Γιατί η Ελλάδα πληρώνει «χρυσάφι» το αέριο

Στη Μόσχα μεταβαίνει αντιπροσωπεία της ΔΕΠΑ για τις τελικές επαφές με την Gazprom. Περιορισμένες μειώσεις τιμών προσφέρει η ρωσική πλευρά. Γιατι πληρώνει ο Νότος πανάκριβο αέριο και ποιες εναλλακτικές επιλογές έχει η Ελλάδα.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Γιατί η Ελλάδα πληρώνει «χρυσάφι» το αέριο

Απόκλιση στις τιμές φυσικού αερίου μεταξύ χωρών Ευρωπαϊκού Βορρά και του Νότου διαπιστώνει υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΠΑ, αποδίδοντάς το φαινόμενο στον διαφορετικό τύπο συμβολαίων, αλλά και στη δέσμευση των χωρών του Νότου σε λίγες πηγές εφοδιασμού.

Τα παραπάνω τόνισε ο Δημήτρης Μανώλης, διευθυντής παρακολούθησης διεθνών έργων της ΔΕΠΑ με ομιλία του σε συνέδριο «Η ώρα της εξοικονόμησης ενέργειας». Οι επισημάνσεις του στελέχους της ΔΕΠΑ, γίνονται τη στιγμή που οι διαπραγματεύσεις με τη ρωσική Gazprom βρίσκονται σε κρίσιμη φάση και ενώ σήμερα Δευτέρα μεταβαίνει στη Μόσχα αντιπροσωπεία της εταιρείας για μια τελική φάση, από την οποία θα εξαρτηθεί αν η διαπραγμάτευση θα καταλήξει ή όχι σε ναυάγιο.

Από τις μέχρι στιγμής πληροφορίες προκύπτει ότι έχει επιτευχθεί μικρή προσέγγιση, καθώς η φόρμουλα που προτείνει η ρωσική εταιρεία μειώνει τη σημερινή τιμή κατά περίπου 12%, ποσοστό όμως που δεν κρίνεται ικανοποιητικό. Βεβαίως δεν είναι γνωστοί άλλοι προτεινόμενοι όροι που ενδέχεται να περιορίζουν ακόμη περισσότερο το ποσοστό αυτό.

Στην περίπτωση διαφωνίας, φυσικό επακόλουθο θα είναι η προσφυγή της ΔΕΠΑ στη διεθνή διαιτησία. Πάντως από όσα γνωρίζει το Euro2day.gr, κυρίως η ρωσική πλευρά είναι ενοχλημένη από την τροπή που έχει λάβει η υπόθεση της τιμολόγησης του ρωσικού αερίου στην Ελλάδα, με την εμπλοκή της Δικαιοσύνης.

Ως γνωστόν η Εισαγγελία Εφετών διερευνά τους λόγους για τους οποίους η ΔΕΠΑ και οι Έλληνες καταναλωτές, πληρώνουν το ρωσικό αέριο, ακριβότερα κατά 30% έναντι των άλλων Ευρωπαίων καταναλωτών. Για το θέμα έχουν κληθεί στην Εισαγγελία και καταθέσει στελέχη της ΔΕΠΑ, αναφορικά με τους όρους της ισχύουσας συμφωνίας.

Σε ό,τι αφορά στις διαφορές τιμών φυσικού αερίου μεταξύ των Βόρειων και Νότιων χωρών της Ευρώπης, ο κ. Μανώλης παρατηρεί κατ΄αρχήν ότι η Ευρώπη συνολικά έχει σημαντικά υψηλότερο κόστος ενέργειας στη βιομηχανία και τα νοικοκυριά σε σχέση με την Αμερική.

Τονίζει δε ότι παράλληλα παρατηρούνται σοβαρές αποκλίσεις και εντός Ευρώπης, καθώς το φυσικό αέριο παρέχεται με καλύτερες τιμές στον ευρωπαϊκό Βορρά μέσα από μακροπρόθεσμα συμβόλαια και σε λιγότερο ανταγωνιστικές τιμές στον ευρωπαϊκό Νότο όπου υπάρχουν ακόμη σε ισχύ μακροχρόνια συμβόλαια τα οποία συνέδεαν την τιμή του φυσικού αερίου με την τιμή του πετρελαίου.

Στη συνέχεια ο κ. Μανώλης φέρνει το παράδειγμα της Ιταλίας, στην οποία όπως παρατηρεί, για πρώτη φορά φέτος παρατηρήθηκε πτώση των τιμών σε ανταγωνιστικά επίπεδα λόγω αυξημένης διαφοροποίησης των εισροών αερίου και της δημιουργίας αγωγών αντίστροφης ροής. «Ως εκ τούτου» καταλήγει, «η ΔΕΠΑ βλέπει την ΝA Ευρώπη ως μια μεγάλη αναπτυσσόμενη αγορά με επείγουσα ανάγκη υλοποίησης έργων που θα επιτρέψουν τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και θα οδηγήσουν σε μείωση των τιμών».

IGB-Aegean LNG

Τα δύο βασικά έργα που προωθεί η ΔΕΠΑ για τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού, σύμφωνα με τον κ. Μανώλη είναι ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGΒ και το δεύτερο ο πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου Aegean LNG.

Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός θα έχει δυναμικότητα 3-5 δισ. κυβικά μέτρων ετησίως και διαθέτει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία το έχει προτείνει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος καθώς και τη χρηματοδότηση της ΕΈ με σημαντική επιχορήγηση, της τάξης των 45 εκατομμυρίων ευρώ.

Η εξέλιξη των εργασιών θεωρείται σχετικά προχωρημένη, καθώς έχει πάρει τις περιβαλλοντικές άδειες και στη Βουλγαρία και στην Ελλάδα. Οι τελικές αποφάσεις για την υλοποίησή του αναμένεται να ληφθούν τους επόμενους μήνες και τόσο εκτίμηση όσο και επιδίωξη της ΔΕΠΑ είναι ο συνδυασμός της λειτουργίας του με τον αγωγό TAP, με το σκεπτικό ότι μπορούν να δημιουργηθούν μεγάλες συνέργιες.

Όσο για τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου Aegean LNG αυτός σχεδιάζεται να αναπτυχθεί στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στην Καβάλα. Ο σταθμός Aegean LNG, σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, αποτελεί τον πιο σύντομο και φτηνό δρόμο εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού προς την Ελλάδα, την Τουρκία και τις άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης, ο οποίος θα μπορούσε κάλλιστα να προμηθεύεται φτηνό φυσικό αέριο από την Αμερική.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v