Νέες περιπέτειες στο ντιλ ΟΛΠ-Cosco

Στο στόχαστρο της DG Com, αλλά και της διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς η συμφωνία του ΟΛΠ με την Cocso. Παραμένει η κόντρα Ανωμερίτη με το Υπουργείο Ναυτιλίας. "Εκνευρισμένη" εμφανίζεται η κινεζική πλευρά.

Νέες περιπέτειες στο ντιλ ΟΛΠ-Cosco

Την ίδια στιγμή που η κόντρα του επικεφαλής του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη με το υπουργείο Ναυτιλίας λαμβάνει διαστάσεις ανοικτής ρήξης, όπως προκύπτει και από την ανακοίνωση του οργανισμού την περασμένη Παρασκευή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει νέα εμπόδια στη συμφωνία με την κινεζική Cosco, με τη διοίκηση της τελευταίας να μην κρύβει τον προβληματισμό της για τις εξελίξεις.

Την Παρασκευή πήγε στις Βρυξέλλες ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτσιώτης και διαπίστωσε πως η κατάσταση ήταν χειρότερη απ' ότι περίμενε. Για παράδειγμα, εκτός από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, η κυβέρνηση βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη και με τη διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς η οποία φέρεται να ζητά διαγωνισμό για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ του ΟΛΠ και όχι απευθείας ανάθεση στην Cosco, μέσω του σχεδίου φιλικού διακανονισμού που προωθείται.

Το ότι η κατάσταση στο λιμάνι είναι εκτός ελέγχου δεν προκύπτει μόνο από τον εκνευρισμό της κινεζικής πλευράς, η οποία έφτασε μέχρι του σημείου να διαμηνύσει στην κυβέρνηση πως επιθυμεί να υπογραφεί άμεσα ο φιλικός διακανονισμός και πως θα πληρώσει η Cosco στην περίπτωση που στην Ελλάδα επιβληθεί πρόστιμο από την Κομισιόν για παράνομες κρατικές ενισχύσεις!

Ο Γ. Ανωμερίτης έβγαλε την Παρασκευή μια σκληρή ανακοίνωση με την οποία επιτίθεται στο υπουργείο Ναυτιλίας υποστηρίζοντας πως η διοίκηση του ΟΛΠ «θεωρεί ότι υπόψη της DG Com (σ.σ. της διεύθυνσης ανταγωνισμού της Κομισιόν) θα έπρεπε να τεθεί το Σχέδιο Συμφωνίας και όχι non papers κείμενα, για τα οποία, ούτε ο ΟΛΠ Α.Ε., ούτε το ΤΑΙΠΕΔ είχαν γνώση».

Στην ουσία, ο έμπειρος πολιτικός λέει πως στο υπουργείο Ναυτιλίας στέλνουν λάθος κείμενα (non papers) στις Βρυξέλλες!

Όμως, τόσο η κινεζική πλευρά, όσο και το υπουργείο βάλουν κατά του επικεφαλής του ΟΛΠ υποστηρίζοντας πως κωλυσιεργεί και ευθύνεται για το σημερινό "μπάχαλο". Είναι γνωστή η αρνητική στάση του Γ. Ανωμερίτη στα σχέδια πώλησης πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ και η επιμονή του για παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμανιού (π.χ. κρουαζιέρα, επιβατικός λιμένας) μέσω πολυετών συμβάσεων.

Σε κάθε περίπτωση, η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας πρέπει μέχρι τις 21 Οκτωβρίου να έχει απαντήσει στις ερωτήσεις που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την τελευταία επιστολή της για τη συμφωνία ΟΛΠ – Cosco. Από την επίσκεψη Μιλτ. Βαρβιτσιώτη στις Βρυξέλλες προκύπτει πως ορισμένες απαντήσεις δύσκολα θα ικανοποιήσουν τους κοινοτικούς.

Οσο καθυστερεί η νέα συμφωνία με τους Κινέζους, τόσο καθυστερεί και η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, ενώ δύσκολα θα προχωρήσει και η πώληση πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΘ με γνωστές τις αντιρρήσεις του ΠΑΣΟΚ.

Τι προβλέπει ο φιλικός διακανονισμός

Με βάση πρόσφατη ανακοίνωση του ΟΛΠ, το σχέδιο φιλικού διακανονισμού με την κινεζική πλευρά (με βάση το Μνημόνιο Συνεργασίας και Φιλικού Διακανονισμού που είχε υπογραφεί κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρώην επικεφαλής της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιανφού στην Αθήνα) προβλέπει πως η Cosco αναλαμβάνει:

«α) Να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ

β) Να κατασκευάσει για λογαριασμό του ΟΛΠ το νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυα του

γ) Να αναβαθμίσει τον Προβλήτα ΙΙ ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του

δ) Να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία μεταφοράς containers.

ε) Να χρηματοδοτήσει όλα τα πιο πάνω έργα με ποσά ύψους 230 εκατ. ευρώ

ζ) Να συνεχίσει να καταβάλει στον ΟΛΠ τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση Παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα

στ) Να μην καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά να προσαρμοσθεί η καταβολή βάσει οικονομικών δεικτών (ΑΕΠ) λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής Σύμβασης

η) Να προσκομίσει ή επεκτείνει τις εγγυητικές επιστολές για την κάλυψη της κατασκευής του έργου του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ

θ) Με τα πιο πάνω έργα, να αυξήσει τη δυναμικότητα του ΣΕΜΠΟ/ΣΕΠ ετησίως από 3.700.000 TEU's σε 6.200.000 TEU's».

Ολα δείχνουν πως η κατάσταση είναι περισσότερο σύνθετη απ' ότι εκτιμούσαν στην κυβέρνηση, κυρίως εξαιτίας της εμμονής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ορισμένων κρατών – μελών της Ε.Ε. που δεν βλέπουν με καλό μάτι την ισχυροποίηση του Πειραιά ως πύλης εισόδου εμπορευμάτων στην Ευρώπη. 

Βαρβιτσιώτης: Δεν υπάρχει ζήτημα αποχώρησης της Cosco 

Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αποχώρησης της COSCO από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), όπως δήλωσε στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, αποσαφηνίζοντας ότι το ζήτημα που έχει προκύψει αφορά την επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης με την κινεζική εταιρεία.

Όπως σημείωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης, η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι είναι σωστό να προχωρήσει τη επέκταση της σύμβασης με την COSCO, καθώς η Αθήνα θεωρεί ότι είναι «νομικά δεσμευμένη», αλλά περιμένει την απάντηση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής για διάφορα στοιχεία της σύμβασης, καθότι στον αντίποδα οι Βρυξέλλες προκρίνουν την προκήρυξη διαγωνισμού αποκρατικοποίησης.

Ο υπουργός Ναυτιλίας προσέθεσε ότι η Ελλάδα προσπαθεί να απαντήσει στα ερωτήματα που θέτει η Κομισιόν, κάτι που «δεν είναι πάντα εύκολο»,

Αναφερόμενος δε στη δεδηλωμένη αντίθεση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ, Γιώργου Ανωμερίτη, στην επέκταση της σύμβασης με την COSCO, ο κ. Βαρβιτσιώτης σχολίασε πως οι μετοχές του Οργανισμού ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, που θα λάβει τις σχετικές αποφάσεις, κι όχι στον κ. Ανωμερίτη.

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v