Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προ των πυλών η αύξηση στην τιμή εισιτηρίων ΜΜΜ

Η επιβολή ή όχι των αυξήσεων βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με το ύψος της κρατικής επιδότησης που θα λάβουν από το προϋπολογισμό τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σε περίπτωση που περάσει η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών για δραστική μείωση της επιδότησης, τότε η αύξηση της τιμής των εισητηρίων θα προχωρήσει.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Προ των πυλών η αύξηση στην τιμή εισιτηρίων ΜΜΜ

Πριν από την κατάθεση του προϋπολογισμού θα ξεκαθαρίσει αν θα υπάρξει αύξηση ή όχι στην τιμή των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες κατά 25%, όπως προβλέπεται από το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα.

Η επιβολή ή όχι των αυξήσεων βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με το ύψος της κρατικής επιδότησης που θα λάβουν από τον προϋπολογισμό τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σε περίπτωση που περάσει η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών για δραστική μείωση της επιδότησης τότε θα προχωρήσει η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.

Το διάστημα αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση μεταξύ των υπουργείων Οικονομικών και ΥΠΟΜΕΔΙ για να καθοριστεί το ύψος της επιδότησης και κατά πληροφορίες το ΥΠΟΙΚ προτείνει δραστικό «κούρεμα» σε αυτήν. Για την τρέχουσα χρονιά η επιδότηση των οδικών μέσων ανέρχεται σε 120 εκατ. ευρώ, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Οικονομικών ζητά για την επόμενη χρονιά αυτή να περικοπεί κατά το 1/3.

Σε περίπτωση που γίνει αυτό είναι πολύ πιθανό ότι η Αθήνα θα οδηγηθεί σε αστικές συγκοινωνίες δύο ταχυτήτων αφού εξετάζεται το ενδεχόμενο να γίνει αύξηση των εισιτηρίων σε λεωφορεία και τρόλεϊ αλλά όχι στα μέσα σταθερής τροχιάς.

16 - 17 εκατομμύρια ευρώ οι οφειλές της ΣΤΑΣΥ στη ΔΕΗ

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, τα μέσα σταθερής τροχιάς από την τρέχουσα χρήση εμφανίζουν λειτουργική κερδοφορία και βγαίνουν από τον κατάλογο των εταιρειών που εισπράττουν κρατική επιδότηση, ενώ την ίδια στιγμή οι οδικές συγκοινωνίες (λεωφορεία και τρόλεϊ) συνεχίζουν να μπαίνουν μέσα και για να συνεχίσουν να λειτουργούν χρειάζονται κρατική επιδότηση.

Να σημειώσουμε πάντως ότι τα στοιχεία που εμφανίζουν τη ΣΤΑΣΥ να έχει στο επτάμηνο λειτουργική κερδοφορία αμφισβητούνται από την πλευρά του υπουργείο πηγές του οποίου επισημαίνουν ότι η εταιρεία έχει μεγάλες οφειλές στη ΔΕΗ. Ωστόσο, από τη διοίκηση επισημαίνεται ότι πρόκειται για λογιστικοποίηση παλαιότερων οφειλών, οι οποίες δημιουργήθηκαν εξαιτίας των καθυστερήσεων στην καταβολή της κρατικής επιδότησης. Οι οφειλές αυτές, ύψους 16-17 εκατ. ευρώ, έχουν μπει σε πρόγραμμα αποπληρωμής το οποίο κυλά ανάλογα με τα κέρδη της εταιρείας καθώς πρώτη μέριμνα της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ παραμένει η διατήρηση ρευστότητας στα ταμεία.

Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ερωτηθείς σχετικά στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για το σχέδιο νόμου που αφορά την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ, σημείωσε ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς δεν θα χρειαστούν επιδότηση, ενώ τόνισε ότι το υπουργείο αναζητά έσοδα για τις οδικές συγκοινωνίες χωρίς να αυξηθούν τα εισιτήρια, χαρακτηρίζοντας μάλιστα την αύξηση «ό,τι πιο επαχθές».

Χρυσοχοΐδης: Χειρότερη από τη φοροδιαφυγή η εισιτηριοδιαφυγή

Ο κ. Χρυσοχοΐδης χαρακτήρισε την εισιτηριοδιαφυγή περισσότερο αντικοινωνική συμπεριφορά ακόμη και από τη φοροδιαφυγή, σημειώνοντας παράλληλα ότι τις οριστικές λύσεις θα τις δώσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο για το οποίο βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία.

Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζοντας πολύ χαμηλή την τιμή του εισιτηρίου και πολύ υψηλή την επιδότηση που λαμβάνει σήμερα ο ΟΑΣΘ. «Πρέπει να μπουν όλα τα ζητήματα στο τραπέζι. Δεν μπορεί με κοινωνική επιδότηση κάποιοι να συνεχίζουν να έχουν τόσο υψηλές αμοιβές, τις οποίες χρηματοδοτεί ο λαός από το υστέρημά του» σημείωσε, τονίζοντας ότι την ώρα που η ΟΣΥ στην Αθήνα έχει προχωρήσει σε μεγάλες περικοπές των αμοιβών του προσωπικού ο ΟΑΣΘ δεν έχει κάνει μειώσεις των μισθών του προσωπικού του.

Φθηνότερα εισιτήρια με την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ

Εν τω μεταξύ, σε δύο περίπου χρόνια, το 2015, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία απελευθέρωσης των οδικών επιβατικών μεταφορών όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ, η συζήτηση για το οποίο ξεκινά αύριο στη Βουλή. Σύμφωνα με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη δεν αποκλείεται τελικά να χρειαστεί περισσότερος χρόνος μέχρι να ολοκληρωθεί η απελευθέρωση, ωστόσο αυτό θα φανεί στην πορεία.

Ο υπουργός εκτίμησε ότι η εφαρμογή του σχεδίου νόμου θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών στα εισιτήρια καθώς σήμερα σε πολλές περιπτώσεις εμπορικών γραμμών οι επιβάτες πληρώνουν υψηλότερα κόστη από αυτά που θα πλήρωναν αν η αγορά είχε απελευθερωθεί. «Πρέπει να τελειώνουμε άμεσα με το καθεστώς που προστατεύει ορισμένες ομάδες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται, θα δημιουργηθούν τρεις τύποι γραμμών:

-γραμμές αποκλειστικού μεταφορικού έργου
-άγονες γραμμές, στις οποίες θα υπάρχει αποκλειστικότητα του μεταφορικού έργου αλλά και κρατική επιδότηση
-ελεύθερες γραμμές χωρίς προκήρυξη.

Για τις δύο πρώτες κατηγορίες γραμμών θα γίνονται μειοδοτικοί διαγωνισμοί με ορισμένο πλαφόν και όποιος δίνει την καλύτερη οικονομική προσφορά θα αναλαμβάνει το έργο. Οι γραμμές πρόκειται να προταθούν από τις περιφέρειες, αλλά τις αποφάσεις γι' αυτές θα τις λάβει η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ).

Με άλλη διάταξη που περιέχεται στο σχέδιο νόμου προβλέπεται επίσης ότι θα αντιμετωπίζεται ως κακούργημα η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού. Το θέμα αφορά πλέον όλους όσοι εμπλέκονται σε τέτοιες υποθέσεις για τους οποίους θα ισχύει η διάταξη περί οργανωμένου εγκλήματος.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v