Ψήφος εμπιστοσύνης σε private label από Έλληνες

Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αν πρόκειται για τυποποιημένα τρόφιμα, αρτοσκευάσματα, γαλακτοκομικά και προϊόντα υγιεινής.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ψήφος εμπιστοσύνης σε private label από Έλληνες
Πιστοί σε επώνυμα προϊόντα ένδυσης, καφέ, αλκοολούχα ποτά, κρασί και μπίρα συνεχίζουν να παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές, την ώρα που όλο και μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αν πρόκειται για τυποποιημένα τρόφιμα, αρτοσκευάσματα, γαλακτοκομικά και προϊόντα υγιεινής.

Το στοιχεία αυτά προκύπτουν από πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, υπεύθυνος της οποίας ήταν ο καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, μόλις 6,184% του δείγματος προτίθεται να αγοράσει προϊόν ένδυσης ιδιωτικής ετικέτας, 11,99% κρασί, μπίρα ή οινοπνευματώδη και 17,61% καφέ ιδιωτικής ετικέτας.

Αντιθέτως 7 στους 10 καταναλωτές (ποσοσό 67,4%) που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι θα αγόραζαν χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας, 1 στους 2 (47,91%) καθαριστικά σπιτιού, 1 στους 3 (30,11%) γαλακτοκομικά, 3 στους 5 (60,4%) συσκευασμένα τρόφιμα και 1 στους 3 (33,04%) αρτοσκευάσματα ιδιωτικής ετικέτας.

Το παράδοξο κατά πολλούς φαινόμενο οι καταναλωτές να παραμένουν πιστοί π.χ. στα επώνυμα είδη ένδυσης, στα ποτά, στην μπίρα ή στο κρασί, εν αντιθέσει με άλλα προϊόντα όπως είναι τα γαλακτοκομικά, έχει να κάνει σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς στη δύναμη του brand, στο κατά πόσον μια αλυσίδα έχει επενδύσει στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των συγκεκριμένων κατηγοριών αλλά και στην ανάγκη των ίδιων των καταναλωτών να επιβραβεύσουν τους εαυτούς τους π.χ. με ένα καλό ποτό ή με ένα «σινιέ» ρούχο.

Την ίδια ώρα, και σε ό,τι αφορά τις άλλες κατηγορίες όπου καταγράφεται σαφής στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι ίδιοι παράγοντες υποστηρίζουν ότι με το πέρασμα των χρόνων και με την επίδραση της οικονομικής κρίσης τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν απενεχοποιηθεί στα μάτια των καταναλωτών.

Αποτέλεσμα πάνω από 1 στους 4 καταναλωτές (ποσοστό 27,4%) αγοράζουν συστηματικά τα συγκεκριμένα είδη, όταν πέρυσι το ποσοστό αυτό ήταν 26,5% και το 2011 ανερχόταν στο 21,5%. Σύμφωνα δε με έρευνα της ICAP, το 2012 ήταν η πρώτη χρονιά όπου το 100% των καταναλωτών αγόρασε τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.

Σε αυτήν την καταναλωτική στροφή βοήθησε αρχικά η ανταγωνιστική τιμή τους έναντι των επώνυμων προϊόντων, αλλά και ο χώρος που δίνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στα ράφια τους. Είναι κοινό μυστικό ότι σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων οι επιλογές του καταναλωτή περιορίζονται σε δύο είδη, ενός επωνύμου και του προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας.

Πάντως, παρά τη σαφή στροφή, το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά είναι ακόμη σχετικά μικρό κι αγγίζει το 16% σε αξία των συνολικών πωλήσεων, όταν σύμφωνα με στοιχεία της IRI ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 37% (στοιχεία 2012). Χαρακτηριστικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο το μερίδιο αγοράς είναι λίγο πάνω από 50%, στην Ισπανία 42%, στη Γερμανία 35% και στη Γαλλία 30%.

Παρά τη μικρή, σε σχέση με άλλες αγορές, διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η τάση στην Ελλάδα είναι αυξητική κι η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται με ετήσιους ρυθμούς της τάξεως του 5% τα τελευταία τρία χρόνια.

Σύμφωνα πάντως με τα συμπεράσματα της έρευνας του ΟΠΑ, στις παρούσες συνθήκες ανασχετικό ρόλο στην περαιτέρω αύξηση του μεριδίου αγοράς θα μπορέσουν να διαδραματίσουν μόνο οι μειώσεις τιμών από τον επώνυμο ανταγωνισμό.

Τι πιστεύουν οι καταναλωτές για τα PL και τα επώνυμα προϊόντα

Οι ερωτηθέντες στην έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου (δείγμα 1.600 νοικοκυριών) συνέκριναν τις μάρκες των εμπόρων με τις μάρκες των κατασκευαστών σε βασικά χαρακτηριστικά.

Η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος 95,5% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καλύτερη τιμή.

Στο θέμα της ποιότητας, το 35,7% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα κατώτερα και το 60,1% ίδιας ποιότητας, ενώ μόνο το 4,2% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών.

Το 34,9% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 1,8% καλύτερες και το 63,3% εφάμιλλες με εκείνες των καθιερωμένων σημάτων. Εδώ τα δεδομένα της έρευνας τεκμηριώνουν τη σημαντική βελτίωση των προϊόντων ΙΕ στον τομέα της συσκευασίας.

Οι μάρκες των εμπόρων έχουν χειρότερη φήμη σύμφωνα με το 48,5%, ίδια φήμη με βάση το 46,3%, ενώ το 5,2% του δείγματος θεωρεί ότι έχουν καλύτερη φήμη από τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών.

Οι προσφορές τους θεωρούνται χειρότερες από το 47,3%, ίδιες από το 24,5% και καλύτερες από το 28,2% των ερωτηθέντων.

Σε ερώτηση σφαιρικής αξιολόγησης των προϊόντων, το 30,7% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ιδιωτικές ετικέτες χειρότερες, το 9% καλύτερες, ενώ το 60,3% τις θεωρεί ίδιες με τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών.

Δυσαρεστημένο από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δήλωσε το 8,8% του δείγματος, ικανοποιημένο το 63,9%, ενώ ούτε ικανοποιημένο ούτε και δυσαρεστημένο είναι το 27,3%.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v