Αερομεταφορές:Απογείωση Τουρκίας-Χάνει ύψος η Ελλάδα

Την τελευταία δεκαετία η Κίνα και η Ινδία κατέγραψαν ετήσια αύξηση των εσωτερικών αγορών αερομεταφορών τους 12% ακολουθούμενες από τη Βραζιλία (+9%) και τη Ρωσία (+8%). Το ίδιο διάστημα οι διαθέσιμες θέσεις σε εσωτερικά δρομολόγια αυξάνονταν 21% ετησίως στην Τουρκία και 14% στην Ινδονησία.

  • του Παύλου Υψηλάντη
Αερομεταφορές:Απογείωση Τουρκίας-Χάνει ύψος η Ελλάδα
Σε ταξιδιωτική περιφερειακή υπερδύναμη και βασικό παίκτη των διεθνών αερομεταφορών εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς η γειτονική Τουρκία. Την ίδια στιγμή, ο ελληνικός τουρισμός καταγράφει τεράστια μαύρη τρύπα στην αεροπορική σύνδεση της χώρας με παραδοσιακές και ανερχόμενες δεξαμενές τουριστών του πλανήτη.

Αν οι χώρες BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα) θεωρούνται οι ατμομηχανές της παγκόσμιας οικονομίας, στον χώρο των αερομεταφορών υπάρχουν κάποιες τις ξεπέρασαν καθώς τρέχουν ακόμα πιο γρήγορα! Πρόκειται για τις χώρες που απαρτίζουν την ομάδα TIMP (Τουρκία, Ινδονησία, Μεξικό, Φιλιππίνες), οι οποίες οδηγούν την κούρσα των ταχύτερα αναπτυσσόμενων αγορών του πλανήτη στον χώρο των αερομεταφορών.

Διεθνείς αναλυτές σχηματοποίησαν την ομάδα TIMP καθώς οι τέσσερις χώρες εμφανίζουν παρεμφερή πληθυσμιακά χαρακτηριστικά και υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των οικονομικών τους. Πιθανολογούν, μάλιστα, ότι η ομάδα ΤIMP ίσως ξεπεράσει τις χώρες BRIC με βάση τη μεγέθυνση των οικονομιών των κρατών της. Χαρακτηριστικά, το ΔΝΤ προβλέπει για φέτος ρυθμούς ανάπτυξης 3,5% για την Τουρκία και το Μεξικό, 4,8% για τις Φιλιππίνες και 6,3% για την Ινδονησία.

Σύμφωνα με στοιχεία του εξειδικευμένου στον χώρο των αερομεταφορών οργανισμού OAG, την τελευταία πενταετία οι χώρες TIMP κατέγραψαν ετήσια αύξηση 16% της εσωτερικής τους αεροπορικής αγοράς έναντι 10% των χωρών BRIC.

Την τελευταία δεκαετία, η Κίνα και η Ινδία κατέγραψαν ετήσια αύξηση των εσωτερικών αγορών αερομεταφορών τους 12%, ακολουθούμενες από τη Βραζιλία (+9%) και τη Ρωσία (+8%). Το ίδιο διάστημα οι διαθέσιμες θέσεις σε εσωτερικά δρομολόγια αυξάνονταν 21% ετησίως στην Τουρκία και 14% στην Ινδονησία.

Οι αεροπορικές συνδέσεις αποτελούν το βασικό εργαλείο διακίνησης ταξιδιωτών και η Τουρκία -σε αντίθεση με την Ελλάδα- φρόντισε να το αναπτύξει και να το αξιοποιήσει ποικιλοτρόπως. Πρόσφερε ισχυρά κίνητρα στις ξένες αεροπορικές εταιρείες με στόχο να καθιερώσει την Κων/πολη κόμβο των διεθνών αερομεταφορών. Ταυτόχρονα, ξεδίπλωσε μια γιγαντιαία εκστρατεία μάρκετινγκ με στόχο να καθιερώσει τις Τουρκικές Αερογραμμές μεταξύ των ισχυρότερων εταιρειών του πλανήτη.

Με αυτόν τον τρόπο, εξασφάλισε τεράστιο αριθμό διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων ώστε να αυξηθεί με άλματα ο τουρκικός τουρισμός. Ταυτόχρονα, δημιούργησε «ηγετικό»προφίλ σε δύο κρίσιμες διεθνείς βιομηχανίες: στον τουρισμό και στις αερομεταφορές. Στοιχεία που ενισχύουν το προφίλ της ως περιφερειακής οικονομικής υπερδύναμης της περιοχής.

Οι αριθμοί είναι εύγλωττοι: τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου το αεροδρόμιο κατατασσόταν 10ο στον κατάλογο των 100 αεροδρομίων του κόσμου με τις περισσότερες διαθέσιμες θέσεις σε προγραμματισμένες διεθνείς πτήσεις 459.070 θέσεις). Την ίδια στιγμή το μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο (Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας) κατατάσσονταν στην 67η θέση με 124.501 θέσεις. Το 1/3 δηλαδή της Κων/πολης. Από μόνο του το στοιχείο αυτό απαντά στο ερώτημα «για ποιο λόγο καλπάζει ο τουρκικός τουρισμός» κι επιπλέον γιατί φωνάζουν για μεγάλο έλλειμμα αεροπορικών θέσεων οι παράγοντες του τουρισμού.

Η αεροπορική μαύρη τρύπα» του ελληνικού τουρισμού φαντάζει ακόμα μεγαλύτερη αν σκεφθεί κανείς ότι ένα δεύτερο τουρκικό αεροδρόμιο (της Αττάλειας) ξεπερνά επίσης το «Ελευθέριος Βενιζέλος» φιγουράροντας στην 63η θέση με 131.273 θέσεις.

Ταυτόχρονα οι Τουρκικές Αερογραμμές (Turkish Airlines) κατατάσσονται αυτήν την περίοδο στη 15η θέση μεταξύ των 100 ισχυρότερων αεροπορικών εταιρειών του κόσμου με βάση τον αριθμό προγραμματισμένων πτήσεων για τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου (7.576). Αφήνοντας, μάλιστα, πίσω της τη βρετανική British Airways.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v