ΔΑΑ: Mείωση εσόδων και κερδοφορίας το 2012

Η μείωση της κίνησης οδήγησε σε πτώση εσόδων και κερδοφορίας. Ανάμικτα τα μηνύματα για το 2013. Το ενδιαφέρον για περιφερειακά αεροδρόμια και οι επερχόμενες μετοχικές ανακατατάξεις.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΔΑΑ: Mείωση εσόδων και κερδοφορίας το 2012

Το αποτύπωμά της στα οικονομικά στοιχεία του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας άφησε το 2012 η μείωση της επιβατικής κίνησης που καταγράφηκε την προηγούμενη χρονιά.

Ειδικότερα, τα λειτουργικά έσοδα του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας διαμορφώθηκαν στα 295,5 εκατομμύρια ευρώ καταγράφοντας πτώση 11,1% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οπότε τα έσοδα είχαν διαμορφωθεί στα 332,7 εκατομμύρια ευρώ. H κίνηση μειώθηκε σε ποσοστό 10,4% το 2012 έναντι του 2011.

Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων μειώθηκαν το 2012 κατά 27,6 εκατομμύρια ευρώ ή 13,6% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, ανερχόμενα στα 174,9 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχη ήταν η επίδραση στην καθαρή κερδοφορία που διαμορφώθηκε στα 76,7 εκατομμύρια έναντι 103,9 εκατ. το 2011, σημειώνοντας πτώση 26,1%.

Το διοικητικό συμβούλιο πρόκειται να προτείνει στη γενική συνέλευση των μετόχων τη διανομή μερίσματος ποσού 79,5 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε 2,65 ευρώ ανά κοινή μετοχή. Στο ελληνικό δημόσιο αναλογούν 67 εκατ. ευρώ από μερίσματα και φόρους επί των μερισμάτων. Επιπρόσθετα, το ελληνικό δημόσιο εισέπραξε ποσό 18,8 εκατ. ευρώ απευθείας από τις καταβολές για το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (σπατόσημο).

Συγκράτηση κόστους

Η πολιτική συγκράτησης του κόστους που ξεκίνησε από το 2009 συνεχίστηκε και την προηγούμενη χρονιά και είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά 7,4% και σωρευτικά 19% την περίοδο 2009-2012. Η μείωση του λειτουργικού κόστους απεικονίζεται κατά κύριο λόγο στο μειωμένο κόστος προσωπικού κατά 1,5 εκατ., στις μειωμένες δαπάνες για υπηρεσίες παρεχόμενες από τρίτους κατά 4,2 εκατ., ενώ μειωμένες κατά 400 χιλιάδες ευρώ ήταν και οι δαπάνες για τα λοιπά λειτουργικά έξοδα.

Το προσωπικό του αεροδρομίου που απασχολούνταν στην εταιρεία με σύμβαση αορίστου χρόνου μειώθηκε την προηγούμενη χρονιά σε 642 άτομα έναντι 679 στο τέλος του 2011.

Το 2012 η κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας ανήλθε σε 153 χιλιάδες πτήσεις και σε 12,94 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας πτώση, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2011, σε ποσοστό 11,5% και 10,4% αντίστοιχα.

Τις μεγαλύτερες απώλειες κατέγραψε η κίνηση εξωτερικού που υποχώρησε 11,7%, ενώ η κίνηση εσωτερικού κατέγραψε πτώση 7,9% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Με τη διεθνή κίνηση να βασίζεται κυρίως στους εισερχόμενους επιβάτες (κατά 70%), το αποτέλεσμα αυτό αντανακλά, σύμφωνα με τη διοίκηση του αεροδρομίου, πέρα από τη μείωση των Ελλήνων ταξιδιωτών, τη μείωση των ξένων επισκεπτών ως συνέπεια της μείωσης της ελκυστικότητας της Αθήνας ως προορισμού.

Την προηγούμενη χρονιά η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας με τακτικά δρομολόγια με 109 προορισμούς (76 διεθνείς) σε 47 χώρες, που εξυπηρετήθηκαν από 64 αερομεταφορείς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΑ, τo 60% των αερομεταφορέων που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο επωφελήθηκαν από ένα ή περισσότερα από τα ειδικά στοχευμένα κίνητρα.

Διφορούμενες προοπτικές για το 2013

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές για το τρέχον έτος, επισημαίνεται ότι οι προοπτικές είναι διφορούμενες. Αφενός το 2013 είναι αδιαμφισβήτητα ένα ακόμη έτος οικονομικής ύφεσης, με μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα για τους Έλληνες ταξιδιώτες, αλλά και με την οικονομική κρίση να πλήττει τις χώρες εντός και εκτός ευρωζώνης.

Όπως σημειώνει η εταιρεία του ΔΑΑ, τα φαινόμενα αυτά θα επηρεάσουν άμεσα τις δραστηριότητες του αεροδρομίου σε διάφορους τομείς, όπως η ταξιδιωτική προσφορά και ζήτηση, η καταναλωτική τάση στις εμπορικές δραστηριότητες, η αγορά ακινήτων κ.λπ. Επιπλέον τονίζεται ότι είναι πιθανόν να αλλάξει και ο αεροπορικός χάρτης της χώρας, καθώς σε εξέλιξη βρίσκονται διαδικασίες που αφορούν την προτεινόμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean αλλά και την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων.

«Παρών» στον διαγωνισμό για τα περιφερειακά

Να σημειώσουμε ότι στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αερολιμένων συμμετέχει και ο ΔΑΑ, ενώ εξελίξεις αναμένονται σε ό,τι αφορά το ζήτημα της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης αλλά και της πώλησης μετοχών του αεροδρομίου. Επίσης, το επόμενο διάστημα αναμένεται και η έγκριση των αρμόδιων αρχών για την πώληση ποσοστού 26,6% των μετοχών της Hochtief στην καναδέζικη επενδυτική εταιρεία PSP Investments.

Τέλος, από τα διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν το πρώτο τετράμηνο του 2013, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου κατέγραψε μείωση 10,5%, με τους επιβάτες να φτάνουν στα 3,12 εκατ. έναντι 3,5 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Μειωμένη καταγράφεται η κίνηση τόσο εξωτερικού όσο και εσωτερικού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v