ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: «Αναγνωρίζουμε τα λάθη μας», υποστήριξε ο πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στο βρετανικό podcast «The Rest is Politics» και έφερε ως παράδειγμα δύο από τις πιο δύσκολες στιγμές της διακυβέρνησής του:
Το πρώτο, όπως είπε, ήταν «όταν είχαμε ένα σκάνδαλο υποκλοπών. Ήμουν πολύ ειλικρινής ότι κάτι πήγε στραβά. Έκανα αλλαγές. Είπα "κάτι πήγε λάθος εδώ". Ήταν μια συστημική αποτυχία», τόνισε αρχικά ο πρωθυπουργός.
Το δεύτερο παράδειγμα ήταν, σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, όταν «είχαμε ένα φριχτό σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπου ανθρώπινα λάθη επιτάθηκαν από συστημικά προβλήματα στον σιδηρόδρομό μας. Είπα "δεν μπορώ να φέρω πίσω αυτούς τους ανθρώπους, αλλά μπορώ να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να διασφαλίσω ότι οι σιδηρόδρομοί μας θα γίνουν ασφαλέστεροι"».
Αίσθηση πάντως προκάλεσε στη συνέχεια, και ενώ η συζήτηση κινούνταν γύρω από το καθεστώς που διέπει τους σιδηροδρόμους, η φράση του πρωθυπουργού ότι «ένα λάθος γίνεται πραγματικό λάθος μόνο αν το επαναλάβεις».
Δεν φαίνεται να συμφωνούν όλοι μ' αυτήν…
ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Η ίδια συνέντευξη αποτέλεσε και αφορμή για κόντρα της κυβέρνησης με το ΠΑΣΟΚ για τον… Ανδρέα Παπανδρέου.
«Ήταν ένας πρωτόλειος λαϊκιστής... Υποσχέθηκε τον ουρανό και κατέληξε να κάνει ακριβώς το αντίθετο», υποστήριξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος πάντως είχε και θετικούς χαρακτηρισμούς για τον ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ (πολύ ικανός πολιτικός, χαρισματική προσωπικότητα).
Η Χαριλάου Τρικούπη «σήκωσε το γάντι», αναφέροντας σε ανακοίνωσή της πως «η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού γνωρίζει πώς ήταν η Ελλάδα πριν το 1981 και πώς την άλλαξαν οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις του ΠΑΣΟΚ και των κυβερνήσεων του Ανδρέα Παπανδρέου».
Για το θέμα ερωτήθηκε και ο Παύλος Μαρινάκης, ο οποίος μίλησε για «επιμονή της κυβέρνησης στην ιστορική αλήθεια», την ώρα που έμπειρος κοινοβουλευτικός σχολίαζε: «Πού να φανταζόταν ο μακαρίτης ότι 40 χρόνια μετά η πολιτική του θα ήταν αντικείμενο προεκλογικής αντιπαράθεσης»!
ΦΕΤΑ: Πολλά επιχειρήματα έχει επιστρατεύσει το κυβερνητικό επιτελείο για να πείσει ότι η ακρίβεια αντιμετωπίζεται, αλλά ότι θα άλλαζε ως μονάδα μέτρησης το κιλό και θα το αντικαθιστούσε με το... μισόκιλο, αυτό δεν το είχε προβλέψει κανείς.
Προφανώς ο κ. Μητσοτάκης δεν ήξερε ότι το κιλό η φέτα τιμάται από 12-15 ευρώ, αναλόγως της μάρκας και… του σούπερ μάρκετ. Κι έτσι είπε, από το βήμα της Βουλής μάλιστα, αυτό που του έγραψε ο λογογράφος, ότι η τιμή της είναι 6,28 ευρώ.
Το πρόβλημα -όπως το εντόπισε και το κατήγγειλε όλη η αντιπολίτευση- βρίσκεται στη δικαιολογία που επιστράτευσαν οι επιτελείς του και προβλήθηκε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο: ότι η εν λόγω τιμή αφορούσε… το μισόκιλο φέτας.
Την απάντηση ανέλαβε το… κοινό στα social media, με αναρτήσεις του τύπου «η τιμή της βενζίνης κατέβηκε στα 0,90 ευρώ… το μισόλιτρο» και άλλα παρεμφερή.
Τι παραπάνω να σκαρφιστούν τα επικοινωνιακά επιτελεία της αντιπολίτευσης;
ΝΑΥΤΙΛΙΑ: Οι Ελληνες πλοιοκτήτες είναι βασική κινητήριος δύναμη πίσω απ' αυτή την τάση, καθώς επενδύουν συνεχώς σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία, επισημαίνει η ετήσια έκθεση της Ενωσης Εφοπλιστών.
Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt. Σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα.
Το μέγεθος… μετράει στη ναυτιλία.
MOTOR OIL: Ένα ακόμη ισχυρό τρίμηνο, με τάσεις αντίστοιχες αυτών που έχουν καταγραφεί το 2023, με ευνοϊκές συνθήκες στον κλάδο διύλισης, θα εμφανίσει σήμερα η Motor Oil, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Optima Bank.
Η χρηματιστηριακή εκτιμά ότι τα αναπροσαρμοσμένα EBITDA θα διαμορφωθούν στα 345 εκατ. ευρώ και τα «adjusted» καθαρά κέρδη στα 199 εκατ. ευρώ. Αναμένει δε κέρδη από αποθέματα ύψους 25 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 50 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Ως εκ τούτου, τα «καθαρά» μεγέθη -κατά IFRS- αναμένονται στα 222 εκατ. ευρώ (κέρδη) και στα 370 εκατ. ευρώ (EBITDA), καταγράφοντας μικρή κάμψη σε σχέση με το 2023.
Η εταιρεία μοιράζει μέρισμα 1,80 ευρώ για τη χρήση 2023 (συνολική μερισματική απόδοση 7,6%), ενώ τα επόμενα χρόνια, ως το 2026, το μέρισμα εκτιμάται στο 1,6 ευρώ ετησίως.
MOTOR OIL II: Τη διανομή ως 8 εκατ. ευρώ από τα κέρδη χρήσης 2023 (786,6 εκατ. ευρώ) σε εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ. και ανώτατα διευθυντικά στελέχη καλούνται να εγκρίνουν οι μέτοχοι της Motοr Oil στις 19 Ιουνίου. To προτεινόμενο bonus είναι αντίστοιχο του περσινού.
Στον αντίποδα, διπλασιάζεται το ποσό επιβράβευσης που προτείνεται να λάβουν οι 1.429 εργαζόμενοι, σε 12 εκατ. ευρώ από 6,2 εκατ. ευρώ πέρυσι (σ.σ. 1386 οι εργαζόμενοι).
Το bonus αντιστοιχεί σε δύο μηνιαίους μισθούς.
ΟΠΑΠ: Οι αυξημένες λειτουργικές δαπάνες, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, θα περιορίσουν τα κέρδη του Οργανισμού το πρώτο τρίμηνο, προβλέπει η Optima.
Εν αναμονή των σχετικών ανακοινώσεων την Τετάρτη μετά το κλείσιμο, η χρηματιστηριακή περιμένει συγκρίσιμα καθαρά κέρδη 109,3 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 7,2% σε ετήσια βάση, με τα έσοδα GGR να ενισχύονται στα 550,6 εκατ. ευρώ.
Η Optima εκτιμά ότι οι πιέσεις στο μέτωπο των δαπανών συνεχίζονται και το δεύτερο τρίμηνο. Διατηρεί όμως στόχο τα 19,3 ευρώ, προβλέποντας upside άνω του 28% για τη μετοχή.
Στο 5,6% η μερισματική απόδοση, δεδομένης και της επιστροφής κεφαλαίου 0,25 ευρώ από την εταιρεία, μετά το προσωρινό μέρισμα 0,61 ευρώ τον Απρίλιο.
ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ: Στο επόμενο και τελικό βήμα αναδιάρθρωσης του χρέους της, βάσει της συμφωνίας εξυγίανσης, περνά η Χαλυβουργία Ελλάδος.
Η εταιρεία συγκάλεσε έκτακτη γενική συνέλευση στις 11 Ιουνίου για τη λήψη (εκ νέου) απόφασης αύξησης κεφαλαίου με κεφαλαιοποίηση υποχρεώσεων.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Για ακόμη μια γεμάτη σεζόν ετοιμάζεται ο κλάδος, καθώς τα στοιχεία από τις αφίξεις και τις προκρατήσεις, σε συνδυασμό με τις μεγάλες επενδύσεις που πραγματοποιούνται, ανοίγουν τον δρόμο για νέο ρεκόρ εσόδων.
Ωστόσο, δεν είναι όλοι οι φορείς του κλάδου στην «ίδια σελίδα» όσον αφορά τις προσδοκίες, καθώς τα μικρότερα καταλύματα δίνουν διαφορετική εικόνα. Όπως αναφέρει η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ), η σεζόν ξεκίνησε με χαμηλές πληρότητες, οι οποίες αναμένονται χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι για ολόκληρη την τουριστική περίοδο.
«Οι μεγάλες αυξήσεις που καταγράφονται σε αφίξεις και τζίρους δεν αποτυπώνονται στην πραγματική κατάσταση που βιώνουν τα μικρά τουριστικά καταλύματα και στα πραγματικά τους έσοδα», υποστηρίζει η Συνομοσπονδία.
Ανάμεσα στους λόγους για τις δύο ταχύτητες στον τουρισμό «βλέπουν» τα αυξημένα πάγια και λειτουργικά έξοδα λόγω πληθωρισμού, την υπερανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά και «την αύξηση των κλινών στις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές, με αποτέλεσμα τη μείωση των τιμών των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των μικρών».
ΒΕΝΕΤΗΣ: Τι χωρίζει τον Απρίλιο του 2023 με τον Ιούνιο του 2024; Η απάντηση δεν είναι μόνο 14 μήνες, είναι και μια εξαγορά. Ανακοινώθηκε μετά βαΐων και κλάδων τέλη Απριλίου του 2023. Υπήρχε μια μικρή λεπτομέρεια: δεν είχε κλειδώσει. Κάτι που φαίνεται να έχει γίνει τώρα.
Και για να μη σας κρατάμε σε αγωνία, μιλάμε για την εξαγορά της πολύπαθης «Παγωτά Δωδώνη» από τον όμιλο Βενέτη του Παναγιώτη Μονεμβασιώτη.
Οι επίσημες ανακοινώσεις έχει προαναγγελθεί ότι θα γίνουν στις 11 Ιουνίου το πρωί. Μάλιστα πηγές της Παγωτά Δωδώνη που μίλησαν στη στήλη επιβεβαίωσαν πως η συναλλαγή με τις τράπεζες ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες.
Από την πλευρά Μονεμβασιώτη, πάντως, τηρείται σιγή ασυρμάτου. Σε ερώτηση της στήλης αν ολοκληρώθηκε η εξαγορά μάς παρέπεμψαν στις επίσημες ανακοινώσεις της 11ης Ιουνίου, βάζοντας εκ νέου ψύλλους στ' αυτιά για το τι εννοεί ο... επενδυτής.
Μήπως τελικά είναι πάνω από ένας; Πολύ μυστήριο από την πλευρά της Βενέτης…