Στη βελτίωση της ψυχολογίας μετά την επιδιωκόμενη δεύτερη αξιολόγηση της χώρας από τους δανειστές και στις θετικές επιδράσεις από την προβλεπόμενη αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού ποντάρουν τώρα τα στελέχη της αγοράς, προκειμένου να σταθεροποιηθεί η κατάσταση στην πραγματική οικονομία.
Και αυτό γιατί κατά το πρώτο τρίμηνο σημαντικότατοι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας είτε συνεχίζουν να υποχωρούν, είτε καταφέρνουν λίγο-πολύ να κρατήσουν τις δυνάμεις τους σε ένα ήδη πολύ χαμηλό επίπεδο.
Ήταν στις 13 Οκτωβρίου του 2016, όταν πρώτος ο πρόεδρος της εταιρείας παιχνιδιών και καταναλωτικών ειδών JUMBO Απόστολος Βακάκης είχε προειδοποιήσει για «καταγραφή ενδείξεων πτώσης της ζήτησης στη λιανική αγορά, η οποία τείνει να παγιοποιηθεί». Υπήρξαν τότε κάποιες αντιρρήσεις από ορισμένους κύκλους της αγοράς, ωστόσο η συνέχεια για την ελληνική οικονομία δεν εξελίχτηκε ευχάριστα.
Έτσι, στα μέσα του φετινού Μαρτίου, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Fourlis (έπιπλα ΙΚΕΑ, αθλητικά είδη Intersport) Αναστάσιος Πεταλάς ήρθε να επιβεβαιώσει τον κ. Βακάκη, μιλώντας για μια αλλαγή τάσης της ζήτησης στην εγχώρια αγορά από το τελευταίο τρίμηνο του 2016 και μετά, καθώς την πτώση του Q4 διαδέχτηκε μια ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2017.
Προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι πρόσφατες αναφορές του οικονομικού διευθυντή του ομίλου Sarantis (ευρύτατη σειρά καλλυντικών και ειδών οικιακής χρήσης) Κων/νου Ροζακέα, ο οποίος όχι μόνο μίλησε για πτώση της κατανάλωσης στα super markets κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, αλλά επιπλέον αμφισβήτησε τον επίσημο κυβερνητικό στόχο για φετινό ΑΕΠ στο +2,7%, εκτιμώντας μάλλον μια επίδοση λίγο πάνω ή λίγο κάτω από το μηδέν…
«Όσο δεν καταφέρνει η χώρα να βγει στις αγορές, η πολιτική των φόρων, των περικοπών και της λιτότητας θα συνεχίζεται, γεγονός που θα επηρεάζει και την κατανάλωση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ροζακέας.
Περισσότερο ηχηρή ωστόσο ήταν η αναφορά του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων Ευάγγελου Καλούση, ότι κατά το πρώτο φετινό δίμηνο παρουσιάστηκε πτώση ζήτησης κατά 5%-7% ακόμη και σε βασικές κατηγορίες τροφίμων όπως το ψωμί και το γάλα.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανικών και Εμπορικών Επιχειρήσεων Ηλεκτρικών Συσκευών Γιώργος Δημητρίου, μιλώντας στο Euro2day.gr, εκτίμησε πως η ζήτηση για ηλεκτρικές-ηλεκτρονικές συσκευές κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο θα κλείσει μάλλον ανοδικά κατά μικρό μονοψήφιο ποσοστό, συμπληρώνοντας ωστόσο πως:
α) Η περυσινή βάση σύγκρισης είναι πολύ χαμηλή.
β) Ο Μάρτιος εξελίχθηκε ακόμη χειρότερα σε σχέση με το πρώτο δίμηνο της χρονιάς και
γ) Η όποια ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στις αναγκαστικές αντικαταστάσεις συσκευών από νοικοκυριά που για πολλά χρόνια δεν προέβαιναν σε αγορές. Απλά δηλαδή, οι αγορές γίνονται κυρίως όταν ένα νοικοκυριό δει το πλυντήριό του να μην πλένει, το ψυγείο του να μην ψύχει τα τρόφιμα και το κλιματιστικό του να μη δουλεύει...
Στην αγορά του αυτοκινήτου τώρα, η όποια περιορισμένη ανάκαμψη παρουσιάζεται κατά τα τελευταία χρόνια προέρχεται κατά κύριο λόγο από την αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού. Ειδικότερα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Σφακιανάκη κ. Σταύρος Τάκη δήλωσε στο Euro2day.gr πως η άνοδος του 29% του πρώτου διμήνου είναι συγκυριακή και μη διατηρήσιμη για το σύνολο της χρονιάς, εκτιμώντας πως η αγορά θα κλείσει κάπου μεταξύ του 7% και του 9%, δηλαδή από τις 78.000 αυτοκίνητα του 2016 θα πάμε γύρω στις 85.000.
Αιχμή του δόρατος για την ανάκαμψη αυτή είναι οι εταιρικές πωλήσεις και ιδιαίτερα ο τουριστικός κλάδος (επιχειρήσεις Rent A Car). Από την πλευρά του, ο κ. Τάκη δηλώνει πως στον Όμιλο Σφακιανάκη -για λόγους συντηρητικότητας και όχι μόνο- δουλεύουν με βάση τη συνέχιση ενός εξωτερικού περιβάλλοντος όπως το τρέχον και με βάση σενάρια που θέλουν μια αξιοσημείωτη ανάπτυξη στην οικονομία.
Οι παραπάνω επισημάνσεις αποκτούν μεγαλύτερη αξία, αν κάποιος συνεκτιμήσει ότι οι προαναφερόμενοι managers συγκαταλέγονται στους πλέον αξιόπιστους της αγοράς και πως δραστηριοποιούνται σε κλάδους με μεγάλη βαρύτητα στη συνολική κατανάλωση της χώρας.