Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέος πρωταγωνιστής στον πόλεμο της... λιανικής

Ένα ακόμη -κι όχι το τελευταίο- επεισόδιο στον πόλεμο της λιανικής αγοράς αποτελεί η επικείμενη συμφωνία αγοράς της ELMEC από τα ΚΑΕ. Πρόκειται για έναν πόλεμο με αιτία τα επερχόμενα ”αδιέξοδα” του κλάδου, στον οποίο η Folli Follie μέσω των ΚΑΕ σπεύδει να λάβει ισχυρή θέση.

Νέος πρωταγωνιστής στον πόλεμο της... λιανικής
της Πέννυς Κούτρα

Με ”φρέσκα” επεισόδια επανέρχεται τη φετινή σεζόν το ”σίριαλ” των ανακατατάξεων στο εγχώριο λιανεμπόριο, το οποίο διαρκεί ήδη μία διετία.

Στους σταθερούς πρωταγωνιστές (όπως οι Εlmec Sport, Νotos Com) και στους guest stars (όπως ο εφοπλιστικός όμιλος Λασκαρίδη) προστίθενται τώρα και νέοι ήρωες (όπως τα ΚΑΕ και ο υπερκείμενος όμιλος της Folli Follie).

Για να συνδέσουμε λίγο τη δράση του τελευταίου επεισοδίου με τα προηγούμενα, υπενθυμίζουμε ότι έχουν προηγηθεί:

-Συγκρούσεις λιανεμπορικών ομίλων με διακύβευμα (!) ένα ακίνητο στη Θεσσαλονίκη και παράπλευρες απώλειες τον αποκλεισμό του ενός από τη λίστα προμηθευτών του άλλου.

-Η μετοχική επίθεση στη Notos Com, η οποία σαν θρυαλλίδα οδήγησε σε δημόσια πρόταση και τελικώς σε έξοδο του ομίλου από το Χ.Α.

-Η εξαγορά των ΚΑΕ από τη Folli Follie.

-Η μόλις προ μηνών εξαγορά της Elmec Sport από τον εφοπλιστή κ. Θ. Λασκαρίδη.

Και βεβαίως το γεγονός ότι κατά καιρούς διάφορες επιχειρήσεις του κλάδου εμφανίζονται ως πρόθυμοι πωλητές, εάν κι εφόσον το τίμημα τους εξυπηρετεί.

Προφανώς όλες οι παραπάνω κινήσεις καθώς και η χθεσινή ανακοίνωση περί διαπραγματεύσεων εξαγοράς της Elmec Sport από τα ΚΑΕ δεν γίνονται απλώς και μόνο για να διατηρήσουν το ”ενδιαφέρον” του κοινού στα ύψη.

Υποδηλώνουν ίσως τη νέα φάση στην οποία εισέρχεται ο ”πόλεμος” για τα εμπορικά μερίδια, σε μια συγκυρία που έχει αρκετές δυσκολίες.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης ανά λιανεμπορική κατηγορία (και κυρίως σε ό,τι αφορά την ένδυση) επιβραδύνονται, ενώ ο βαθμός ωρίμανσης σε κάποιους κλάδους θεωρείται ήδη υψηλός.

Κι ακόμη, τα περιθώρια κέρδους συρρικνώνονται, ο ανταγωνισμός με την είσοδο και ξένων παίκτων εντείνεται, ενώ η διέξοδος στο εξωτερικό απαιτεί σε κάποιες περιπτώσεις υψηλά κεφάλαια χωρίς εξασφαλισμένη αποδοτικότητα.

Εξαίρεση ίσως αποτελεί ο κλάδος των πολυκαταστήματων και των οργανωμένων λιανικών concepts, ο οποίος συνεχίζει να κερδίζει μερίδια στη λιανική έναντι των ανεξάρτητων ανοιχτών αγορών.

Όμως, εξ αντικειμένου οι παίκτες στην εν λόγω αγορά δεν μπορούν να είναι πολλοί, ιδίως αν αναλογιστούμε τον πληθυσμό, τη διάρθρωση και το μέγεθος της ελληνικής αγοράς.

Συνεπώς, η μεγέθυνση και η απόκτηση κρίσιμης μάζας αποτελεί προφανή διέξοδο, μιας και τα κέρδη στο παγκόσμιο εμπόριο έρχονται πλέον από τους όγκους πωλήσεων και λιγότερο από το ίδιο το προϊόν.

Ο όμιλος Folli Follie λειτουργώντας ατύπως ως venture capital έδειξε ότι συνεχίζει να αναζητά επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες, πέρα από το core business, όπως προηγουμένως είχε κάνει με τα ΚΑΕ αλλά κι αργότερα με τη Links, ενώ παγίως ενδιαφερόταν για την κάθοδό του στη λιανική.

Σε κάθε περίπτωση άλλωστε, η συγκεκριμένη εξαγορά, εφόσον ολοκληρωθεί, καθιστά τον όμιλο Folli Follie - ΚΑΕ έναν από τους μεγαλύτερους εγχώριους εμπορικούς ομίλους, με πωλήσεις που αθροιστικά ξεπερνούν τα 800 εκατ. ευρώ.

Αν και δεν προκύπτουν ορατές συνέργιες από την υπό διαπραγμάτευση εξαγορά, ωστόσο δημιουργείται ένας επιχειρηματικός οργανισμός κατά τα πρότυπα των διεθνών ομίλων πολυτελών ειδών (π.χ. όμιλος LVMH, όμιλος Pinault).

Ένας όμιλος που θα διαθέτει επώνυμα σήματα, διεθνή παρουσία, θέση στις ταξιδιωτικές αγορές, δίκτυα λιανικής και χονδρικής διανομής, ηγετική θέση στην αγορά των πολυκαταστημάτων, σημαντικά πάγια στοιχεία αλλά και έμπειρο management που μπορεί να αναπτύξει τις παραπάνω δραστηριότητες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v