Γιατί μόνο δήμευση και όχι διαπόμπευση;

Σε μια χώρα όπου η φοροδιαφυγή έχει αναχθεί σε καρκίνωμα η εξαγγελία μέτρων για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι ευπρόσδεκτη, ακόμη και εάν διατυπώνεται σε εμφανώς δημαγωγικούς τόνους.

Γιατί μόνο δήμευση και όχι διαπόμπευση;
Φίλτατοι, καλή σας ημέρα.

Σε μια χώρα όπου η φοροδιαφυγή έχει αναχθεί σε καρκίνωμα για τα δημόσια οικονομικά και σε μάστιγα για τους ειλικρινείς και νομοταγείς φορολογουμένους, οι οποίοι καλούνται να επωμιστούν μόνοι τους το βάρος όλων των υπολοίπων, η εξαγγελία μέτρων για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι ευπρόσδεκτη, ακόμη και εάν διατυπώνεται σε εμφανώς δημαγωγικούς τόνους.

Τα έξι μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κ. Χάρης Καστανίδης, επωφελούμενος από την επικοινωνιακή ευκαιρία που του παρείχαν η προχθεσινή παγκόσμια ημέρα για τη Διαφάνεια και η χθεσινή για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, όπως ο ίδιος έσπευσε να ομολογήσει, δεν παύουν να εξυπηρετούν την προσπάθεια καταπολέμησης της αδιαφάνειας και της διαφθοράς, συστατικό στοιχείο των οποίων είναι και η φοροδιαφυγή.

Η πάταξη της φοροδιαφυγής απαιτεί υπερβάσεις. Τέτοιες που προφανώς δεν έχει βιώσει έως τώρα η χώρα μας.

Είναι όμως ιδιαίτερα αμφίβολο εάν μεταξύ των υπερβάσεων αυτών θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται και η δήμευση της περιουσίας όσων υπέβαλαν ανακριβή στοιχεία σχετικά με αυτήν στη δήλωση «πόθεν έσχες», όπως ανακοίνωσε ο κ. Καστανίδης.

Πέραν των εύλογων συνταγματικών ζητημάτων που εγείρει μια διάταξη όπως αυτή, πρόκειται για ένα μέτρο που όφειλε να έπεται μιας ολοκληρωμένης ρύθμισης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και όχι να προηγείται αυτής.

Θα προϋπέθετε δηλαδή ένα σαφές, δίκαιο και διάφανο φορολογικό πλαίσιο, το οποίο θα ήταν μόνιμου χαρακτήρα και δεν θα μεταβαλλόταν ευκαιριακά, ούτε θα ήταν ανοικτό σε «ερμηνείες» από τους εκάστοτε ελέγχοντες.

Δεύτερον, θα απαιτούσε τον τερματισμό της ενθάρρυνσης της φοροδιαφυγής εκ μέρους του ίδιου του κράτους, μέσω πρακτικών όπως η διαβόητη «περαίωση», που τόσο έχει συνεισφέρει στην εμπέδωση του αισθήματος «νομιμοποίησης» συνηθειών φοροδιαφυγής από τους φορολογουμένους.

Τρίτον, θα προαπαιτούσε την εκτενή χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας πληροφορικής, για τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας ηλεκτρονικών ελέγχων και διασταυρώσεων σε κάθε σημείο συναλλαγής.

Η υιοθέτηση ενός μέτρου όπως το τελευταίο, εξάλλου, θα συνέβαλλε σημαντικά στην ανάκαμψη της χειμαζόμενης σήμερα αγοράς πληροφορικής στην Ελλάδα, ενώ ακόμη και στην περίπτωση που συνοδευόταν από χρηματικές επιδοτήσεις για την εγκατάσταση του σχετικού εξοπλισμού, τελικά θα ήταν προσοδοφόρο για τα δημόσια οικονομικά, αφού θα οδηγούσε στη σύλληψη μέρους τουλάχιστον της φοροδιαφυγής.

Εάν όλα αυτά και άλλα πολλά που ενδεχομένως έχει «στο μυαλό του» το υπουργείο Οικονομικών γίνουν πράξη, τότε ίσως ανοίξει και ο δρόμος για το έσχατο μέτρο της κατάργησης του δικαιώματος ιδιοκτησίας, μέσω της δήμευσης.

Έτσι, τουλάχιστον, συμβαίνει και στον λοιπό Ποινικό Κώδικα, όπου προβλέπεται η δήμευση περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με αδικήματα περί τα ναρκωτικά. Αλλά εκεί οι νόμοι είναι σαφείς και πάγιοι…

Τώρα σε ό,τι αφορά την έκπτωση πολιτικών προσώπων από το αξίωμά τους σε περίπτωση που μετέχουν σε υπεράκτιες εταιρίες, μέτρο που επίσης ανακοίνωσε ο κ. Καστανίδης, εμείς θα μπορούσαμε να επαυξήσουμε, προτείνοντας και τη δημόσια διαπόμπευσή τους με περιφορά στην Πλατεία Συντάγματος.

Υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι οι άνθρωποι αυτοί όντως φοροδιαφεύγουν. Όχι απλώς ως εκ της συμμετοχής τους σε μια off-shore.

Διότι σε διαφορετική περίπτωση θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε ενδεχομένως και το μέτρο της δημόσιας καύσης βιβλίων περί τα λογιστικά, αν και αυτό θα παρέπεμπε σε άλλες εποχές και άλλα καθεστώτα...

[email protected]

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v