«Πόλεμος» ξέσπασε με τη διασύνδεση των POS, σχετικά με τις εκδόσεις αποδείξεων μέσω myData, με τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές να προχωρούν σε εξώδικα που κοινοποιήθηκαν στα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, την ΑΑΔΕ και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Το πινγκ πονγκ ξεκίνησε με το εξώδικο της Viva προς τις Softone και Entersoft. Η Viva υποστηρίζει πως οι δύο εταιρείες, μέσω των χρεώσεων και των πρακτικών που ακολουθούν, επιχειρούν με αθέμιτο τρόπο να της αποσπάσουν πελάτες.
Με δύο εξώδικα, οι εταιρείες λογισμικού απαντούν ότι πρόκειται «για συνήθεις εμπορικές συμφωνίες που λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο μιας ελεύθερης αγοράς» και πως χρεώνουν κανονικά τις υπηρεσίες τους ανά POS. Συμπληρώνουν δε ότι οι ανταγωνιστές της Viva είναι αυτές που απορροφούν μόνες τους το κόστος και δεν το μετακυλίουν στους πελάτες τους.
«Το τελευταίο διάστημα η εταιρεία μας έχει δεχθεί σωρεία παραπόνων από πελάτες μας, οι οποίοι διαμαρτύρονται ότι εσείς (καθώς και οι θυγατρικές σας και οι συνδεόμενες με σας εταιρείες) παρέχετε χωρίς χρέωση το υλικό και λογισμικό διασύνδεσης των προϊόντων σας με τερματικά POS αποκλειστικά στους πελάτες δύο παρόχων υπηρεσιών πληρωμών και συγκεκριμένα στους πελάτες της Epay και της Worldline, ενώ επιβάλλετε μεγάλες χρεώσεις στους πελάτες μας», υποστήριξε στο εξώδικό της η Viva.
Παράλληλα υποστηρίζει πως «αυτή η πρακτική δημιουργεί μεγάλη πίεση στους πελάτες μας» και ότι «δράτε σε εναρμονισμένη πρακτική με τους παρόχους epay και wordline και με τον τρόπο αυτό αποσπάτε εκβιαστικά και αθέμιτα την πελατεία των λοιπόν παρόχων».
Άμεση, ωστόσο, ήταν η απάντηση των δύο εταιρειών λογισμικού, οι οποίες ξεκαθαρίζουν ότι στη διαδικασία είχαν προσκληθεί όλοι οι πάροχοι ηλεκτρονικών πληρωμών, όπως και η Viva, η οποία ωστόσο δεν ήρθε σε συμφωνία όπως με τις άλλες δύο εταιρείες.
Οι εταιρείες λογισμικού διευκρινίζουν πως δεν βλέπουν κάτι παράνομο από τη στιγμή που οι Worldline και Epay, στο πλαίσιο της συμφωνίας με παρόχους ERP (η Entersoft έχει συμφωνία μόνο με την Epay) και με βάση τη δική τους επιχειρηματική στρατηγική, δέχθηκαν να καλύψουν οι ίδιες το κόστος διασύνδεσης των ERP με τα δικά τους τερματικά. Προσθέτουν πως το κόστος διασύνδεσης κάθε τερματικού είναι ούτως ή άλλως μικρό, γύρω στα 25 έως 50 ευρώ τον χρόνο ανά POS, και οι δύο εταιρείες αποφάσισαν να το απορροφήσουν προκειμένου να διατηρήσουν/διευρύνουν την παρουσία τους στην αγορά και να έχουν έσοδα από τις συναλλαγές μέσω των POS, που είναι και το μεγαλύτερο κόστος για τους εμπόρους.
Η Entersoft στην εξώδικη δήλωση, αναφερόμενη στο εξώδικό της Viva, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Αρνούμαστε συνολικά ως προδήλως αόριστο, αναληθές, ανακριβές, ουσία και νόμω αβάσιμο και παραπλανητικό, για τους λόγους που εκθέτουμε αμέσως παρακάτω. Εκ προοιμίου μάλιστα, και πέραν του γεγονότος ότι δεν διατηρούμε καμία συνεργασία ή σχέση με τη Worldline παρά μόνον με τη Euronet/Epay, επιθυμούμε να σημειώσουμε την έκδηλη απορία μας, με ποια σκοπιμότητα η εν λόγω εξώδικη δήλωσή σας απευθύνεται στην Εταιρεία μας, η οποία δεν ασκεί ανταγωνιστική προς εσάς δραστηριότητα».
Μάλιστα επισημαίνει ότι δημιουργήθηκε το “ES POS CONNECTOR”, «το οποίο αποτελεί λογισμικό που υποστηρίζει τη διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων ERP των επαγγελματιών με τα τερματικά POS, ως πλέον απαιτείται από την υφιστάμενη νομοθεσία. Με το εν λόγω προϊόν, σε αντίθεση με όσα αναληθή και παραπλανητικά αναφέρετε, η Εταιρεία μας προάγει και συνδράμει ουσιωδώς στη φορολογική συμμόρφωση των επαγγελματιών με το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μέσω του προϊόντος μας “ES POS CONNECTOR” έχουν ήδη λάβει χώρα περίπου 1.000 διασυνδέσεις, με ρυθμό που πλέον ξεπερνά τις 60 διασυνδέσεις ανά ημέρα, κατανεμημένο στους έξι σημαντικότερους παρόχους μέσων πληρωμών (συμπεριλαμβανομένης και της εταιρείας σας), καλύπτοντας πάνω από 90 συνδυασμούς διασύνδεσης τερματικών, με την προοπτική να καλυφθούν όλοι οι πάροχοι και όλοι οι συνδυασμοί στην αγορά».
«Περαιτέρω, η δημιουργία, ανάπτυξη και διάθεση στην αγορά ενός προϊόντος λογισμικού που απευθύνεται σε επαγγελματίες και που οφείλει να τηρεί συγκεκριμένες προδιαγραφές και να παρέχει τη δέουσα αξιοπιστία για την καθημερινή λειτουργία μιας επιχείρησης και τη φορολογική της συμμόρφωση, αυτονόητα συνοδεύεται από το αντίστοιχο κόστος. Σημειώνεται ότι η παραγωγή του “ES POS CONNECTOR” απαίτησε εργασία μηνών από δεκάδες στελέχη υψηλής εξειδίκευσης της Εταιρείας μας, αποσπώντας πόρους και αναστέλλοντας σειρά άλλων εμπορικών ενεργειών μας, καλύπτοντας μέχρι στιγμής τους έξι σημαντικότερους παρόχους μέσων πληρωμών (συμπεριλαμβανομένης και της εταιρείας σας) και προσφέροντας πάνω από 90 συνδυασμούς διασύνδεσης τερματικών, με την προοπτική να καλυφθούν όλοι οι πάροχοι και όλοι οι συνδυασμοί στην αγορά», τονίζει χαρακτηριστικά υποστηρίζοντας ότι πληρώνεται για την υπηρεσία που παρέχει.
Μάλιστα επισημαίνει ότι εξαρχής φρόντισε να διασφαλίσει ότι το προϊόν διασύνδεσης “ES POS CONNECTOR” είναι απόλυτα συμβατό και ανοικτό προς τουλάχιστον το 95% των υφιστάμενων παρόχων πληρωμών στην αγορά, συμπεριλαμβανομένης και της Viva, «η οποία μάλιστα ήταν από τους πρώτους παρόχους που διασυνδέθηκε εγκαίρως, όπως ευχερώς προκύπτει και από τον επίσημο ιστότοπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων».
Μάλιστα επισημαίνει ότι: «Σε κάθε περίπτωση, το σταθερό ετήσιο κόστος της τάξεως των 50 Ευρώ ανά POS που χρεώνει η Εταιρεία μας για το “ES POS CONNECTOR” επ’ ουδενί αποτελεί καθοριστικό (και δη "εκβιαστικό"!) παράγοντα στην απόφαση μίας επιχείρησης για την επιλογή παρόχου πληρωμών. Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, ο κρισιμότερος, αν όχι ο μοναδικός, παράγοντας για την αλλαγή παρόχου πληρωμών από έναν επαγγελματία είναι η εμπορική πολιτική χρεώσεων των συναλλαγών κάθε παρόχου (η οποία είναι πάντοτε ποσοστό επί της αξίας των συναλλαγών που πραγματοποιούνται μέσω του POS και δύναται να ξεπεράσει τα 1.000 Ευρώ ανά 100.000 Ευρώ αξίας συναλλαγών) και όχι φυσικά ένα ετήσιο σταθερό κόστος της τάξεως των 50 Ευρώ ανά POS!».
Καταλήγοντας αναφέρει: «Επειδή όσα εξόχως συκοφαντικά και δυσφημιστικά ισχυρίζεστε στην εξώδικη δήλωση - διαμαρτυρία σας, την οποία μάλιστα σκοπίμως κοινοποιήσατε σε πλήθος προσώπων, δημοσίων οργανισμών και αξιωματούχων αλλά και τρίτων εταιρειών, φθάνοντας μάλιστα μέχρι το σημείο να αποστείλετε και έτερη εξώδικη δήλωση όμοιου περιεχομένου και σε ολόκληρο το δίκτυο συνεργατών μας (!), βλάπτουν σοβαρά την εμπορική φήμη μας και μας ζημιώνουν ανεπανόρθωτα».
Στο ίδιο μήκος κύματος και η δήλωση της «SOFT ONE TECHNOLOGIES Α.Ε.», η οποία έχει δημιουργήσει το προϊόν “SOFTONE Device Connector”.
«Με το εν λόγω προϊόν, σε αντίθεση με όσα αναληθή και παραπλανητικά αναφέρετε, η Εταιρεία μας προάγει και συνδράμει ουσιωδώς στη φορολογική συμμόρφωση των επαγγελματιών με το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μέσω του προϊόντος μας “SOFTONE Device Connector” έχουν ήδη λάβει χώρα περίπου 5.500 διασυνδέσεις, με ρυθμό που πλέον ξεπερνά τις 800 διασυνδέσεις ανά ημέρα, κατανεμημένο στους εννιά σημαντικότερους παρόχους μέσων πληρωμών (συμπεριλαμβανομένης και της εταιρείας σας), καλύπτοντας πάνω από 110 συνδυασμούς διασύνδεσης τερματικών, με την προοπτική να καλυφθούν όλοι οι πάροχοι και όλοι οι συνδυασμοί στην αγορά», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Απαντούν επίσης ότι συνοδεύεται από το αντίστοιχο κόστος: «Είναι συνεπώς απολύτως εύλογο το προϊόν να διατίθεται στην αγορά έναντι μιας (χαμηλής στην πραγματικότητα) χρέωσης. Άλλωστε, παρόμοια εργαλεία διασύνδεσης ήδη διατίθενται στην αγορά με αντίστοιχες ή και υψηλότερες χρεώσεις από ανταγωνιστές μας, ενώ και η εταιρεία σας, η οποία επίσης παρέχει στους εμπόρους υπηρεσίες που επιβάλλονται από τη νομοθεσία (αποδοχή καρτών, διάθεση τερματικών pos) εξ όσων γνωρίζουμε χρεώνει για τις υπηρεσίες αυτές το τίμημα που η ίδια κρίνει εύλογο. Συνεπώς οι ισχυρισμοί σας περί δήθεν «μεγάλων χρεώσεων» είναι απολύτως ανακριβείς».
Ξεκαθαρίζουν επίσης ότι «μέσω των συνεργασιών μας με τα ιδρύματα πληρωμών Worldline και Euronet/Epay, τα τελευταία απορρόφησαν το σχετικό κόστος του λογισμικού διασύνδεσης υπέρ των εμπόρων προκειμένου να προωθήσουν τις υπηρεσίες τους στην αγορά αποδοχής μέσων πληρωμής. Άλλωστε, όπως καλώς γνωρίζετε, ήδη από το 2023 είχε λάβει χώρα διαπραγμάτευση για αντίστοιχη συνεργασία και με την εταιρεία σας, η οποία όμως δεν τελεσφόρησε. Μάλιστα, από όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η εταιρεία σας έχει συνάψει και ανακοινώσει συνεργασίες με άλλες εταιρείες λογισμικού για την προνομιακή αντιμετώπιση των πελατών τους. Προξενεί συνεπώς ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση πώς μας καλείτε να σταματήσουμε μια πρακτική, η οποία, εκτός του ότι είναι καθόλα νόμιμη και προς το συμφέρον των εμπόρων, εφαρμόζεται από σας τους ίδιους».
«Επιπλέον, ως προς τους παντελώς αόριστους και αβάσιμους ισχυρισμούς σας περί δήθεν εκ μέρους μας εκμετάλλευσης της προθεσμίας διασύνδεσης των εμπόρων με τα τερματικά POS με σκοπό τάχα να εξαναγκαστούν να συμβληθούν με τους ανωτέρω δύο παρόχους πληρωμών, επισημαίνουμε αφενός ότι η Εταιρεία μας πρώτη κατάφερε να ολοκληρώσει τις διασυνδέσεις με όλους τους βασικούς παρόχους πληρωμών ήδη από τις αρχές Αυγούστου 2024 αφετέρου δε ότι είμαστε μέσω του ΣΕΠΕ σε συνεχή επικοινωνία με την ΑΑΔΕ και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου όποιος πελάτης μας δεν μπορεί τεχνικά να διασυνδεθεί, να εξαιρείται προσωρινά από την καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης, ώστε να μην κινδυνεύει με πρόστιμο, ήτοι πράττουμε το ακριβώς αντίθετο από αυτό που παραπλανητικά επικαλείστε», τονίζει στην εξώδικη δήλωση η SOFTONE.
Καταλήγοντας απαντούν στους ισχυρισμούς της Viva για αθέμιτο ανταγωνισμό και κάνουν λόγο για δυσφήμιση της εταιρείας τους. Συγκεκριμένα αναφέρουν: «Επειδή απ’ όλα τα ανωτέρω αποδεικνύεται, κατά τρόπο μη επιδεχόμενο αμφισβήτησης, ότι η Εταιρεία μας σε ουδεμία πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού ή απαγορευμένη σύμπραξη έχει προβεί, αλλά αντίθετα ενεργεί απολύτως σύννομα, χωρίς να έχει παραβεί οποιαδήποτε νόμιμη υποχρέωσή της και μάλιστα ενισχύει τον ελεύθερο ανταγωνισμό, συνδράμοντας τελικά στη μείωση των τιμών προς όφελος των εμπόρων. Επειδή όσα εξόχως συκοφαντικά και δυσφημιστικά ισχυρίζεστε στην εξώδικη δήλωση - διαμαρτυρία σας, την οποία μάλιστα σκοπίμως κοινοποιήσατε σε πλήθος προσώπων, δημοσίων οργανισμών και αξιωματούχων αλλά και τρίτων εταιρειών, φθάνοντας μάλιστα μέχρι το σημείο να αποστείλετε και έτερη εξώδικη δήλωση όμοιου περιεχομένου και σε ολόκληρο το δίκτυο συνεργατών μας (!), βλάπτουν σοβαρά την εμπορική φήμη μας και μας ζημιώνουν ανεπανόρθωτα».