Μωραϊτάκης: Κάντε την παιδεία μοχλό ανάπτυξης

Τη δημιουργία αγγλόφωνων τμημάτων στα πανεπιστήμια με στόχο την προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών προτείνει ο Αλ. Μωραϊτάκης. Σε ποια μαθήματα θα μπορούσε να εφαρμοστεί. Πώς θα φέρει έσοδα στη χώρα.

  • του Αλέξανδρου Μωραϊτάκη (*)
Μωραϊτάκης: Κάντε την παιδεία μοχλό ανάπτυξης
Όλα τα υπουργεία οφείλουν να αναζητούν κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν φορείς και υπηρεσίες που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα τους, αλλά ελάχιστοι υπουργοί ξεχωρίζουν μέσω των προτάσεών τους για σημαντικές πλευρές ανάπτυξης. Όμως, και όταν υπάρχουν χρήσιμες προτάσεις που υιοθετούνται και ψηφίζονται, αυτές δεν εφαρμόζονται. Όπως λέει και ο απλός κόσμος, «νόμους έχουμε, αλλά δεν εφαρμόζονται».

Δεν έχουν περάσει πολλοί μήνες από την περίοδο όπου η κυβέρνηση προσπαθούσε υπό την πίεση της τρόικας να κόψει περαιτέρω τα κονδύλια που θα λάβουν τα υπουργεία. Όλοι έμεναν στο εύκολο σκέλος, ήτοι στην περικοπή δαπανών.

Εξέταζαν ένα-ένα τα κονδύλια και προχωρούσαν σε γραμμικές μειώσεις που ενίοτε δεν εφάρμοζαν. Μία πρόταση όμως για ανάπτυξη, μία δημιουργική πρόταση που θα φέρει κεφάλαια δεν ακούσαμε.

Η περιστολή των δαπανών, αν και εύκολη υπόθεση θεωρητικά για όσους έχουν διοικήσει επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, δεν φέρνει αποτελέσματα στον δημόσιο τομέα, αφού το πολιτικό κόστος, η εξυπηρέτηση ομάδων, η αποκτηθείσα δυναμική των εξόδων, η αντίληψη ορισμένων υπουργών ότι έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο δημόσιο χρήμα κ.ά. δεν το επιτρέπουν.

Γι' αυτό και η κυβέρνηση καταφεύγει διαρκώς στη γνωστή λύση, την επιβολή νέων φόρων που προκαλούν ύφεση. Κανείς όμως δεν έχει καταθέσει νόμο που να φέρνει ξένα κεφάλαια και έσοδα στη χώρα, κανείς δεν επιβάλλει την άμεση εφαρμογή νόμων που έχουν ψηφιστεί και φέρνουν ανάπτυξη.

Προσωπικά, πρόσφατα κατέθεσα 34 προτάσεις για ανάπτυξη, που εάν εφαρμοστούν θα φέρουν αποτελέσματα. Θεωρώ πως το μέλλον της χώρας μας είναι οι υπηρεσίες, αφού δεν έχουμε βιομηχανία και πρώτες ύλες. Αυτές πρέπει να αξιοποιήσουμε, σε αυτές πρέπει να στηριχτούμε και αυτές πρέπει να προωθήσουμε, αν θέλουμε να δούμε ξανά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αν θέλουμε να βγούμε από το τούνελ.

Επειδή γίνεται λόγος τελευταία για την παιδεία, προτείνω την άμεση εφαρμογή του άρθρου 44 του νόμου για την παιδεία που πρόσφατα ψήφισε η Βουλή, με τη σύμφωνη γνώμη πολλών κομμάτων. Το άρθρο προβλέπει διοργάνωση σπουδών σε ξένη γλώσσα.

Μάλιστα, δίδονται και κίνητρα. Ας αποδείξουν τα πανεπιστήμια και οι καθηγητές τους τις ικανότητές τους και στην πράξη. Μπορούν, δηλαδή, να δημιουργηθούν αγγλόφωνα τμήματα και να προσελκύσουν αλλοδαπούς φοιτητές. Έτσι, εκτός των άλλων θετικών πλευρών, θα έρχονται στη χώρα έσοδα. Υπάρχουν θέματα σπουδών στα οποία θεωρείται ότι είμαστε ανάμεσα στους πρώτους, όπως μεταξύ πολλών άλλων:

α) Ναυτιλιακά (πάσης μορφής, π.χ. πλοιάρχων, μηχανικών ή υπαλλήλων γραφείου)
β) Μακροοικονομικά - νομισματικά
γ) Κλασικές σπουδές
δ) Τουριστικά
ε) Βαλκανικές σπουδές
στ) Αρχαιολογικές
ζ) Αρχιτεκτονική
η) Ιχθυοκαλλιέργεια
θ) Χρηματοοικονομικές
ι) Case study στα μακροοικονομικά - νομισματικά
ια) Bυζαντινές σπουδές
ιβ) Ωκεανογραφικές σπουδές
ιγ) Σεισμογραφικές
ιδ) Ιατρικές

Η χώρα έχει κορυφαίους καθηγητές, οι οποίοι συχνά αναλαμβάνουν και κυβερνητικές θέσεις.
 
Αναγνωρίζονται από τον πολιτικό κόσμο της χώρας. Είναι μέρος του ευρύτερου πολιτικού προσωπικού της χώρας. Προσκαλούνται και συμμετέχουν σε τηλεοπτικές εκπομπές ακόμη και σε θέματα στα οποία δεν έχουν συγγραφικό έργο ή εργασιακή πείρα.

Παράλληλα, καθηγητές έλαβαν μέσω ερευνητικών προγραμμάτων εκατομμύρια ευρώ τα προηγούμενα χρόνια και οφείλουν να μας ενημερώσουν για τα αποτελέσματα.

Τι συμπεράσματα έχουν βγει από τις δεκάδες μελέτες που έκαναν οι πανεπιστημιακοί με κοινοτικά και όχι μόνο κεφάλαια;

Πόσο βοήθησαν αυτόν τον τόπο τα ερευνητικά τους προγράμματα; Γιατί τα παιδιά των καθηγητών σπουδάζουν συνήθως σε ξένα πανεπιστήμια ακόμη και σε πρώτο πτυχίο;

Τι ενέργειες έχουν κάνει οι ίδιοι για να αναβαθμιστεί το κύρος του ελληνικού πανεπιστημίου;

Προκαλεί επίσης μεγάλη εντύπωση γιατί ο ΣΕΒ και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ) ανέθεσαν στη McKinsey τη μελέτη για έξοδο της χώρας από την κρίση και δεν την ανέθεσαν σε κάποιο πανεπιστήμιο ή σε μία ομάδα καθηγητών από διάφορα πανεπιστήμια. Μέλη της διοίκησης της ΕΕΤ είναι κορυφαίοι πανεπιστημιακοί του τόπου, οι οποίοι λαμβάνουν θέσεις με υψηλές αμοιβές σε τράπεζες.

Πρέπει η πανεπιστημιακή κοινότητα να βγει μπροστά σε αυτήν την κρίση και με προτάσεις και άμεσες πρακτικές ενέργειες να βελτιώσει την ποιότητα σπουδών, τα έσοδα των πανεπιστημίων και την ανάπτυξη του τόπου. Ας μη βλέπουν την πανεπιστημιακή απασχόληση ως part time και ολίγων ωρών απασχόληση για να κερδίζουν από αλλού.

Τα πανεπιστήμια οφείλουν σταδιακά να δημιουργήσουν εκείνες τις συνθήκες ώστε όχι μόνο να απορροφούν λιγότερα κεφάλαια από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά και να εισφέρουν έσοδα στο Δημόσιο από το εξωτερικό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της δημιουργίας αγγλόφωνων τμημάτων.

Είναι καιρός οι καθηγητές να επιστρέψουν στα πανεπιστήμιά τους μέσω της δουλειάς τους όσα τα πανεπιστήμια έδωσαν σε αυτούς τα προηγούμενα χρόνια, ήτοι κύρος, αναγνώριση και υψηλές θέσεις στο Δημόσιο με αντίστοιχες υψηλές αμοιβές, τόσο σε απόλυτα νούμερα όσο και σε ποσοστά λήψης αμοιβών από πηγές του Δημοσίου.

* Ο κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης είναι πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ, πρόεδρος της NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ και μέλος του Δ.Σ. του ΕΒΕΑ.

* Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v