Η διατήρηση του Γενικού Δείκτη σε χαμηλότερα επίπεδα από τα φετινά υψηλά των 1.500 μονάδων θα φέρει εκ νέου στο προσκήνιο τη συζήτηση στις αποτιμήσεις των ελληνικών μετοχών και τα περιθώρια ανόδου τους για το υπόλοιπο της χρονιάς.
Μια πρώτη διαπίστωση είναι ότι αν και προηγήθηκε ισχυρή άνοδος στην αγορά από πέρυσι, αρκετές και σημαντικές εταιρείες εξακολουθούν να διαπραγματεύονται με χαμηλούς δείκτες αξίας επιχείρησης προς λειτουργικά κέρδη (EV/EBITDA) και χρειάζονται περισσότερη… διερεύνηση.
Φαίνεται ότι και στο προσεχές μέλλον, η επιλογή των μετοχών από τους Έλληνες και τους ξένους επενδυτές θα έχει κυρίως δύο βασικά κριτήρια: το πρώτο, ο δείκτης EV/EBITDA (αξία επιχείρησης προς λειτουργικά κέρδη - Enterprise Value to Earnings before Interest, Taxes, Depreciation & Amortization) και το δεύτερο, το discount σε σχέση με τους μέσους ιστορικούς μέσους όρους τους.
Η αιτία για τη μετατόπιση προς τον δείκτη EV/EBITDA είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις η μελλοντική κερδοφορία για πολλές εισηγμένες εξακολουθεί να προβλέπεται ανοδική και από τους αναλυτές είναι ένας από τους πιο ενδεικτικούς δείκτες αποτίμησης στο ταμπλό του Χ.Α.
Οι μετοχές που ξεχωρίζουν
Από τις πολλές σε αριθμό εισηγμένες εταιρείες στο ΧΑ, απομονώθηκαν οι 10 μετοχές για τις οποίες ο δείκτης ΕV/EBITDA... σηκώνει κουβέντα. Οι δέκα αυτές μετοχές δεν είναι οι μοναδικές και υπάρχουν και άλλες που αξίζουν την προσοχή των επενδυτών.
- Η μετοχή της Motor Oil είναι διαπραγματεύσιμη με δείκτη EV/EBITDA στις 3 φορές για πέρυσι και με βάση τις εκτιμήσεις για το 2024 και το 2025 είναι χαμηλότερα από τις 4 φορές, ενώ ο μέσος όρος για τις εταιρείες του κλάδου βρίσκεται στις 6,5 φορές. Ωστόσο, για τον συγκεκριμένο τίτλο, η απόφαση του MSCI να τον θέσει εκτός του standard δείκτη της χώρας έχει φέρει την απόδοση στο -15% το τελευταίο τρίμηνο.
- Για τον τίτλο της AS Company, o δείκτης ΕV/EBITDA είναι στις 3,2 φορές για το 2023, ενώ μέσος όρος για τις εταιρείες στην Ευρώπη διαμορφώνεται στις 10,2 φορές για το 2024. Η εταιρεία αποτιμάται σε μια σειρά από δείκτες χαμηλά, όπως μονοψήφιο P/E, δείκτη P/BV πολύ κοντά στη μονάδα και διαθέτει καθαρό ταμείο πάνω από 14 εκατ. ευρώ πέραν των επενδύσεων στα ακίνητα της Κρήτης, ενώ η δέσμευση της διοίκησης είναι για μερισματικές αποδόσεις τουλάχιστον 4% με 5%.
- Για τον τίτλο του ΟΤΕ, ο δείκτης EV/EBITDA είναι ιδιαίτερα χαμηλός, παρά την άνοδο της τιμής κατά 15% από τις αρχές του έτους, εξέλιξη που ανέβασε και την αποτίμηση σε όρους λογιστικής αξίας σε επίπεδα ελαφρώς ανώτερα από τις τρεις φορές. Ο δείκτης Euro Stoxx Telecommunications τελεί υπό διαπραγμάτευση στις 6,5 φορές.
- Για την Aegean Airlines, παρά την ουδέτερη πορεία της φέτος και την πτώση για το τελευταίο δωδεκάμηνο, οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι μετοχές της εταιρείας συνεχίζουν να εμφανίζουν χαμηλές αποτιμήσεις σε όρους EV/EBITDA. Σύμφωνα με τους αναλυτές, για το 2024, οι συγκεκριμένες μετοχές είναι διαπραγματεύσιμες στις 4,5 φορές. Ο ευρωπαϊκός κλάδος των αερομεταφορών κινείται στις 6 φορές περίπου.
- O κλάδος των πλαστικών είναι χαρακτηριστική περίπτωση με χαμηλούς δείκτες αποτίμησης σε πολλές εταιρείες του. Σχεδόν όλες οι εισηγμένες του κλάδου έχουν διεθνοποιημένο προσανατολισμό και ειδικά τα Πλαστικά Κρήτης, τα Πλαστικά Θpάκης και η Flexopack, ενώ με βάση τις τιμές των μετοχών και των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023, οι δείκτες αποτίμησης σε όρους Ρ/Ε είναι από 6,5 έως 11 φορές. Σε όρους EV/EBITDA, οι δείκτες αποτίμησης είναι στις 4 φορές για τη Flexopack, τα Πλαστικά Κρήτης στις 4,9 φορές και τα Πλαστικά Θράκης στις 4,3 φορές.
- Ο τίτλος της ΕΥΔΑΠ συνεχίζει να είναι διαπραγματεύσιμος σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, κάτω από τις 4 φορές. Ο δείκτης βάσει των εκτιμήσεων του 2024 προβλέπεται ακόμα χαμηλότερα από τις 4 φορές αλλά η απόδοση της μετοχής το τελευταίο έτος είναι 15% και έχει υποαποδώσει σημαντικά έναντι των βασικών δεικτών του ΧΑ. Οι δείκτες των ανταγωνιστριών εταιρειών είναι σε πολύ υψηλότερο επίπεδο.
- Ο τίτλος της Μοτοδυναμικής είναι μια ακόμα περίπτωση από τις εταιρείες του ΧΑ με δείκτη EV/EBITDA σε χαμηλότερα επίπεδα των 4 φορών για το 2023. Η εταιρεία σημείωσε αύξηση στα έσοδα το α’ εξάμηνο του 2024 στα 86,1 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη της διαμορφώθηκαν στα 2,67 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο, με πτώση 32,9% σε ετήσια βάση.
- Τέλος, η μετοχή της Autohellas υποαποδίδει σημαντικά της αγοράς με -12% στο φετινό έτος και -17% σε ετήσια βάση. Για την εταιρεία ο δείκτης EV/EBITDA παραμένει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, στις 4,4 φορές, βάσει των εκτιμήσεων του 2024.
* Το παραπάνω άρθρο δεν αποτελεί σύσταση επενδυτικής στρατηγικής αναφορικά με χρηματοπιστωτικά μέσα ή εκδότες χρηματοπιστωτικών μέσων και δεν περιέχει την οποιαδήποτε γνώμη σχετικά με την παρούσα ή μελλοντική αξία χρηματοπιστωτικών μέσων. Οι πληροφορίες και οι απόψεις στο συγκεκριμένο άρθρο είναι για ενημέρωση του αναγνώστη και μόνο.