Πώς πρέπει να εμψυχώνουν οι ηγέτες τα στελέχη

Η τέχνη των λεγόμενων «pep talks» και γιατί δεν διδάσκεται. Ποια είναι τα βασικά συστατικά μιας διαδικασίας που μπορεί να κινητοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό μιας επιχείρησης.

Πώς πρέπει να εμψυχώνουν οι ηγέτες τα στελέχη

Τα θέματα ηγεσίας γίνονται όλο και πιο καυτά για τις επιχειρήσεις. Έτσι στις μέρες μας οι εταιρείες με φιλοδοξίες αναζητούν ηγετικά στελέχη ικανά να παρακινούν αποτελεσματικά. Θέλουν στελέχη που να μπορούν να εμψυχώνουν, να εμπνέουν τους ανθρώπους της επιχείρησης, δίνοντας όμως τον καλύτερο εαυτό τους. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, τα «pep talks», είναι ομιλίες που «σπρώχνουν και ενδυναμώνουν».

Πρόκειται για ομιλίες που λειτουργούν με στόχο την ενίσχυση του ηθικού του ανθρώπινου δυναμικού, την εστίαση όλων σε καίριους εταιρικούς στόχους, τη βελτίωση του κλίματος σε περίοδο αναδιοργάνωσης του οργανισμού κ.ά. Αν και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ηγεσίας, είναι από τις δεξιότητες που πολύ σπάνια διδάσκονται με επίσημο και δομημένο τρόπο.

Στην πλειονότητά τους, οι ηγέτες μαθαίνουν μέσα από το παράδειγμα εμπνευσμένων προϊσταμένων με τους οποίους είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν στην καριέρα τους, με τη μίμηση χαρισματικών «κόουτς» ή καθηγητών, ή ακόμη και υιοθετώντας πρακτικές από εμβληματικούς κινηματογραφικούς χαρακτήρες. Ακόμη και η καθοδήγηση από επαγγελματίες executive coaches τις περισσότερες φορές δεν βασίζεται σε αποτελέσματα έρευνας, αλλά στη δική τους προσωπική εμπειρία.

Πέρα όμως από την εμπειρία, τη μίμηση ή το προσωπικό χάρισμα, όπως έγραψε η Σοφία Καρακάση στο περιοδικό «Leadding» της ΕΑΣΕ, υπάρχει και πετυχημένη μεθοδολογία για αποτελεσματικά «pep talks», που μπορούν να εφαρμόσουν οι ηγέτες.

Σύμφωνα με τον Daniel McGinn, συγγραφέα του βιβλίου "Psyched Up: How the Science of Mental Preparation can help you succeed" και συντάκτη του άρθρου "The Science of Pep Talks" στο περιοδικό Harvard Business Review (Ιούλιος-Αύγουστος 2017), υπάρχει πράγματι επιστήμη πίσω από την παρακίνηση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω των pep talks.

Προκειμένου να κατανοήσει τις διαφορετικές τεχνικές που ανεβάζουν την ψυχολογία των ατόμων, ο McGinn μίλησε εκτεταμένα με ακαδημαϊκούς και στελέχη επιχειρήσεων από διαφορετικούς κλάδους. Και κατέληξε ότι παρόλο που υφίστανται ατομικές διαφοροποιήσεις στις τεχνικές, όλα τα επιδραστικά pep talks μοιράζονται τρία κοινά χαρακτηριστικά:

  •  Δίνουν συγκεκριμένη κατεύθυνση στο ακροατήριο,
  • εκφράζουν empathy, και 
  • επικοινωνούν τη μεγάλη εικόνα, μεταφέροντας στους ανθρώπους τους το νόημα και τη σημασία των ενεργειών που καλούνται να αναλάβουν.

Η πιο ενδελεχής έρευνα στον τομέα αυτό - με την ονομασία Motivating Language Theory (MLT) - έχει διεξαχθεί από τους Jacqueline και Milton Mayfield στο Texas Α & Μ International University, οι οποίοι έχουν μελετήσει τις εφαρμογές του MLT στον επιχειρηματικό κόσμο για σχεδόν τρεις δεκαετίες. Τα ευρήματα της έρευνας τους, τα οποία υποστηρίζονται από μελέτες αθλητικών ψυχολόγων και στρατιωτικών ιστορικών, επιβεβαιώνουν ότι από τη στιγμή που οι ηγέτες κατανοήσουν αυτά τα τρία χαρακτηριστικά, μπορούν να μάθουν να τα αξιοποιούν αριστοτεχνικά για να παρακινήσουν τους ανθρώπους τους.

Κατεύθυνση, Ενσυναίσθηση και Νόημα, είναι τα βασικά στοιχεία μιας διαδικασίας, η οποία ανάλογα με τις περιστάσεις μπορεί να κινητοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό μιας επιχείρησης ή μιας ομάδας. Τόσο στο πεδίο της επιχειρηματικότητας όσο και στο αντίστοιχο του αθλητισμού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v