Ο νέος ψηφιακός κόσμος αλλάζει την ψυχαγωγία

Ο νέος κόσμος στην ψυχαγωγία και πού οδηγεί ο σκληρός ανταγωνισμός. Πώς η ψηφιακή τεχνολογία έφερε μεταμορφώσεις. Τι εκτιμά ο επικεφαλής της Disney. Γράφει ο Αθ. Χ. Παπανδρόπουλος.

Ο νέος ψηφιακός κόσμος αλλάζει την ψυχαγωγία

Όλο και περισσότερο στον αναπτυγμένο κόσμο, η ψυχαγωγία στις διάφορες μορφές της είναι μια αυξανόμενης σημασίας πλουτοπαραγωγική πηγή. Η δε ανάπτυξη της διευκολύνεται από τον επιταχυνόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό. Ανέκαθεν δε, η ψυχαγωγία υπήρξε μια μάχη για την καρδιά και τα μυαλά των μαζών. «Άρτον και θεάματα» ήθελε ο λαός της Ρώμης, μας λέει η ιστορία και αποδεικνύει ότι το φαινόμενο πάει βαθιά στα μονοπάτια της.

Σήμερα όμως, οι ραγδαίες αλλαγές στην τεχνολογία και στην ταχύτατη μετάδοσή τους, μετατρέπουν την ψυχαγωγία από μονομαχία κυρίων σε πόλεμο μέχρι εσχάτων. Πόλεμος εξάλλου, στον οποίον αν οι παραδοσιακοί κανόνες εμπλοκής δεν ισχύουν πλέον. Ο έντονος ανταγωνισμός ωστόσο, αποτελεί πηγή έμπνευσης και δημιουργίας για τον κλάδο. Με τον τελευταίο να προσφέρει έτσι σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης και κερδοφορίας.

Με τον επελαύνοντα ψηφιακό μετασχηματισμό, τα ανυπέρβλητα στο παρελθόν εμπόδια για την είσοδο στην αγορά έχουν πλέον εξαφανιστεί, ανοίγοντας την πόρτα σε αμέτρητους νέους δημιουργούς και ανταγωνιστές, ανεβάζοντας τον πήχη και διαχέοντας την καινοτομία σε όλο τον κλάδο.

Τα μοντέλα της οικογενειακής επιχείρησης που στήριξαν και προσδιόρισαν για γενιές τον χώρο υποχωρούν με γοργό ρυθμό, καθώς μακροχρόνιες συνεργασίες μεταξύ δημιουργών και διανομέων δοκιμάζονται και αναδιαμορφώνονται, θολώνοντας τα μεταξύ τους όρια τόσο ώστε να μην ξεχωρίζουν οι μεν από τους δε.

Ενώ οι εταιρείες media συζητούσαν ακόμα εάν ο βασιλιάς είναι το περιεχόμενο ή η διανομή, η ψηφιακή τεχνολογία άλλαξε πλήρως τη συμπεριφορά, τις προσδοκίες και την ισχύ των καταναλωτών, δίνοντάς τους την απόλυτη εξουσία, ενώπιον της οποίας ακόμα και οι βασιλιάδες κλίνουν το γόνυ.

Καθώς σήμερα οι καταναλωτές επιδρούν με χειροπιαστό τρόπο σε παραμέτρους όπως τιμολόγηση, πλατφόρμα, «πακετάρισμα» και χρόνος άφιξης στην αγορά, δεν αρκεί πλέον στις εταιρείες media απλώς να αντανακλούν τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι εταιρίες είναι υποχρεωμένες έτσι, να ικανοποιούν τις καταναλωτικές απαιτήσεις και να προβλέπουν τις ανάγκες ενός αυξανόμενου κοινού.

Για τις εταιρίες και τα στελέχη τους, η εξέλιξη αυτή, προϋποθέτει μια βαθύτερη διαδραστική και πιο προσωπική σχέση με κάθε πελάτη απ’ ότι ποτέ στο παρελθόν. «Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι μια εποχή αέναου μετασχηματισμού», τονίζει ένας γκουρού του κλάδου.

Παρόλα αυτά, αν κρίνουμε από πρόσφατες αποφάσεις του κολοσσού Disney, ο οποίος παρά τα 23 δισ. δολ. έσοδα για το 2022 ανακοίνωσε ήδη την απόλυση 7.000 εργαζομένων στις διάφορες εγκαταστάσεις του, ο μετασχηματισμός δεν είναι κοινωνικά ουδέτερος.

«...Οι ανατροπές που προκλήθηκαν από την πανδημία Covid-19 δεν αφήνουν περιθώρια για πειραματισμούς», τονίζει ο Μπόμπ Αϊγκερ, επικεφαλής της Disney:

«...Στην παρούσα φάση των εξελίξεων....», προσθέτει, «....είναι επιτακτικό να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που θα προσελκύει αφηγητές παγκόσμιας κλάσης, για να έχουμε την ιδιοκτησία των ιστοριών που δημιουργούμε, να συνδέσουμε καταναλωτές με αυτό το περιεχόμενο με τρόπους συναφείς προς τις ζωές τους και να παράσχουμε μια συναρπαστική εμπειρία ψυχαγωγίας.

Η ευκολία θα παίξει επίσης μεγαλύτερο ρόλο. Οι σύγχρονοι καταναλωτές δεν ανέχονται οποιουδήποτε είδους τριβές, είναι εντελώς ανυπόμονοι όταν μιλάμε για ευκολία χρήσης. Συνεπώς, ποτέ δεν ήταν τόσο σημαντικές οι διαισθητικές, κομψές και αποδοτικές διεπαφές χρήστη, και το ίδιο ισχύει για την απρόσκοπτη κινητικότητα και τις δυνατότητες αποτελεσματικής αναζήτησης. Τα καινοτόμα μυαλά του κλάδου κατανοούν ενστικτωδώς τι σημαίνει αυτό, ενώ μερικοί παραδοσιακοί διανομείς ακόμα δυσκολεύονται και το όλο θέμα θα εξελιχθεί σε μια ανταγωνιστική πρόκληση για αυτούς. Η υπερβολική εξάρτηση από την παλιά τεχνολογία είναι ο σύντομος δρόμος προς την απώλεια επαφής με την πραγματικότητα.

Πρόκειται για μια εξαιρετική περίοδο για τα media. Η βιομηχανία μας μεταμορφώνεται με τρόπους που δεν μπορούμε ακόμα να φανταστούμε πλήρως. Για πρώτη φορά έχουμε τα μέσα να οικοδομήσουμε απευθείας σχέσεις με κάθε καταναλωτή. Το μέλλον θα αντανακλά την προσωπική συμβολή εκατοντάδων εκατομμυρίων από αυτούς...».

«Οι παραμυθάδες γυρίζουν σελίδα», έγραψε πριν λίγα χρόνια το «Εκόνομιστ» και είχε προβλέψει σωστά.
Αυτός δεν είναι ο λόγος εξάλλου, που το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο επενδύει στον ανατρεπτικό από κάθε άποψη κλάδο της ψυχαγωγίας και του ποδοσφαίρου;

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v