Δεν μπορεί σε μια αγορά που ήδη έχει χάσει περίπου 40% λόγω της οικονομικής κρίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση να επιβάλλει περιορισμούς στην κατανάλωση και μάλιστα μακροπρόθεσμους, δηλώνει στο Euro2day.gr ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ Γιάννης Αληγιζάκης, συμπληρώνοντας πως η όποια μείωση στην κατανάλωση καυσίμων επιδιώκεται στις άλλες χώρες της Ευρώπης, στην Ελλάδα έχει ήδη επιτευχθεί.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται να επιβαρύνει περαιτέρω την αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών και τα πρατήρια καυσίμων, που πέρα από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης καλούνται να αντιμετωπίσουν και τη μάστιγα του λαθρεμπορίου καυσίμων. «Μέσα σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον, φοβάμαι πως δεν θα μπορέσει να επιβιώσει το σύνολο των εταιρειών του κλάδου», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης. Ωστόσο, θετική εξέλιξη αποτελεί το ότι από κοινού εταιρείες εμπορίας, διυλιστήρια και βενζινοπώλες πιέζουν την κυβέρνηση στο να εφαρμόσει έως το τέλος του έτους τον στόχο που η ίδια έθεσε για ολοκλήρωση του συστήματος εισροών-εκροών.
Ειδικότερα για την ΕΛΙΝΟΙΛ, ο κ. Αληγιζάκης αναφέρεται στην περυσινή της πορεία και τους φετινούς της στόχους, σημειώνοντας ότι και φέτος θα συνεχιστεί η πολιτική προσέλκυσης ποιοτικών πρατηρίων.
Κύριε Αληγιζάκη, πώς κινήθηκε η ζήτηση στην αγορά καυσίμων το πρώτο τρίμηνο; Ποιες εκτιμήσεις θα μπορούσατε να κάνετε για το σύνολο της χρονιάς;
Το πρώτο φετινό τρίμηνο, η αγορά ξεκίνησε με πτώση της τάξεως του 11%, οφειλόμενη βεβαίως στο -22% του πετρελαίου θέρμανσης εξαιτίας των υψηλών μέσων θερμοκρασιών που επικράτησαν κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Αντίθετα, τα καύσιμα κίνησης έχουν κινηθεί ελαφρά προς τα πάνω. Βέβαια, δεν θα πρέπει να βιαστούμε να χαρούμε, γιατί η σύγκριση αυτή γίνεται με ένα περυσινό πρώτο τρίμηνο, ο Ιανουάριος του οποίου ήταν συγκυριακά πολύ χαμηλός. Και αυτό γιατί είχε προαναγγελθεί αύξηση στον φόρο κατανάλωσης, οπότε πολλοί είχαν σπεύσει να «γεμίσουν» τα ντεπόζιτά τους από τον Δεκέμβριο του 2016. Τώρα, λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις για αυξημένο εισερχόμενο τουρισμό και μια κάποια ανάκαμψη στην οικονομία, θέλω να πιστεύω ότι στο σύνολο της χρονιάς, η κατανάλωση καυσίμων θα κυμανθεί γύρω στα περυσινά επίπεδα.
Αυτό θα αποτελέσει λογικά μια ανάσα για τα πρατήρια καυσίμων, που τόσο πολύ έχουν μειωθεί σε αριθμό κατά τα χρόνια της κρίσης.
Δεν θα το έλεγα. Και αυτό γιατί μπορεί σήμερα ο αριθμός των πρατηρίων -που κατά το παρελθόν ήταν πολύ μεγάλος- να έχει προσαρμοστεί σε λογικά επίπεδα, ωστόσο η πληγή για ολόκληρο τον κλάδο παραμένει το συνεχιζόμενο λαθρεμπόριο καυσίμων. Οι βενζινοπώλες βρίσκονται σε οριακό σημείο, γιατί δέχονται αθέμιτο ανταγωνισμό από όσους συνεχίζουν να παρανομούν. Αξιοσημείωτο μάλιστα είναι πως ενώ κατά το παρελθόν υπήρχαν κατά καιρούς διαφορετικές απόψεις σε μια σειρά θεμάτων μεταξύ των βενζινοπωλών και του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, τώρα προγραμματίζουμε από κοινού συνάντηση με την Πολιτεία, με στόχο την ικανοποίηση δύο βασικών αιτημάτων: Πρώτον, να μπει σε κανονική λειτουργία έως το τέλος του έτους το σύστημα εισροών-εκροών και δεύτερον, να αυστηροποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο για τους παρανομούντες πρατηριούχους. Είναι πολύ σημαντικό ότι εταιρείες εμπορίας, διυλιστήρια και βενζινοπώλες επιδιώκουμε από κοινού την όσο το δυνατόν γρηγορότερη λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών και επίσης ότι την αυστηροποίηση των ποινών την προτείνουν οι ίδιοι οι βενζινοπώλες.
Το ζήτημα όμως είναι το αποτέλεσμα. Η παρούσα κυβέρνηση προ τριετίας είχε θέσει πολύ ψηλά στις προτεραιότητές της την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, χωρίς όμως μέχρι στιγμής αποτέλεσμα.
Το πρόβλημα του λαθρεμπορίου προϋπήρχε. Η κυβέρνηση ήταν αποφασισμένη να αντιμετωπίσει το θέμα. Βούληση υπήρχε, ωστόσο λόγω μακροχρόνιων αδυναμιών δεν υπήρξε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η κυβέρνηση λοιπόν επιμένει και είχε δηλώσει πως στόχος της είναι μέχρι το τέλος του 2018 το σύστημα να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Οι εταιρείες εμπορίας μαζί με τους βενζινοπώλες πιέζουν προς την ίδια κατεύθυνση, γνωρίζοντας πως κατά τους επόμενους οκτώ μήνες που μεσολαβούν μέχρι τη λήξη του 2018 θα πρέπει να γίνουν πολλά.
Πώς κρίνετε το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλλει περιορισμούς στη μείωση καυσίμων και μάλιστα μακροχρόνιους;
Το ενεργειακό τοπίο και η αγορά ενέργειας αλλάζουν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος έρχεται να επιβάλει ένα νέο μοντέλο μέσα από τη μείωση της κατανάλωσης. Και όπως πληροφορούμαστε, αυτό δεν θα σταματήσει το 2020, αλλά θα συνεχιστεί και κατά τις επόμενες δεκαετίες.
Το μεγάλο λάθος όμως που έγινε είναι ότι στην Ελλάδα η μείωση αυτή θα έπρεπε να επιβληθεί επί ενός αρχικού ύψους «κανονικής κατανάλωσης» όπως για παράδειγμα αυτό του έτους 2010 και όχι σε σύγκριση με εκείνο του 2015, το οποίο ήδη λόγω της οικονομικής κρίσης είχε υποχωρήσει κατά περίπου 40%! Τα ερωτήματα που μένουν να απαντηθούν είναι πολλά και δεν αφορούν μόνο τον δικό μας κλάδο. Θα πρέπει να αντιληφθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι η όποια μείωση της κατανάλωσης επιδιώκεται στην Ευρώπη, στην Ελλάδα έχει ήδη λάβει χώρα λόγω της οικονομικής κρίσης.
Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, πιστεύετε πως θα μπορέσει να επιβιώσει το σύνολο των εταιρειών του κλάδου;
Πολύ φοβάμαι πως όχι. Έχουμε ήδη μια αγορά με χαμηλούς όγκους πωλήσεων λόγω της κρίσης, με έντονο το πρόβλημα της λαθρεμπορίας που νοθεύει τον υγιή ανταγωνισμό και με την Ευρωπαϊκή Ένωση να έρχεται να επιβάλει περιορισμούς στην κατανάλωση ενέργειας. Ήδη η μέση αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων στον κλάδο είναι οριακή.
Πώς εξελίχθηκε το 2017 για την ΕΛΙΝΟΙΛ και ποιοι οι φετινοί σας στόχοι;
Το 2017 διατηρήσαμε το μερίδιο αγοράς μας γύρω στο 10%, ενώ παράλληλα αυξήσαμε τον αριθμό των πρατηρίων κατά 22 μέσα από μια πολύ προσεκτική επιλογή, φτάνοντας στα 620. Οι πωλούμενοι όγκοι καυσίμων μειώθηκαν κατά περίπου 4% ακολουθώντας την αγορά, ενώ η κερδοφορία μας διατηρήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με εκείνα του 2016. Το 2018 θα συνεχίσουμε την πολιτική της προσεκτικής διεύρυνσης του αριθμού των πρατηρίων μας, πιστεύοντας πως και φέτος θα προσφερθεί ένας αριθμός ποιοτικών πρατηρίων. Θα επιδιώξουμε να διευρύνουμε τα μερίδιά μας στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, ενώ παράλληλα θα προσπαθήσουμε να εκμεταλλευθούμε την ήδη ισχυρή μας παρουσία στους τουριστικούς προορισμούς, σε μια χρονιά που ο αριθμός των ξένων επισκεπτών αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Επιπρόσθετα, θα μπούμε εμπορικά και στον τομέα του φυσικού αερίου, στοχεύοντας σταδιακά σε μικρομεσαίες βιομηχανίες, νοικοκυριά και αυτοκίνητα.
Ποιες είναι οι σχέσεις της ΕΛΙΝΟΙΛ με τις τράπεζες; Σκέφτεστε την έκδοση εταιρικού ομολόγου; Μέρισμα θα διανείμετε φέτος;
Η ρευστότητά μας είναι πολύ ικανοποιητική και η σχέση μας με τις τράπεζες άριστη. Η επιβολή των capital controls μάς έκανε περισσότερο προσεκτικούς στην πιστωτική μας πολιτική, με αποτέλεσμα να μειώσουμε τους κινδύνους επισφαλειών και να περιορίσουμε τον καθαρό μας δανεισμό. Αυτή την περίοδο δεν εξετάζουμε το ζήτημα της έκδοσης εταιρικού ομολόγου. Σε ό,τι αφορά το μέρισμα, διανείμαμε τόσο πέρυσι, όσο και πρόπερσι. Με δεδομένο ότι το 2017 ήταν για μας μια κερδοφόρος οικονομική χρήση, αναμένεται -εκτός κάποιου απροόπτου- να συνεχίσουμε και φέτος να ανταμείβουμε τους μετόχους μας.