Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

O κύκλος της κατά συρροή χρεοκοπίας!

Η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή το μεσοπρόθεσμο, η Ε.Ε. αναζητεί φόρμουλα για την ανταλλαγή ή τη μετακύλιση των ελληνικών ομολόγων και ένας οίκος αξιολόγησης βλέπει ένα άλλο ρίσκο.

O κύκλος της κατά συρροή χρεοκοπίας!
Η φράση "serial killer" χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον κατά συρροή δολοφόνο.

Όμως, η φράση "serial default" χρησιμοποιείται εσωτερικά από έναν από τους τρεις μεγαλύτερους διεθνείς οίκους αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας για να περιγράψει εκείνο που θεωρεί ότι μπορεί να συμβεί τους επόμενους μήνες ή χρόνια στην Ελλάδα.

Την "κατά συρροή χρεοκοπία" της χώρας.

Η ιστορία είναι λίγο-πολύ γνωστή.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας και το ΔΝΤ έχουν συνειδητοποιήσει εδώ και μερικούς μήνες ότι το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στη χώρα έχει κολλήσει και η κυβέρνηση δεν μπορεί να το φέρει εις πέρας, αφού αντιμετωπίζει έντονες αντιδράσεις εκ των έσω.

Επιπλέον, έχουν συνειδητοποιήσει από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού ότι ο στόχος για μείωση του φετινού ελλείμματος στο 7,4% του ΑΕΠ είναι ανέφικτος χωρίς νέα περιοριστικά μέτρα.

Κοινώς, έχουν αντιληφθεί αυτό που οι αγορές προεξοφλούν εδώ και πολύ καιρό.

Η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να εκδώσει μεσομακροπρόθεσμα ομόλογα για να χρηματοδοτήσει τις υπόλοιπες δανειακές ανάγκες του 2012 και του 2013 όπως προέβλεπε το αρχικό μνημόνιο.

Για να μη χρεοκοπήσει θα έπρεπε να μπει σε εφαρμογή το σχέδιο Β, και αυτό ακριβώς έκαναν.

Το σχέδιο προβλέπει επιπρόσθετη χρηματοδότηση για να καλυφθούν οι δανειακές ανάγκες της Ελλάδας το 2012 και το 2013 αλλά και το 2014, αφού οι θεσμικοί πιστωτές αντιλαμβάνονται ότι οι αγορές δεν πρόκειται να δανείσουν τη χώρα τουλάχιστον μέχρι το 2015.

Από τη σκοπιά του ΔΝΤ, η απελευθέρωση του δικού του μεριδίου στο πλαίσιο της 5ης δόσης του αρχικού δανείου των 110 δισ. ευρώ προϋποθέτει την εξασφάλιση της χρηματοδότησης της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια ώστε να θεωρείται φερέγγυα.

Αυτό ακριβώς θα γίνει, με αντάλλαγμα την ψήφιση και εν συνεχεία την εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου προγράμματος στο οποίο συμφώνησε η κυβέρνηση με την τρόικα.
Η ψήφιση του προγράμματος από την κυβερνητική πλειοψηφία ενέχει κάποιο ρίσκο, αλλά το δίλημμα "μεσοπρόθεσμο ή χρεοκοπία", που θα τεθεί σε συνδυασμό με την ικανοποίηση του αιτήματος για ανασχηματισμό της κυβέρνησης, αρκεί για να περάσει.

Ας μη λησμονούμε ότι αρκετοί βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος διεμήνυαν σε ιδιαίτερες συνομιλίες τους ότι δεν επρόκειτο να ψηφίσουν το νομοσχέδιο για την κοινωνική ασφάλιση πέρυσι το καλοκαίρι, αλλά στο τέλος το υπερψήφισαν.

Το ίδιο πιστεύουμε ότι θα κάνει η συντριπτική πλειοψηφία στις 28 Ιουνίου όπου το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θα τεθεί προς ψηφοφορία.

Φυσικά, η εφαρμογή του προγράμματος, εκτός των φορολογικών μέτρων, παραμένει ένα μεγάλο ερωτηματικό με βάση την ελληνική εμπειρία, πρόσφατη και παλαιότερη.

Όμως, στην παρούσα φάση το ζητούμενο για την κυβέρνηση είναι να πάρει τα λεφτά της 5ης δόσης για να πληρώσει τους μισθούς στο Δημόσιο και τα τοκοχρεολύσια.

Τα υπόλοιπα, π.χ. ιδιωτικοποιήσεις, μπορούν να περιμένουν μετά τα μπάνια του λαού.

Από τη σκοπιά των εταίρων μας, τα πράγματα είναι μεν ξεκάθαρα όσον αφορά στο επιπρόσθετο ποσό που θα δοθεί, κάπου 100 - 120 δισ. ευρώ, στο και πώς θα κατανεμηθεί μεταξύ Ε.Ε. - ΔΝΤ, εσόδων από πωλήσεις ελληνικών περιουσιακών στοιχείων και ιδιωτών κατόχων ελληνικών ομολόγων.

Η μοναδική διαφωνία αφορά στον τρόπο συμμετοχής των ιδιωτών, με την ΕΚΤ να έχει ενδώσει στο θέμα της εθελοντικής μετακύλισης των ομολόγων κατά τα πρότυπα της Πρωτοβουλίας της Βιέννης και τη γερμανική πλευρά να επιμένει σε ανταλλαγή ομολόγων για εσωτερικούς λόγους.

Είναι προφανές ότι υπάρχει κίνδυνος να υποβαθμιστεί περαιτέρω η Ελλάδα στις διάφορες κατηγορίες "χρεοκοπίας", π.χ. επιλεκτικής κ.λπ., αν η συμμετοχή των ιδιωτών στη χρηματοδότηση θεωρηθεί μη εθελοντική.

Αν γίνει κάτι τέτοιο, θα πρόκειται για την 1η χρεοκοπία της χώρας, γιατί είναι πολύ πιθανό να υπάρξει νέα αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου χρέους από το 2013 και μετά.

Η 2η αναδιάρθρωση θα αφορά σε χρέος που βρίσκεται σε επίσημα χέρια και πιθανόν θα αντανακλά κάποιου είδους ανταμοιβή της χώρας από τους εταίρους της για την προσπάθεια που κατέβαλε.

Σ’ αυτήν την περίπτωση, η χώρα θα έχει υποστεί δύο αναδιαρθρώσεις χρέους.

Φυσικά, το ανωτέρω σενάριο προβλέπει ότι ο ιδιωτικός τομέας θα αντέξει σε συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας και ύφεσης τα επόμενα χρόνια.

Αν το τελευταίο δεν συμβεί, η 2η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα έρθει νωρίτερα και πιθανόν θα περιλαμβάνει «μεγάλο κούρεμα» των ομολόγων.

Είναι το πλέον άσχημο σενάριο για τη χώρα.

Από την άλλη πλευρά, αν η ΕΚΤ επικρατήσει και γίνει μετακύλιση μέρους του ελληνικού χρέους χωρίς υποβάθμιση της χώρας στην κατηγορία της "χρεοκοπίας" και των συναφών, η Ελλάδα θα υποστεί μία μόνο αναδιάρθρωση.

Η αντοχή του ιδιωτικού τομέα και γενικότερα του κοινωνικού και πολιτικού ιστού θα κρίνει κατά πόσον θα είναι ανεξέλεγκτη ή ελεγχόμενη.

Ας ελπίσουμε ότι τα πιο καλά σενάρια από τα ανωτέρω θα επικρατήσουν και η εκτίμηση για "κατά συρροή χρεοκοπία" της Ελλάδας από τον έναν εκ των τριών μεγάλων οίκων αξιολόγησης θα διαψευστεί.

Dr. Money


* Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v