Η Γερμανία σχεδιάζει τουλάχιστον να διπλασιάσει τις δυνατότητες εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο νησί Rügen της Βαλτικής Θάλασσας, ούτως ώστε να προετοιμαστεί για τον κίνδυνο δολιοφθοράς στον βασικό αγωγό τροφοδοσίας της από τη Νορβηγία.
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς θεωρεί πραγματική την πιθανότητα νέας επίθεσης σε υποθαλάσσιες υποδομές - παρόμοια με τις μυστηριώδεις εκρήξεις που κατέστησαν ανενεργές τις συνδέσεις Nord Stream πέρυσι -, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Η Νορβηγία έχει γίνει ο μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Γερμανίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τρίτο των εισαγωγών της μέχρι το τέλος του περασμένου έτους, και τυχόν ζημιές θα μπορούσαν να απειλήσουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
«Εχουμε υπόψη μας ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ σε εκδήλωση στο Βερολίνο προ ημερών. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση σχεδιάζει «ένα στρατηγικό απόθεμα, σε περίπτωση που κάποιο σύστημα αγωγών χτυπηθεί ξανά και διακοπεί η παροχή φυσικού αερίου».
Στόχος είναι να λειτουργεί στο λιμάνι Mukran του Rügen μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους τουλάχιστον ένας πλωτός τερματικός σταθμός LNG, ενώ στα σχέδια είναι και η εγκατάσταση δεύτερης μονάδας στην ίδια τοποθεσία, όπως μεταδίδει το Bloomberg, προσθέτοντας ότι είναι δυνατή η αύξηση των πλωτών τερματικών σταθμών σε τρεις. Οι σχετικές συνομιλίες με την Deutsche Regas - ιδιωτική εταιρεία που λειτουργεί αντίστοιχη ξεχωριστή εγκατάσταση στο Lubmin - συνεχίζονται, είπαν οι πηγές υπό τον όρο ανωνυμίας.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης προσπαθεί να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια, ανακάμπτοντας από την ιστορική κρίση εφοδιασμού συνεπεία του πολέμου στην Ουκρανία. Με τις ροές από τη Ρωσία να περιορίζονται σοβαρά, η Γερμανία ενέκρινε τερματικούς σταθμούς LNG με διαδικασίες fast-track, στοχεύοντας στο άνοιγμα περισσότερων εγκαταστάσεων για την αντιμετώπιση τυχόν κενών εφοδιασμού, παρά τον αυξανόμενο σκεπτικισμό για το καύσιμο.
Τρεις τερματικοί σταθμοί εισαγωγής LNG εισήλθαν ήδη στο δίκτυο αυτόν τον χειμώνα και συνολικά ακόμη έξι — συμπεριλαμβανομένων των χερσαίων — αναμένονται τα επόμενα χρόνια, με προϋπολογισμό περίπου 10 δισ. ευρώ. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί ικανή χωρητικότητα ώστε να αντικατασταθούν πλήρως οι εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία έως το 2030.
Οι επικριτές ανησυχούν ότι η εγκατάσταση πρόσθετων υποδομών ορυκτών καυσίμων θα κρατήσει σε υψηλά επίπεδα τις εκπομπές άνθρακα για χρόνια, καθιστώντας παράλληλα άχρηστες τις ακριβές επενδύσεις στο πλαίσιο της μετάβασης σε καθαρότερες πηγές ενέργειας. Η Γερμανία θεωρεί σημαντικούς τους τερματικούς σταθμούς LNG ως προς την ασφάλεια της ίδιας, αλλά και των γειτόνων της.