Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καπράλος: Τα οφέλη για εισαγωγή της ποντοπόρου

”Το σημερινό δυναμικό του κλάδου, σε συνδυασμό με τις προοπτικές που διαφαίνονται από τη δημιουργία μεγάλων και σύγχρονων στόλων που βρίσκονται ”στα σκαριά” αποτέλεσε για εμάς ένα σημαντικό δεδομένο κατά τον σχεδιασμό του Νέου Πλαισίου εισαγωγής εταιριών της ποντοπόρου ναυτιλίας στο Χ.Α.”, δήλωσε σε ομιλία του ο κ. Σπύρος Καπράλος.

Καπράλος: Τα οφέλη για εισαγωγή της ποντοπόρου
”Το σημερινό δυναμικό του κλάδου σε συνδυασμό με τις προοπτικές, που διαφαίνονται από τη δημιουργία μεγάλων και σύγχρονων στόλων που βρίσκονται ”στα σκαριά” αποτέλεσε για εμάς ένα σημαντικό δεδομένο κατά τον σχεδιασμό του Νέου Πλαισίου εισαγωγής εταιριών της ποντοπόρου ναυτιλίας στην Αγορά Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών, δήλωσε σε ομιλία του ο κ. Σπύρος Καπράλος, στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά.

Ο νέος κανονισμός του Χ.Α., όπως επισήμανε ο πρόεδρός του, προβλέπει για την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιριών μια σειρά από καινούργιες διατάξεις όπως είναι:

• η κατάργηση της δημιουργίας Εταιριών Επενδύσεων Ποντοπόρου Ναυτιλίας (ΕΕΠΝ) ως αποκλειστικού οχήματος για την εισαγωγή,

• η δυνατότητα εισαγωγής και αλλοδαπών ναυτιλιακών εταιριών και

• η κατάργηση κάθε περιορισμού όσον αφορά στον ελάχιστο αριθμό πλοίων, στη σημαία τους, στον δανεισμό, στην περιουσιακή διάρθρωση, στον νηογνώμονα και στη μείωση του αριθμού πλοίων ως λόγου διαγραφής.

Ο κ. Καπράλος επισήαμνε:”Με αυτόν τον τρόπο θεωρούμε ότι παρέχουμε μια ευελιξία στους Έλληνες εφοπλιστές και παράλληλα επιθυμούμε να προσελκύσουμε ορισμένες καλές και ποιοτικές εταιρίες πιστεύοντας ότι αυτό θα κάνει καλό τόσο στην αγορά μας όσο και στην ελληνική ναυτιλία, χωρίς βέβαια να παραγνωρίζουμε τον παράγοντα ρίσκο με τα απότομα σκαμπανεβάσματα της ναυτιλιακής αγοράς.

Θέλοντας να απαλλάξουμε τις εταιρίες από γραφειοκρατικά κολλήματα που δεν εξυπηρετούν την αγορά, θεσπίσαμε απλές και σύντομες διαδικασίες εισαγωγής, οι οποίες ισχύουν και για τις ναυτιλιακές εταιρίες. Οι προϋποθέσεις εισαγωγής είναι ίδιες για όλους τους κλάδους και στηρίζονται αποκλειστικά σε χρηματοοικονομικά κριτήρια, αντίστοιχα των ξένων αγορών”.

Πρόσθεσε: ”Ας σημειωθεί εδώ, ότι ο ναυτιλιακός κλάδος εισάγεται στο Χ.Α. στην κατηγορία Μεγάλης Κεφαλαιοποίησης για δύο λόγους: αφενός λόγω του μεγέθους των εταιριών της ποντοπόρου ναυτιλίας και αφετέρου λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων εταιρικής διακυβέρνησης για την προστασία του επενδυτικού κοινού”.

Το νέο κανονιστικό πλαίσιο προβλέπει καινούργιες προϋποθέσεις για την πρωτογενή εισαγωγή μιας ναυτιλιακής εταιρίας με βάση μόνο χρηματοοικονομικά κριτήρια, αντίστοιχα των ξένων χρηματιστηρίων.

Οι προϋποθέσεις αυτές αναφέρονται:

- στη νομική μορφή της εκδότριας (Ανώνυμη Εταιρία οποιασδήποτε εθνικότητας συμπεριλαμβανομένων των εταιριών offshore, που είναι Holding Ελληνικών/Αλλοδαπών πλοιοκτητριών εταιριών)

- στη διασπορά (25% του συνόλου των μετοχών της ίδιας κατηγορίας και 2.000 άτομα -έκαστος όχι ποσοστό μεγαλύτερο από 2%)

- στην εταιρική διακυβέρνηση

- στον χρόνο ζωής της εταιρίας (τρεις τουλάχιστον οικονομικές χρήσεις). Εταιρίες με βραχύτερο βίο εισάγονται μόνον με έγκριση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς

- στα ίδια κεφάλαια (15 εκατ.€ )

- στη κερδοφορία (ΚΠΦ 12 εκατ. € και όχι λιγότερο από 3 εκατ. € ανά έτος ή EBITDA 16 εκατ. € και όχι λιγότερο από 4 εκατ. € ανά έτος. Τα παραπάνω ισχύουν για τα 3 τελευταία έτη πριν την εισαγωγή)

- στην κεφαλαιοποίηση (τουλάχιστον 100 εκατ. €)

- στην προσκόμιση από αναγνωρισμένο ελεγκτικό και λογιστικό οίκο διεθνούς κύρους, ειδικής έκθεσης για τις τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις

Κατά τη δευτερογενή εισαγωγή ισχύουν οι ίδιες ποσοτικές προϋποθέσεις εισαγωγής με την πρωτογενή. Ας σημειώσουμε εδώ ότι είναι υποχρεωτική η διάθεση μετοχών της τάξης τουλάχιστον του 5% του συνόλου μετοχών της ίδιας κατηγορίας σε τουλάχιστον 100 άτομα και ότι υπάρχει η δυνατότητα σύνταξης οικονομικών καταστάσεων με τα αμερικανικά λογιστικά πρότυπα (US GAAP).

Στα κριτήρια αξιολόγησης της καταλληλότητας της εταιρίας συγκαταλέγονται οι ταμειακές ροές, ο αριθμός και η αξία των πλοίων της πλοιοκτήτριας εταιρίας, οι ασφαλιστικές καλύψεις και ο δανεισμός.

”Τελειώνοντας την ομιλία μου”, είπε ο κ. Καπράλος, ”θα ήθελα να επισημάνω ότι η εισαγωγή εταιριών ποντοπόρου ναυτιλίας δεν είναι ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο μπορείτε να αξιοποιήσετε το Χρηματιστήριο Αθηνών για την ανάπτυξη των εταιρειών σας.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι μακροχρόνια η επένδυση στο Χρηματιστήριο έχει αποδειχτεί ότι προσφέρει μακράν τις καλύτερες αποδόσεις απ’ ό,τι οποιαδήποτε άλλη μορφή επένδυσης. Χαρακτηριστικά θα αναφέρω ότι τη δεκαετία 1996-2005 η απόδοση του Γενικού Δείκτη Τιμών του Χρηματιστηρίου Αθηνών ξεπέρασε το 300%. Όλα αυτά σε μια εποχή που ο δείκτης τιμών καταναλωτή, όπως μετράται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, αυξήθηκε κατά 40%.

Την ίδια δεκαετία η μέση απόδοση μιας επένδυσης στον χρυσό θα προσέγγιζε το 32%. Η μέση απόδοση του real estate στην Αθήνα, όπως μετράται με τον δείκτη τιμών κατοικιών από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλησίασε το 150%. Η απόδοση του δείκτη Dow Jones στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης προσέγγισε το 110% και η απόδοση του δείκτη FTSE-100 στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου μόλις ξεπέρασε το 50%.

Η αγορά μας μεγαλώνει, θωρακίζεται από κινδύνους. Η αγορά μας μετεξελίσσεται σε ένα νέο σύγχρονο, δυναμικό, διεθνοποιημένο περιβάλλον επενδύσεων.

Τα καθαρά διεθνή κεφάλαια (αγορές μείον πωλήσεις) που εισέρευσαν στη Σοφοκλέους το 2005 ξεπέρασαν τα 5,2 δισ ευρώ. Σήμερα που μιλάμε περισσότερο από 50% της ημερήσιας αξίας των συναλλαγών στο Χ.Α. γίνεται από διεθνή επενδυτικά χαρτοφυλάκια που βρίσκονται εκτός Ελλάδος. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι ποσοστό μεγαλύτερο από 40% της συνολικής κεφαλαιοποίησης του χρηματιστηρίου μας ανήκει σε ξένους θεσμικούς επενδυτές

Η εικόνα αυτή δεν έχει καμία σχέση με την αγορά της διετίας 1999 – 2000. Όλοι γνωρίζουμε ότι εκείνη την εποχή η μεγάλη πλειονότητα των συναλλαγών γινόταν από εγχώριους ιδιώτες επενδυτές και το μεγαλύτερο μέρος αυτών ήταν με χρήματα που δεν υπήρχαν (με τη γνωστή μέθοδο του ”αέρα”). Γι’ αυτό με έχετε ακούσει και άλλες φορές να λέω ότι τα τελευταία χρόνια η αγορά μας μετεξελίσσεται σε πιο ”διεθνοποιημένη” και ”θεσμικοποιημένη”.

Από την άλλη πλευρά, έχουμε τις εισηγμένες επιχειρήσεις στην αγορά μας. Αρκετές από αυτές είναι επιχειρήσεις με επενδυτικά σχέδια που θέλουν να κυριαρχήσουν στο νέο διεθνοποιημένο περιβάλλον.

Οι συνεργάτες μου και εγώ είμαστε και θα παραμείνουμε κοντά στο έργο σας το οποίο στηρίζουμε. Η Ελληνική Ναυτιλία επιτελεί μεγάλο και σημαντικό έργο για την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας και εμείς επιθυμούμε να βοηθήσουμε με κάθε τρόπο σε αυτό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v