ΔΑΑ - Ryanair: Ελληνοϊρλανδικές αερομαχίες

Η τακτική του ΔΑΑ υπονομεύει τον ελληνικό τουρισμό, υποστηρίζει η Ryanair. Η αντίδραση της διοίκησης του "Ελευθέριος Βενιζέλος" στις προτάσεις. Προβληματισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΔΑΑ - Ryanair: Ελληνοϊρλανδικές αερομαχίες
Ετοιμότητα να υποδεχθεί την ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair στην Αθήνα, αλλά με τα κίνητρα, τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν και για τις υπόλοιπες εταιρείες που επιχειρούν από τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ) δηλώνει η διοίκησή του.

Οι τοποθετήσεις του αντιπροέδρου της Ryanair για τα υψηλά κόστη του αεροδρομίου της Αθήνας προκάλεσαν την άμεση αντίδραση της διοίκησης του ΔΑΑ, που υποστηρίζει ότι, για την ανάπτυξη του αερολιμένα έχει επιλέξει ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο στοχεύει μακροπρόθεσμα, με στήριξη των εταιρειών που επενδύουν σε διαρκή και μακροχρόνια παρουσία.

Σύμφωνα με τον ΔΑΑ, "αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο δεν συμβαδίζει με τις πρακτικές της Ryanair, η οποία ακολουθεί ως πολιτική την ανάπτυξη μέσω περιφερειακών αεροδρομίων, όπου και δεν επενδύει μακροχρόνια. Η πρακτική αυτή, ιδιαίτερα σε μικρού μεγέθους αγορές, όπως είναι η ελληνική, οδηγεί σε “κανιβαλισμό” της υπάρχουσας κίνησης με άμεσες επιπτώσεις στις υπάρχουσες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία".


Εκρηκτική ανάπτυξη με ρυθμούς 500%

Η απάντηση της ιρλανδικής εταιρείας στην τοποθέτηση αυτή είναι ότι "την ώρα που το αεροδρόμιο της Αθήνας υποχωρεί σε κίνηση κατά 30%, η Ryanair αναπτύσσεται με ρυθμούς 500% και αυτό από μόνο του δείχνει ποιο επιχειρηματικό μοντέλο είναι επιτυχημένο".

Η νέα κόντρα στον χώρο των αερομεταφορών προέκυψε μετά τις αναφορές του Αναπληρωτή Διευθύνοντος Σύμβουλου και Διευθυντή Επιχειρησιακής Λειτουργίας της Ryanair Michael Cawley, ο οποίος, ούτε λίγο ούτε πολύ, υποστήριξε ότι η τακτική του ΔΑΑ υπονομεύει τον ελληνικό τουρισμό και την προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας, καθώς τα υψηλά κόστη αποτρέπουν εκατομμύρια τουρίστες να έρθουν στη χώρα.

Μάλιστα, το στέλεχος της ταχύτατα αναπτυσσόμενης ιρλανδικής εταιρείας κατέθεσε και πρόταση για την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού, υποστηρίζοντας ότι, αν αυτή γίνει δεκτή, τότε σε μία τριετία η εταιρεία θα φέρνει κάθε χρόνο στη χώρα 10 εκατομμύρια επιβάτες.

Προϋπόθεση για να γίνει αυτό είναι αφενός να μηδενιστούν οι φόροι ανά επιβάτη για τα νέα δρομολόγια, αλλά να παραμείνουν ως έχουν, δηλαδή στα 12 ευρώ, για τα δρομολόγια που ήδη υπάρχουν, αφετέρου να μειωθεί κατά 5 ευρώ ανά επιβάτη το συνολικό κόστος.

Τα αεροπορικά εισιτήρια για την Ισπανία είναι στη μισή τιμή σε σχέση με το κόστος των εισιτηρίων για την Ελλάδα επισήμανε ο κ. Michael Cawley επιμένοντας ότι αυτή είναι η αιτία που η χώρα της Ιβηρικής έχει περισσότερο τουρισμό σε σχέση με την Ελλάδα.


Πάγιο αίτημα η μείωση του κόστους

Ωστόσο, από την πλευρά του ΔΑΑ, που πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που δέχεται πιέσεις για μείωση του κόστους, καθώς αυτό ζητούν εδώ και χρόνια όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό και στα αεροπορικά πράγματα στην Ελλάδα, εκείνο που τονίζεται είναι ότι δεν υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων, της αεροπορικής κίνησης και της διατηρήσιμης ανάπτυξής της.

Όπως υποστηρίζεται από την πλευρά του αερολιμένα, οι χρεώσεις των αεροδρομίων αποτελούν ένα πολύ μικρό τμήμα του άμεσου λειτουργικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας, της τάξεως μόλις του 4% - 7%. Η αεροπορική και τουριστική κίνηση, αναφέρουν, είναι συνάρτηση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, της ελκυστικότητας του προορισμού, αλλά και του δικτύου και της πολιτικής του βασικού αερομεταφορέα.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της πρότασής του, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Ryanair δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην Aegean, η οποία μαζί με την Olympic αποτελούν τους βασικούς αερομεταφορείς του αεροδρομίου της Αθήνας, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι το μοντέλο της ιρλανδικής εταιρείας είναι πιο επιτυχημένο, καθώς στη Ryanair αντιστοιχούν 10.000 επιβάτες ανά υπάλληλο, ενώ στην Aegean 4.000 επιβάτες ανά υπάλληλο.


Αegean: Ο τουρισμός χρειάζεται σταθερό σχέδιο

Από την πλευρά της ελληνικής εταιρείας πηγές της, σχολιάζοντας την πρόταση της Ryanair, τόνιζαν ότι ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται στήριξη, δέσμευση, σταθερό σχέδιο και διασφάλιση ανταγωνιστικότητας με ίσους όρους για όλους τους παίκτες της αγοράς και όχι προσεγγίσεις που επιδιώκουν την επίτευξη εφήμερου και βραχυπρόθεσμου κέρδους.

Σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας τιμών, οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι σήμερα ο μέσος ναύλος της εταιρείας ανέρχεται σε 45 ευρώ (χωρίς τους φόρους), μειωμένος κατά περίπου 30% την τελευταία τριετία, όντας σε πολλές περιπτώσεις φθηνότερος ακόμη και από τους ναύλους της ακτοπλοΐας. Επίσης, από την πλευρά της Aegean, ιδιαίτερη αναφορά γινόταν στην ανάγκη να προχωρήσει η εξαγορά της O.A. ώστε οι συνέργειες που θα προκύψουν να βοηθήσουν την εταιρεία να είναι ανταγωνιστική.


Προβληματίζει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων

Να σημειώσουμε τέλος ότι από τις τοποθετήσεις του στελέχους της Ryanair ξεχώρισε και η απόρριψη του μοντέλου ιδιωτικοποίησης για ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια που έχει επιλέξει η κυβέρνηση.

Ο κ. Cawley υποστήριξε ότι η ιδιωτικοποίηση κατά ομάδες, με γεωγραφικά χαρακτηριστικά, θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση του κόστους. Δεν είναι η πρώτη φορά που διατυπώνεται κριτική για το μοντέλο αυτό καθώς πολλοί ήταν αυτοί που από την αρχή υποστήριξαν ότι η συγκέντρωση των αεροδρομίων μιας περιοχής σε μία ομάδα θα έχει ως αποτέλεσμα να μη λειτουργεί ο ανταγωνισμός και εφαρμόζονται εναρμονισμένες πρακτικές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v