Οι Έλληνες δεν μπορούμε να πούμε ότι είμαστε λάτρεις των αυγών, όπως παραδείγματος χάριν είναι οι Ιάπωνες, οι Ολλανδοί, οι Αμερικανοί, οι Ιρανοί ή οι Τούρκοι, που καταναλώνουν 335, 332, 280, 192, 135 αυγά αντίστοιχα, τον χρόνο.
Στην Ελλάδα, η μέση κατά κεφαλή κατανάλωση, σύμφωνα με τον FAO, είναι 141 αυγά -σ.σ. έχει αυξηθεί 57% τα τελευταία 60 χρόνια-, όμως πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια. Ο λόγος πρέπει να αναζητηθεί στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος και της παρασκευής πρωινών… ευκολίας και δευτερευόντως στη στροφή των καταναλωτών σε μια διατροφή υψηλή σε πρωτεΐνη και χαμηλή σε θερμίδες.
Σε αυτή τη νέα τάση, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και κατεψυγμένες ομελέτες, -σ.σ. σε παγκόσμιο επίπεδο αυτή η κατηγορία αποτιμάται σήμερα στα 3,67 δισ. δολάρια και θα φθάσει τα 6,69 δισ. δολ. το 2033-, επενδύει η Πτηνοτροφική Ιωαννίνων.
Η οικογενειακή επιχείρηση από τα Ιωάννινα που ελέγχει τα Ηπειρωτικά Αυγά και την Ovo Fresco και συνεργάζεται εμπορικά από το 2007 με τον Συνεταιρισμό Πίνδος, ετοιμάζεται να εισέλθει στην παραγωγή βρασμένων αυγών, κατεψυγμένων ομελετών και αυγών σε σκόνη και στη διάθεσή τους όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, με αγορές-στόχους την Κύπρο και τα Βαλκάνια.
Ήδη η παραγωγή των συγκεκριμένων προϊόντων εντάσσεται στο επενδυτικό πλάνο που «τρέχει» από το 2019 και θα ολοκληρωθεί το 2030, συνολικού προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ.
Εκτός από την είσοδο της εταιρείας σε νέες κατηγορίες αυγών, το διάστημα αυτό προγραµµατίζει τη δημιουργία στο Καλπάκι Ιωαννίνων δεύτερης µονάδας εναλλακτικής εκτροφής (παραγωγής αυγών cage free) δυναμικότητας 200.000 ορνίθων. Στόχος είναι το 70% της παραγωγής φρέσκων αυγών να προέρχεται από cage free όρνιθες από 35% που είναι σήμερα, τα οποία παράγονται στη µονάδα της στο Καλπάκι, που έχει δυναμικότητα 110.000 ορνίθων.
Παράλληλα έχει δρομολογηθεί η δημιουργία νέων αποθηκευτικών και ψυκτικών χώρων, αλλά και η εγκατάσταση νέου τεχνολογικού εξοπλισμού στην Ovo Fresco. Η τελευταία είναι αυτή που παράγει και διαθέτει σήμερα στην αγορά το παστεριωμένο ασπράδι ή κρόκο αυγού, ελέγχει μερίδιο 45% σε αυτή την υποκατηγορία και εξάγει το 30% της παραγωγής της. Η «μαμά» εταιρεία που δραστηριοποιείται στην κλασική αγορά των αυγών με μερίδιο 10% είναι ο νούμερο τρία παίκτης του κλάδου. Συνολικά η οικογενειακή επιχείρηση εμφάνισε πέρυσι έσοδα πάνω από 27 εκατ. ευρώ, από 23 εκατ. ευρώ το 2022.
Εκτός από τις επενδύσεις στο βασικό της αντικείμενο, η εταιρεία έχει επενδύσει και στην ενεργειακή αυτονομία των εγκαταστάσεών της, μέσα από την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ισχύος 1 MW. Μέχρι στιγμής πάντως, δηλαδή δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης, το φωτοβολταϊκό δεν έχει συνδεθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ με το σύστημα.