Στη χρηματοδότηση των υποδομών στρέφουν πλέον την προσοχή τους οι ελληνικές τράπεζες στο πλαίσιο της αναβάθμισης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, όπως τόνισε στο πλαίσιο του 9oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών ο Θάνος Βλαχόπουλος, General Manager, Head of Large Corporate & Wholesale Products, Τράπεζα Πειραιώς.
«Ο τουρισμός φαίνεται ότι έχουν γίνει ένα κομμάτι που έχει δεθεί άρρηκτα με την ανάπτυξη της χώρας. Οι ελληνικές τράπεζες χρηματοδοτούν το ελληνικό τουριστικό προϊόν, αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει. Αν οι τράπεζες χρηματοδοτούν μόνο την ανάπτυξη ξενοδοχείων 5 και 4 αστέρων από μόνο του δεν σημαίνει ότι αναπτύσσουμε το τουριστικό προϊόν της χώρας. Η μεγάλη μας προσήλωση είναι πλέον στη χρηματοδότηση των υποδομών», είπε χαρακτηριστικά ο Θ. Βλαχόπουλος.
«Εάν οι τράπεζες και τα υπουργεία που βοηθούν τις χρηματοδοτήσεις εστιάζουν μόνο σε μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις και δεν έχουμε αεροδρόμια, δεν θα γεμίσουν αυτές οι τουριστικές αναπτύξεις. Εάν δεν έχουν ενεργειακή αυτάρκεια, δεν θα μπορούν να λειτουργούν σε περιόδους αιχμής. Οι τράπεζες οφείλουν και το κάνουν να χρηματοδοτήσουν την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος όχι μόνο απευθείας στον τουριστικό κλάδο αλλά και τις υποδομές του κλάδου».
Τόνισε, δε, ότι σε ό,τι αφορά το ESG, οι τράπεζες έχουν ξεπεράσει την περίοδο που χρηματοδοτούσαν μία επένδυση που «δεν έκανε ζημιά στο περιβάλλον. Πρέπει να πάμε στο επόμενο βήμα. Χρηματοδοτούμε επενδύσεις με θετικό αποτύπωμα, όχι μόνο χρηματοοικονομικό, γιατί αν δεν διαχέεται στην κοινωνία κάποια στιγμή σταματάει, πρέπει να έχει θετικό αποτύπωμα και για την κοινωνία».
Εστίασε, μάλιστα, στη στρατηγική που ακολουθεί η τράπεζα Πειραιώς, λέγοντας πως πλέον χρηματοδοτεί τις εταιρείες ώστε με πολύ χαμηλότερο επιτόκιο να λάβουν πρωτοβουλίες ESG.
«Εμείς ως τράπεζα έχουμε 700 εκατ. ευρώ χρηματοδοτήσεις σε sustainability linked loans, δηλαδή σε δάνεια στα οποία δίνουμε κίνητρα με χαμηλότερο επιτόκιο έτσι ώστε οι εταιρείες να δεσμευτούν σε συγκεκριμένους ESG στόχους. Έχουμε φύγει από το κομμάτι που τιμωρούμε κάποιον επειδή υλοποιεί μία brown επένδυση και όχι green, πάμε να πριμοδοτήσουμε αυτούς που κάνουν επενδύσεις με θετικό αποτύπωμα».
Ο Θ. Βλαχόπουλος αναφέρθηκε στην ανάγκη αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της ελληνικής οικονομίας. «Έχουμε στη διάθεσή μας 80 δισ. ευρώ μέχρι το 2027 για να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο, όχι απλά να βασίζεται στον τουρισμό. Οι αφίξεις δεν σημαίνουν κάτι. Πρέπει να δοθεί έμφαση σε πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά. Οι τράπεζες θα πρέπει από την πλευρά τους να δράσουν συμβουλευτικά ειδικά για τις μικρές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε αυτές να κινηθούν με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη. Δεν είναι εύκολο γι’ αυτές τις επιχειρήσεις να διαθέσουν πόρους για τη βιωσιμότητα».
Από την πλευρά της η υφυπουργός Τουρισμού Έλενα Ράπτη αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους», το οποίο, όπως είπε, στηρίζει τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες. Εστιάζοντας στην τουριστική εκπαίδευση, η Ελ. Ράπτη είπε ότι «ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει καθοριστικό ρόλο στον τουρισμό. Η εκπαίδευση είναι σημαντική για τη δημιουργία ενός βιώσιμου μοντέλου. Πέρα όμως από αυτό σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η παιδεία των καταναλωτών».
«Το να μιλάς για βιωσιμότητα στον τουρισμό είναι μια πολύ ωραία μόδα. Πριν από 4-5 χρόνια δεν ξέραμε τι σημαίνει βιωσιμότητα. Η λογική της βιωσιμότητας έρχεται να πατήσει σε δύο βασικούς πυλώνες, το φυσικό περιβάλλον και τους ανθρώπους, τις τοπικές κοινωνίες. Αυτοί οι δύο άξονες που στηρίζουν διαχρονικά τον ελληνικό τουρισμό. Η στόχευση του ΕΟΤ είναι διπλή, περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα», είπε ο Δημήτρης Φραγκάκης γενικός γραμματέας Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμούς.
Στον ρόλο της τεχνολογίας και του AI στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας εστίασε η Μαρία Φουντά, Head of Marketing, Southeast Europe, Google. «Τα τελευταία χρόνια από την ατομική ευθύνης η συζήτηση έχει μετατοπιστεί στη συλλογική ευθύνη σε επίπεδο κυβερνήσεων, Οργανισμών και εταιρειών. Μέσω τεχνολογίας και συνεργασιών να κάνουμε scale up την ατομική ευθύνη. Με εργαλεία της Google οι άνθρωποι έχουν τη δυνατότητα να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές. Όταν αναζητεί κανείς πτήσεις μέσω του Google Flights, αναφέρονται οι πτήσεις με μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα», είπε.
Από την πλευρά του ο Αγγελος Μπένος, Partner, Consumer | Industrial Products & Services (CIPS) Leader, PwC Greece τόνισε: «Εμείς κοιτάμε περισσότερο την απειλή για το τουριστικό προϊόν, τον υπερτουρισμό. Πόσους τουρίστες μπορούν να αντέξουν οι προορισμοί; Δεν υπάρχουν αντικειμενικοί δείκτες και προσέγγιση συγκεκριμένη».