Η αλλαγή του τρόπου της παροχής της καθολικής υπηρεσίας ηλεκτρικού ρεύματος συμπεριλαμβάνεται μεταξύ άλλων στο πακέτο των μέτρων που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μέσα από το νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ και την αγορά ενέργειας, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση σήμερα.
Όπως έκαναν γνωστό την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς, την καθολική υπηρεσία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας δεν θα την αναλαμβάνει μόνο η ΔΕH, αν δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον και από την ίδια και τους άλλους προμηθευτές, στον σχετικό διαγωνισμό. Αυτήν θα την παρέχουν εκ περιτροπής η δημόσια εταιρεία μαζί με τους τρεις με μεγαλύτερο μερίδιο ανταγωνιστές της.
Η ανακοίνωση του μέτρου αυτού αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη από τους ιδιώτες προμηθευτές, οι οποίοι, όπως σημειώνουν στελέχη τους στο Euro2day.gr, αναμένουν να δουν αναλυτικά τις διατάξεις του νομοσχεδίου, προκειμένου να τοποθετηθούν.
Γιατί, όμως, δεν συμμετέχει κανείς στον διαγωνισμό της παροχής καθολικής υπηρεσίας;
Αυτή, βάσει νομοθεσίας του 2011, θεσπίστηκε για τους οικιακούς και επαγγελματίες καταναλωτές ρεύματος που δεν εκπροσωπούνται από προμηθευτές (κατόπιν καταγγελίας της σύμβασης) και αδρανούν στην αλλαγή ή την εύρεση προμηθευτή ρεύματος. Η συγκεκριμένη κατηγορία των πελατών μπορεί να αιτηθεί την ηλεκτροδότησή της από την καθολική υπηρεσία.
Το τιμολόγιο είναι υψηλότερο (αποφασίζεται από τη ΡΑΕ) και σήμερα η κιλοβατώρα για όσους βρίσκονται σε αυτή την κατηγορία, περί τις 110.000 καταναλωτές, είναι 12% ακριβότερη.
Για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας διενεργείται διαγωνισμός. Είθισται, όμως, τα τελευταία χρόνια να μη συμμετέχει κανείς και βάσει του θεσμικού πλαισίου, σε τέτοια περίπτωση την αναλαμβάνει ο δεσπόζων παίκτης της αγοράς. Δηλαδή η ΔEH.
Οι στρεβλώσεις
Ωστόσο, όπως εξηγούν παράγοντες της δημόσιας εταιρείας, τα τελευταία χρόνια η καθολική υπηρεσία λειτουργεί με στρεβλώσεις. Κατ' αρχάς, δεν υπάρχει θεσπισμένο χρονικό διάστημα παραμονής σε αυτήν. Επιπλέον, σύμφωνα με όσα εξηγούν οι ίδιες πηγές, στην καθολική υπηρεσία βρίσκουν καταφύγιο στρατηγικοί κακοπληρωτές όλων των εταιρειών προμήθειας ρεύματος, για τους οποίους αν και έχουν εκδοθεί εντολές διακοπής ηλεκτροδότησης (στους δύο μήνες καθυστέρησης πληρωμής λογαριασμού, ο πάροχος ζητά την αποκοπή και στον τρίτο μήνα μπορεί να προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης), εντούτοις αυτές καθυστερούν να εκτελεστούν. Με αποτέλεσμα ο πελάτης ναι μεν έχει ρεύμα, αλλά εξαιτίας της καταγγελίας της σύμβασης αιτείται την υπαγωγή του στην καθολική υπηρεσία, όπου κι εκεί επαναλαμβάνει την τακτική της μη καταβολής των λογαριασμών. Ωστόσο, συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται.
Πέρα, όμως, από τις καθυστερήσεις στις διακοπές ρεύματος που καταγράφονται στον ΔΕΔΔΗΕ, υπάρχουν και πελάτες για τους οποίους γίνεται αποκοπή φορτίων, κάνουν παράνομη επανασύνδεση, εντοπίζονται, τους κόβεται ξανά το ρεύμα, αλλά εκείνοι ζητούν και μπαίνουν στην καθολική υπηρεσία. Έτσι έχουν και πάλι ρεύμα.
Ο πάροχος της καθολικής υπηρεσίας έχει το δικαίωμα και για τους πελάτες του να ζητά, σε περίπτωση μη αποπληρωμής των οφειλών, τη διακοπή ηλεκτροδότησης. Ωστόσο, είναι συχνό το φαινόμενο της καθυστέρησης εκτέλεσης της εντολής αποκοπής φορτίων. Έτσι, ο πελάτης συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται…
Σύμφωνα με παράγοντες της ΔEH, συμβαίνει και το ακόλουθο παράδοξο: Η δημόσια εταιρεία παύει να εκπροσωπεί πελάτες της, εξαιτίας χρεών. Οι τελευταίοι καταφεύγουν στην καθολική υπηρεσία, την οποία παρέχει και πάλι η ΔΕH, αλλά δεν της επιτρέπεται να διεκδικήσει από αυτούς τις οφειλές. Κι αυτό επειδή η καθολική υπηρεσία θεωρείται ανεξάρτητος προμηθευτής, κι ας την παρέχει η δημόσια εταιρεία…
Με πιο απλά λόγια, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές ουσιαστικά καθαρίζουν… με την υπαγωγή τους σε αυτήν και από παλιά τους χρέη!
Σε άλλες χώρες της Ευρώπης, η καθολική υπηρεσία αποτελεί δυναμικό κομμάτι της αγοράς ρεύματος, με τους προμηθευτές να διεκδικούν την παροχή τους. Κι αυτό καθώς οι εντολές αποκοπής εκτελούνται αποτελεσματικά και χωρίς καθυστερήσεις, η παραμονή σε αυτή είναι μόλις τρεις μήνες και το τιμολόγιο υψηλότερο.