Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Προίκα» από ΔΕΗ για την παράταση ζωής του ΑΗΣ Αμυνταίου

Την υπόθεση της περιβαλλοντικής αναβάθμισης των λιγνιτικών μονάδων του Αμυνταίου με ιδιωτικά κεφάλαια και αντάλλαγμα την εκχώρηση του μάνατζμεντ ανοίγουν το ΥΠΕΝ και η ΔΕΗ. Ετοιμάζεται πρόταση στην Κομισιόν για την παράταση των ωρών λειτουργίας.

«Προίκα» από ΔΕΗ για την παράταση ζωής του ΑΗΣ Αμυνταίου

Την επαναφορά του θέματος της αξιοποίησης του λιγνιτικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας του Αμυνταίου ετοιμάζουν υπουργείο Περιβάλλοντος κι Ενέργειας και ΔΕΗ, προκειμένου να διεκδικήσουν από την Κομισιόν την παράταση των ωρών λειτουργίας του.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η ηγεσία του υπουργείου και η διοίκηση της δημόσιας επιχείρησης σχεδιάζουν πλάνο για την περιβαλλοντική και ενεργειακή αναβάθμιση των δύο μονάδων του Αμυνταίου, προκειμένου να κερδίσουν την παράταση των ωρών λειτουργίας από τις 17.500 στις 32.000 ώρες. Σημειωτέον ότι το ισχύον καθεστώς βαίνει προς το τέλος του, με τον συγκεκριμένο σταθμό να έχει ελάχιστες μέρες ζωής πριν το σβήσιμο των φουγάρων του. Αυτές αγγίζουν τις 40 ημέρες.

Πηγές θέλουν η ελληνική πλευρά να έχει εξασφαλίσει από την Ευρ. Επιτροπή μία άτυπη παράταση μέχρι τη λήξη της χειμερινή σεζόν, καθώς ο ΑΗΣ Αμυνταίου καλύπτει και τις ανάγκες της θέρμανσης των νοικοκυριών περιοχής.

Στο μεταξύ η ΔEH θα επεξεργαστεί πρόταση για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ΑΗΣ Αμυνταίου, φέρνοντας στο προσκήνιο πάλι τα σενάρια για την αναζήτηση των απαραίτητων κεφαλαίων που θα προσαρμόσουν τις μονάδες στις περιβαλλοντικές προδιαγραφές της Ε.Ε.

Κι επειδή η ίδια η δημόσια επιχείρηση είναι δύσκολο να προβεί σε χρηματοδότηση των επενδύσεων αυτών, οι οποίες υπολογίζονται στα 100 εκατ. ευρώ, στα σχέδια περιλαμβάνονται:

1. Η σύσταση κοινοπρακτικού σχήματος με τη συμμετοχή της ιδίας και επενδυτή. Ο τελευταίος θα διαθέσει τα απαιτούμενα κεφάλαια για την περιβαλλοντική και ενεργειακή αναβάθμιση των δύο μονάδων και η δημόσια επιχείρηση θα εισφέρει τα περιουσιακά στοιχεία. Και οι δύο εταιρίες θα λειτουργούν από κοινού τον ΑΗΣ, πουλώντας ηλεκτρική ενέργεια μέσω συμβολαίων.

2. Η ανάληψη από βαριά βιομηχανία του κόστους των εργασιών της επένδυσης και η σύναψη μακροχρόνιου συμβολαίου με τη δημόσια εταιρία, ώστε να καταναλώνει το ρεύμα των δύο μονάδων.

Την επενδυτική αξιοποίηση του σταθμού είχαν προτείνει στη ΔEΗ, στις αρχές της περασμένης χρονιάς, οι Μυτιληναίος, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Κοπελούζος - CHN Energy καθώς και η ΙΝΤΡΑΚΑΤ σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις και φορείς της Δυτικής Μακεδονίας.

Βέβαια, οι συνθήκες από την εποχή που κατατέθηκαν οι προτάσεις των επενδυτών έχουν μεταβληθεί σημαντικά. Όπως οι τιμές CO2 έχουν εκτοξευτεί στα 25 ευρώ ανά τόνο έναντι 5 ευρώ που ήταν το 2017. Το αποτέλεσμα είναι οι συγκεκριμένες μονάδες να έχουν αυξημένο κόστος λειτουργίας. Επιπλέον, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός της ΔEΗ για την πώληση των λιγνιτικών σταθμών της Μελίτης και της Μεγαλόπολης και είναι εύλογο οι υποψήφιοι επενδυτές να απαιτούν ενημέρωση αναφορικά με τις προθέσεις της δημόσιας εταιρίας για τον ΑΗΣ Αμυνταίου. Ανάλογα με αυτές, θα διαμορφώσουν και τη στάση τους στη φάση των δεσμευτικών προσφορών.

Το υπουργείο ΠΕΝ και η ΔEΗ επιθυμούν την παράταση της ζωής των δύο μονάδων της Φλώρινας καθώς η απουσία των 600 MW που δίνουν στο σύστημα και σε συνδυασμό με τη διαφαινόμενη απόσυρση του ΑΗΣ Καρδιάς δείχνει να προκαλούνται την επόμενη διετία με τριετία προβλήματα επάρκειας ισχύος στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας.

Η παράταση των ωρών λειτουργίας στις 32.000 θα δώσει τον αναγκαίο χρόνο για τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις στον ΑΗΣ Αμυνταίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v