Σε συζητήσεις τόσο με εταιρείες συμβούλων για τη χρηματοδότηση των έργων, όσο και με κατασκευαστικές επιχειρήσεις για την προώθηση σειράς έργων στο λιμάνι του Πειραιά βρίσκονται οι Κινέζοι της Cosco, που ελέγχουν τον ΟΛΠ, ενώ μικρότερες αλλά σημαντικές, επενδύσεις προωθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης το επενδυτικό σχήμα υπό τις DIEP - Terminal Link - όμιλο Σαββίδη που αποκτά τον ΟΛΘ.
Πρόκειται για έργα που μπορεί να προσεγγίσουν το μισό δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια και βρίσκονται στο στόχαστρο αρκετών τεχνικών εταιρειών, πέραν των παραδοσιακών συνεργατών του κινεζικού ομίλου όπως η ΤΕΚΑΛ του Παν. Ψαλτάκου.
Μάλιστα από τα στοιχεία που παρουσίασε τις τελευταίες ημέρες στους φορείς του Πειραιά η διοίκηση του ΟΛΠ προκύπτει πως οι Κινέζοι προτίθενται να προχωρήσουν ταυτόχρονα με τις επενδύσεις που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, ύψους 350 εκατ. ευρώ μέχρι το 2026, και τις πρόσθετες επενδύσεις των 200 εκατ. ευρώ που έχουν υποσχεθεί. Το επενδυτικό πρόγραμμα έχει καθυστερήσει, καθώς χάθηκε η περυσινή χρονιά, αλλά αναμένεται να επιταχυνθεί στον βαθμό που ο ΟΛΠ εξασφαλίσει τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις.
Εκτός από τις επενδύσεις στις υποδομές μεταφορών του λιμανιού, η Cosco προωθεί, όπως ενημερώθηκαν χθες οι φορείς του Πειραιά, την κατασκευή τεσσάρων ξενοδοχείων. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη μετατροπή της γνωστής «Παγόδας» σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων, με την πλευρά του ΟΛΠ να υποστηρίζει πως η πρόταση αυτή υπερισχύει κάθε άλλης πρότασης περί εκθεσιακού συνεδριακού χώρου και βρίσκεται υπό μελέτη.
Προβλέπει, επίσης, τη μετατροπή των δύο κτιρίων αποθηκών (σιλό) σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων. Το τέταρτο ξενοδοχείο, που θα είναι πεντάστερο, θα κατασκευαστεί από την αρχή στην περιοχή Porto Leone. Εκτός από τα σχέδια για τα τέσσερα ξενοδοχεία, που βρίσκονται σε αρχικό στάδιο, οι Κινέζοι προχωρούν και σε άλλες κινήσεις στο λιμάνι όπως η παραχώρηση τριών χώρων για εστιατόρια.
Από την έγκριση χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ θα εξαρτηθεί η προώθηση του μεγαλύτερου έργου στο λιμάνι, της επέκτασης του επιβατικού λιμένα, ώστε να μπορεί να υποδεχθεί άλλα τέσσερα κρουαζιερόπλοια, προϋπολογισμού περί τα 140 εκατ. ευρώ (η πρώτη φάση). Με προϋπολογισμό περί το 1,5 εκατ. ευρώ προωθείται η μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας που βρίσκεται στην ακτή Μιαούλη. Ηδη έχει κατατεθεί πλήρης αρχιτεκτονική και ηλεκτρομηχανολογική μελέτη και αναμένεται η έγκρισή τους.
Ως άμεσης προτεραιότητας θεωρείται και το σχέδιο κατασκευής νέου κέντρου logistics στον πρώην χώρο του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού (ΟΔΔΥ), έκτασης περί τα 90 στρέμματα, στη Δραπετσώνα και τη σύνδεσή του με τις σημερινές εγκαταστάσεις μέσω σήραγγας, προϋπολογισμού περί τα 30 εκατ. ευρώ.
Κοντά στα 20 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν για την επέκταση του Car Terminal κατά την πρώτη φάση των έργων. Η επένδυση αφορά στην αναδιαρρύθμιση-ανάπτυξη του λιμένος Ηρακλέους και περιλαμβάνει, σε πρώτο στάδιο, τη μεταφορά της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην περιοχή κρηπιδώματος Δραπετσώνας, με αντίστοιχη μεταφορά της εμπορευματικής δραστηριότητας (Car Terminal) στον Προβλήτα Ι λιμένος Ηρακλέους (μπροστά από τη ΔEH). Στο δεύτερο στάδιο περιλαμβάνεται η επέκταση, με λιμενικό έργο, του Προβλήτα Ι Ηρακλέους (βόρειο τμήμα). Σκοπός του έργου είναι με την επέκταση των κρηπιδωμάτων να αυξήσει σημαντικά τους χερσαίους χώρους του Car Terminal και να ενοποιήσει τους επισκευαστικούς χώρους του λιμένα. Προωθείται, επίσης, η κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, έκτασης 75.000 τετραγωνικών μέτρων έκαστο.
Σημαντικό τμήμα του επενδυτικού προγράμματος καταλαμβάνει η βελτίωση των υποδομών της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης (συμπεριλαμβανομένων των πλωτών δεξαμενών), με σκοπό την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής πλοίων. Επιπλέον προωθείται και η κατασκευή Επισκευαστικού προβλήτα μεγάλων γιοτ. Οι συνολικές επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη αναμένεται να ξεπεράσουν τα 55 εκατ. ευρώ, που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός των βασικών υποδομών.
Πέρυσι, μέσω του λιμανιού του Πειραιά, διακινήθηκαν περί τα 4.150.000 εμπορευματοκιβώτια (containers) σε σύγκριση με τα 3.750.000 containers του 2016, με αύξηση κοντά στο 11%. Με βάση τη συγκεκριμένη κίνηση, ο Πειραιάς βρίσκεται πλέον στη δεύτερη θέση της Μεσογείου ανάμεσα στα ισπανικά λιμάνια Αλχεθίρας και Βαλένθια.
Η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του συνδέεται με τα έργα επέκτασης στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ, που όταν ολοκληρωθούν, η χωρητικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ θα αυξηθεί σε 6.200.000 εμπορευματοκιβώτια από 5.500.000 σήμερα. Άλλο 1.000.000 containers ετησίως μπορεί να διαχειριστεί ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ.