Τη στιγμή που η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ψάχνει χρηματοδότηση από τον αναπτυξιακό νόμο ή τα προγράμματα ΕΣΠΑ, μια αμιγώς ελληνική παραγωγική επιχείρηση πραγματοποιεί άμεσες ξένες επενδύσεις στο εξωτερικό και μάλιστα σε ώριμες και ανεπτυγμένες αγορές.
Πρόκειται για τη βιομηχανία πλαστικών Lariplast με έδρα τη Λάρισα, η οποία βρέθηκε ξαφνικά στην επικαιρότητα μετά την ανάδειξη του προέδρου της και διευθύνοντος συμβούλου κ. Γιάννη Τσερέπα ως «Δυναμικά αναπτυσσόμενου επιχειρηματία», στον σχετικό διαγωνισμό που διοργανώνει η Ernst&Young.
Η ιστορία της ωστόσο είναι μακρόχρονη, ενώ η δραστηριότητά της αναπτυσσόμενη και έντονα εξαγωγική. Ιδρύθηκε το 1969 από την οικογένεια Τσερέπα στη Λάρισα και έκτοτε έχει κατοχυρώσει μια διακριτή θέση στην αγορά πλαστικών ειδών μιας χρήσης (πλαστικά ποτήρια, πιάτα μιας χρήσης, κύπελλα γιαούρτης ή παγωτού, κουταλάκια, πώματα για ποτήρια καφέ, χάρτινα ποτήρια μιας χρήσης, καλαμάκια φραπέ). Το ελληνικό εργοστάσιο μάλιστα εξάγει το 75% της παραγωγής του στις διεθνείς αγορές, και ειδικότερα στις δυτικές και ανεπτυγμένες.
«Εκεί υπάρχει η δυνατότητα να πουλήσουμε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας», εξηγεί ο κ. Γ. Τσερέπας, ανατρέποντας τον κανόνα που θέλει τις ελληνικές εταιρίες να επιχειρούν κυρίως σε αναπτυσσόμενες αγορές. Κατά τον ίδιο, παρά τη σημαντική διείσδυση που έχουν τα προϊόντα της Lariplast στην Ελλάδα, η δυναμική τους θα ήταν μεγαλύτερη, αν δεν υπήρχαν οι φθηνές εισαγωγές ανταγωνιστικών προϊόντων από την Τουρκία.
Έτσι, φυσική διέξοδος ήταν η στροφή στις ξένες αγορές. Αρχικά, με εξαγωγές και το χτίσιμο σχέσεων με βασικούς πελάτες, οι οποίοι αργότερα αποδείχθηκαν και συνέταιροι στις μελλοντικές επεκτάσεις. Συγκεκριμένα, το 2010, η Lariplast αποφάσισε να εισέλθει παραγωγικά στη Γαλλία, διαπιστώνοντας ότι παρά το μέγεθός της, εκεί δεν υπήρχε ανταγωνισμός ενώ η ζήτηση μπορούσε να καλύψει την προσφορά ποιοτικών προϊόντων, όπως αυτά της Lariplast.
Επιπλέον, υπήρχε επενδυτικό κίνητρο για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων. «Εκμεταλλευτήκαμε ένα νόμο του Σαρκοζί, που έδινε κίνητρα στη βιομηχανία. Ετσι, συστήσαμε μια μικτή εταιρία (joint venture) με τον βασικό μας πελάτη στη Γαλλία, ο οποίος διατηρεί το 40% στην επένδυση». Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανήλθε στα 10 εκατ. ευρώ και το εργοστάσιο μπήκε σε κανονική φάση παραγωγής το 2012, η οποία διατίθεται εξ ολοκλήρου μέσω του βασικού τοπικού συνεργάτη στη γαλλική αγορά και κατευθύνεται σε μεγάλους πελάτες (Satordo, Nestle Waters, Metro France, Casino France, Dia κ.α.).
Η συγκεκριμένη στρατηγική αποτέλεσε οδηγό και για τα μελλοντικά σχέδια της Lariplast, η οποία προετοιμάζει αντίστοιχη παραγωγική επένδυση, αυτή τη φορά στις ΗΠΑ. «Εκμεταλλευόμαστε για μια ακόμη φορά έναν ευνοϊκό νόμο προσέλκυσης παραγωγικών επενδύσεων, αυτή τη φορά του προέδρου Ομπάμα», αναφέρει ο κ. Τσερέπας, ο οποίος προβλέπει χρηματοδότηση του 80% της επένδυσης με επιτόκιο μόλις 1,2% και περίοδο αποπληρωμής τα 40 έτη. Για την υλοποίηση της επένδυσης, η οποία εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 15 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2017, υπάρχει ήδη προσύμφωνο συνεργασίας με τοπικό παίκτη, ο οποίος αφενός θα συμμετάσχει με 1 εκατ. ευρώ στο κόστος και αφετέρου έχει δεσμευθεί ότι θα απορροφήσει το σύνολο της παραγωγής των πλαστικών ειδών της Lariplast. H επιλογή ακούγεται τολμηρή, ωστόσο ο κ. Τσερέπας επιχειρηματολογεί.
«Εισερχόμαστε σε μια μεγάλη αγορά, με καλούς όρους και εξασφαλισμένη την αποδοτικότητα της επένδυσης. Το κόστος ενέργειας εκεί είναι το ¼ εκείνου που επιβαρυνόμαστε στην Ελλάδα, ενώ τόσο η νομοθεσία όσο και η λειτουργία της αγοράς μάς επιτρέπει να έχουμε υψηλές προσδοκίες». Ο κ. Τσερέπας αναφέρει δε πως αρωγός σ' αυτή την επιλογή ήταν και η συμβουλευτική εταιρία Interlink, που εδρεύει στην Ουάσιγκτον (και είναι συμφερόντων του πρώην προέδρου Μπους).
Πέρα από τα παραπάνω, η Lariplast σχεδιάζει τη δημιουργία θυγατρικών στην Ευρώπη, προκειμένου να υποστηρίξει τις πωλήσεις της. Σύμφωνα με τον κ. Τσερέπα, σχεδιάζεται η αυτόνομη παρουσία σε Βρετανία και Βέλγιο το 2017, προκειμένου «να παρέχουμε το καλύτερο δυνατό service στους πελάτες μας». Σημειώνεται ότι η εταιρία διατηρεί εμπορικές σχέσεις σε 20 διεθνείς αγορές, από τη Βρετανία έως το Ισραήλ.
«Κλειδί» για την ανάπτυξη και εξέλιξη της εταιρίας ήταν οι διαρκείς επενδύσεις, η παρακολούθηση των τάσεων της αγοράς και η εφαρμογή κάθε καινοτομίας προς όφελός της. Από το 1969 έως σήμερα, η εταιρία έχει επενδύσει 35 εκατ. ευρώ ενώ μόνο μέσα στην τελευταία τριετία -όπου η κρίση στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει ασφυκτικό περιβάλλον σε ό,τι αφορά στη ρευστότητα και τη χρηματοδότηση- έχει δαπανήσει 13 εκατ. ευρώ. Το 2015, το ελληνικό εργοστάσιο παρουσίασε πωλήσεις 21 εκατ. ευρώ, ενώ το γαλλικό 15 εκατ. ευρώ. Σε ενοποιημένη βάση, η αύξηση των πωλήσεων ανήλθε στο 10% ενώ τα κέρδη EBITDA βελτιώθηκαν κατά 44%, «καθώς συγκρατήσαμε έξοδα και αυξήσαμε πωλήσεις», σημειώνει ο κ. Τσερέπας. Αντίστοιχη πρόβλεψη για αύξηση εσόδων κατά 10% διατηρεί η εταιρία και για το 2016, όπου οι ενδείξεις του α' τριμήνου συνάδουν με τις παραπάνω εκτιμήσεις.