ΔΑΑ: Τι σηματοδοτεί η είσοδος των Καναδών

Tα νέα δεδομένα μετά την αλλαγή φρουράς στο Ελευθέριος Βενιζέλος. Εξαγόρασαν και το δικαίωμα άσκησης του μάνατζμεντ οι Καναδοί. Ποιες είναι οι επιλογές τους και το κινεζικό ενδιαφέρον.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΔΑΑ: Τι σηματοδοτεί η είσοδος των Καναδών
Νέο σκηνικό στις διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση, αλλά και την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» δημιουργεί η αλλαγή φρουράς στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μετά την πώληση σε Καναδούς επενδυτές της εταιρικής μονάδας αεροδρομίων της Hochtief στην οποία ανήκε το 26,7% του ΔΑΑ.

Η πώληση του ποσοστού του ελληνικού αεροδρομίου από την πλευρά της κυβέρνησης, αλλά και από στελέχη του αερολιμένα ερμηνεύεται ως ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και στις προοπτικές της.

Χαρακτηριστικά, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης σημείωσε ότι πρόκειται για θετική εξέλιξη, που δείχνει εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και βοηθάει και στην προσπάθεια που κάνει η χώρα για την προσέλκυση επενδύσεων. Ιδιαίτερη σημασία επίσης δόθηκε χθες στην προέλευση των επενδυτών καθώς, όπως σημειωνόταν, πρόκειται για σοβαρούς και αξιόπιστους επενδυτές που προέρχονται από αγορές στις οποίες η πρόσβαση της χώρας μας έχει δυσκολέψει τα τελευταία χρόνια λόγω της σοβαρής οικονομικής κρίσης.


Οι επενδυτές εξαγοράζουν το δικαίωμα άσκησης μάνατζμεντ

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι η εξέλιξη αυτή δημιουργεί νέες συνθήκες τη στιγμή που βρίσκεται προ των πυλών η έναρξη της προσπάθειας για την πώληση μέρους ή και όλης της συμμετοχής του Δημοσίου, ταυτόχρονα με τον σχεδιασμό για επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης.

Εφόσον η ανακοινωθείσα πώληση λάβει τις σχετικές εγκρίσεις και ολοκληρωθεί, η ελληνική πλευρά θα έχει πλέον να κάνει με έναν νέο συνομιλητή στο εγχείρημα αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου και επέκτασης της σύμβασης.

Οι Καναδοί επενδυτές εξαγοράζοντας το 26,6% του μετοχικού κεφαλαίου του αερολιμένα εξαγόρασαν ταυτόχρονα και το δικαίωμα να προτείνουν πρόσωπο της επιλογής τους για τη θέση του εκτελεστικού διευθυντή αε αυτό. Μάλιστα, το δικαίωμα αυτό θα το διατηρήσουν ακόμη και αν στην πορεία υπάρξει άλλος πλειοψηφών μέτοχος, ο οποίος αγοράζοντας ποσοστό του Δημοσίου καταστεί ο μεγαλύτερος μέτοχος του ΔΑΑ.

Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο κάτοχος του 26,6% των μετοχών που περνούν από το χαρτοφυλάκιο της Hochtief στα χέρια των Καναδών επενδυτών έχει το δικαίωμα να προτείνει το πρόσωπο του εκτελεστικού γενικού διευθυντή του αερολιμένα, ο οποίος ασκεί ουσιαστικά το μάνατζμεντ της εταιρείας. Προϋπόθεση είναι το προτεινόμενο πρόσωπο να είναι της αποδοχής του μετόχου που έχει την πλειοψηφία.


Τι θα κάνουν οι Καναδοί

Υπό τα δεδομένα αυτά, το ερώτημα που πλέον δημιουργείται για περίπτωση του αερολιμένα αφορά το ποιες θα είναι οι επιλογές των Καναδών επενδυτών. Θα επιλέξουν να διατηρήσουν τη συμμετοχή τους, ασκώντας παράλληλα και τη διαχείριση του αεροδρομίου; Μια τέτοια επιλογή θεωρείται πολύ πιθανή καθώς μάλιστα η επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης θεωρείται ότι θα αυξήσει την αξία της συμμετοχή τους.

Από την άλλη πλευρά, όμως, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι επενδυτές να προχωρήσουν στην πώληση της συμμετοχής τους, στο πλαίσιο της γενικότερης διαδικασίας που θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες από την πλευρά του Δημοσίου, σε κάποιον επενδυτή ο οποίος θα θελήσει να ασκεί και τη διοίκηση, εκτός από το να κατέχει ένα σημαντικό ποσοστό του αερολιμένα.

Όπως σημειώνεται με έμφαση, το αεροδρόμιο είναι μία κερδοφόρος επιχειρηματική δραστηριότητα, που αποδίδει σημαντικά κέρδη στους μετόχους της. Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία το ελληνικό δημόσιο έχει εισπράξει από τον αερολιμένα περισσότερα από 900 εκατ. προερχόμενα από φόρους και μερίσματα.


Έντονο κινεζικό ενδιαφέρον

Το έντονο ενδιαφέρον τους για το ελληνικό αεροδρόμιο έχουν καταθέσει το προηγούμενο διάστημα, σε πρώιμες συζητήσεις που είχαν με εκπροσώπους της κυβέρνησης, οι κινεζικοί όμιλοι Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management, που έχουν εκφράσει την επιθυμία τους να συμμετάσχουν στο εγχείρημα ιδιωτικοποίησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» κρίνοντας ότι μπορεί να αποτελέσει πύλη εισόδου προς την Ευρώπη.

Η σχετική διαδικασία αναμένεται ότι θα ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι και θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως πέρα από το κινεζικό ενδιαφέρον θα προσελκύσει ενδιαφέρον και από την πλευρά εταιρειών από την Ευρώπη, π.χ. τη Vinci, η οποία πρόσφατα επένδυσε στα αεροδρόμια της Πορτογαλίας.

Από την πλευρά της κυβέρνησης αφήνεται ανοικτό ακόμη και το ενδεχόμενο για πλήρη έξοδο του Δημοσίου από το μετοχικό κεφάλαιο του αερολιμένα. Σε κάθε περίπτωση δέλεαρ για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές θα αποτελέσει η χρονική επέκταση της σύμβασης κατά μία 20ετία, έως το 2046, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση λήγει το 2026.


Ζητούμενο για την αγορά η μείωση του κόστους

Μέσα από αυτήν τη διαδικασία η αεροπορική αγορά θεωρεί ότι θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις για μείωση του κόστους του αεροδρομίου προκειμένου αυτό να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικό. Η διατήρηση των χρεώσεων σε υψηλά επίπεδα, υψηλότερα από αυτά των βασικών ανταγωνιστών, πλήττει τον αερολιμένα που, σε μια περίοδο ούτως ή άλλως πολύ δύσκολη για την ελληνική οικονομία, καταγράφει απώλειες μεγεθών.

 Χαρακτηριστικά στο πρώτο τρίμηνο του έτους ο αερολιμένας κατέγραψε μείωση 7,8%, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των διακινούμενων επιβατών, που ανήλθε σε 2,2 εκατομμύρια.


Η Hochtief εξακολουθεί να είναι παρούσα

Η Hochtief πώλησε αντί του ποσού του 1,1 δισ. ευρώ σε θυγατρική του δημοσίου επενδυτικού ταμείου συντάξεων του Καναδά (PSP Investments) τις συμμετοχές στα αεροδρόμια της Βουδαπέστης, του Αμβούργου, του Ντίσελντορφ, του Σίδνεϊ, των Τιράνων, αλλά και το 26,6% του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, αφού προηγουμένως λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις.

Ωστόσο η, ισπανικών συμφερόντων, Hochtief δεν αποχωρεί πλήρως από το ελληνικό αεροδρόμιο καθώς στη συμφωνία πώλησης δεν περιλαμβάνεται η Hoctief AirPort Capital GmbH & Co. KGaA (στην οποία συμμετέχουν επίσης καναδικά και αυστραλιανά επενδυτικά ταμεία), και έχει υπό τον έλεγχό της το 13,3% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.


Έκπληξη

Το γεγονός ότι στο πακέτο που μεταβιβάζεται περιλαμβάνεται και το ελληνικό αεροδρόμιο αποτέλεσε μάλλον έκπληξη, καθώς τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν η Hochtief είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να πωλήσει τις συμμετοχές της στα αεροδρόμια, είχε γίνει γνωστό ότι στο πωλητήριο δεν περιλαμβανόταν το ελληνικό αεροδρόμιο. Η εταιρεία φερόταν πως ήθελε να εκμεταλλευτεί στο έπακρον την επικείμενη αποκρατικοποίηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και τη χρονική επέκταση της σύμβασης, κινήσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν την αξία της συμμετοχής της.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόκειται για τη δεύτερη προσπάθεια της Hochtief να πωλήσει τις συμμετοχές της στα αεροδρόμια. Στην προηγούμενη προσπάθεια οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ανάμεσα στους οποίους ήταν η Vinci και η κινεζική HNA Group, είχαν προσφέρει πάνω από 1 δισ. ευρώ, όμως η συμφωνία δεν προχώρησε καθώς η Hochtief αποτιμούσε την αξία της περί το 1,6 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αυτήν τη φορά το 1,1 δισ. ευρώ, που προσέφεραν οι Καναδοί επενδυτές, κρίθηκε τελικά εύλογο τίμημα, ενώ, σχεδόν έναν χρόνο νωρίτερα, δεν είχε ικανοποιήσει την εταιρεία.


Ποιος είναι ο νέος μέτοχος του ΔΑΑ

Να αναφέρουμε, τέλος, ότι ο νέος μέτοχος του αεροδρομίου, η PSP Investments (Public Sector Pension Investment Board - Επενδυτικό Συμβούλιο Συντάξεων Δημόσιου Τομέα), είναι από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών προγραμμάτων του Καναδά, με πόρους ύψους 64,5 δισ. δολαρίων τον Μάρτιο του 2012.

Η PSP Investments διαχειρίζεται τα συνταξιοδοτικά προγράμματα του Καναδικού Δημοσίου, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Έφιππης Αστυνομίας των Βουνών και των Εφέδρων και κατά κύριο λόγο αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες στους τομείς της διαχείρισης ακινήτων, των υποδομών και της ενέργειας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v