Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο επίκεντρο διεθνών κολοσσών ο Πειραιάς

Το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων ομίλων διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο συγκεντρώνει το σχέδιο της κυβέρνησης για την κατασκευή ανάλογου λιμένα στην περιοχή του Πειραιά με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.

Στο επίκεντρο διεθνών κολοσσών ο Πειραιάς
Το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων ομίλων διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο συγκεντρώνει το σχέδιο της κυβέρνησης για την κατασκευή ανάλογου λιμένα στην περιοχή του Πειραιά με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, όμιλοι όπως η Royal Carribean, η Carnival, η Celebrity, η Princess κ.ά. ενδιαφέρονται για το εγχείρημα και ορισμένοι εξ αυτών έχουν δηλώσει στην κυβέρνηση πως επιθυμούν να συμμετάσχουν ως επενδυτές.

Στόχος της κυβέρνησης είναι η μετατροπή του Πειραιά σε λιμάνι εκκίνησης (home porting) των κρουαζιερόπλοιων, εξέλιξη η οποία μπορεί ακόμα και να δεκαπλασιάσει τα έσοδα από την κρουαζιέρα.

Εκτιμάται πως η μέση δαπάνη ενός τουρίστα είναι της τάξης των 300 ευρώ ανά επιβάτη στα λιμάνια εκκίνησης, έναντι περίπου 20 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης.

Μόλις το 16% των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα ξεκίνησε από ελληνικό λιμάνι το 2011, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται κοντά στο 75% στην Ιταλία και στην Ισπανία.

Στην πρόσφατη μελέτη του διεθνούς οίκου McKinsey για τους τομείς στους οποίους πρέπει να επενδύσει η Ελλάδα αναφερόταν πως τα ετήσια έσοδα μπορούν να αυξηθούν κατά 1 - 2 δισ. αν το μερίδιο στις επιβιβάσεις σε κρουαζιερόπλοια (10% σήμερα) προσεγγίσει το μερίδιο επίσκεψης κρουαζιερόπλοιων, το οποίο είναι το μεγαλύτερο στη Μεσόγειο (περί το 21%).

Η επένδυση στην ενίσχυση των υποδομών κρουαζιέρας, στην Αττική, αλλά και σε συγκεκριμένα λιμάνια στο Αιγαίο, στα οποία δεν μπορούν σήμερα να ελλιμενιστούν κρουαζιερόπλοια, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε τετραπλασιασμό των ετησίων εσόδων που έχει η χώρα μέχρι το 2016.

Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, παρά την ελκυστικότητα της χώρας μας ως προορισμού κρουαζιέρας (απορροφά το 17% των επισκέψεων σε ευρωπαϊκά λιμάνια), το όφελος της ελληνικής οικονομίας από τον συγκεκριμένο κλάδο είναι σχετικά χαμηλό.

Τα άμεσα έσοδα που προκύπτουν από τον ευρωπαϊκό κλάδο της κρουαζιέρας έφτασαν τα 15 δισ. το 2011 (από 8,5 δισ. το 2005). Η Ιταλία συγκεντρώνει το 30% των συγκεκριμένων εσόδων, ενώ 9% αντιστοιχεί στην Ισπανία και μόλις 4% στην Ελλάδα (μόλις 600 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 0,3% του ΑΕΠ και στο 5,2% της συνολικής τουριστικής δαπάνης).

Μελέτες όπως η πρόσφατη της Εθνικής Τράπεζας δείχνουν πως αν τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούσαν από ελληνικά λιμάνια, ακόμα και με σταθερή διεθνή ζήτηση, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1,2 δισ. το 2016 από 0,6 δισ. το 2011.

Στην περίπτωση όπου «θα έχουμε παράλληλα αύξηση της διεθνούς ζήτησης (30 εκατ. πελάτες κρουαζιέρας το 2016) και του home porting σε ελληνικά λιμάνια (τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα να ξεκινούν από ελληνικό λιμάνι), τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν σε επίπεδο κοντά στα 2 δισ. ευρώ το 2016», αναφέρεται.

«Το πρόσθετο άμεσο ετήσιο όφελος για την ελληνική οικονομία από τον κλάδο κρουαζιέρας μπορεί να φθάσει από 300 εκατ. έως 1,3 δισ. σε ορίζοντα πενταετίας. Η αύξηση αυτή των άμεσων εσόδων μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά, δημιουργώντας συνολικά 10.000-30.000 νέες θέσεις εργασίας (20.000 - 40.000 θέσεις το 2016, από 12.000 θέσεις το 2011)».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v