Έξι μήνες μετά την ψήφιση των νέων διατάξεων που καθιερώνουν διασταυρώσεις ανά εξάμηνο και αυστηρά πρόστιμα για οχήματα που παραμένουν ανασφάλιστα, δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας, οι έλεγχοι ακόμα δρομολογούνται και ασυνείδητοι οδηγοί συνεχίζουν να κυκλοφορούν στους δρόμους χωρίς κανένα πρόβλημα.
Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, όπως διαβεβαιώνουν αρμόδιες πηγές, είναι καθόλα έτοιμη να τρέξει τις διασταυρώσεις, οι οποίες θεωρητικά θα είχαν γίνει από τον περασμένο Σεπτέμβριο- Οκτώβριο.
Από την πλευρά τους όμως, κάποιοι εκ των υπευθύνων αποστολής στοιχείων για να διασταυρωθούν, δεν έχουν κάνει τη δουλειά τους. Έτσι , ενώ η ΓΓΠΣ περιμένει τα στοιχεία και δηλώνει έτοιμη να ολοκληρώσει άμεσα τις διασταυρώσεις με το που θα τα παραλάβει, οι διατάξεις ενός ακόμα νόμου μένουν στα χαρτιά. Δεν είναι γνωστό, ποιος δεν έχει στείλει στοιχεία. Ο νόμος όμως ορίζει τους εξής ως υπόχρεους:
- ΑΑΔΕ,
- τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών, Μετανάστευσης και Ασύλου,
- η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών,
- το Μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου,
- η Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος ,και
- το ΤAXISnet.
Από ΑΑΔΕ και taxis, η άντληση στοιχείων είναι αυτόματη.
Όλα αυτά την ώρα που υπολογίζεται πως τουλάχιστον 500.000 οχήματα κυκλοφορούν ανασφάλιστα, ενώ είναι άγνωστος ο αριθμός των οχημάτων που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο και ο εντοπισμός τους εναπόκειται μόνο στα «μπλόκα» της τροχαίας.
Οι ποινές, όταν...
Οι διατάξεις πάντως, όταν και εφόσον γίνουν οι διασταυρώσεις είναι σαφείς και ορίζουν βαριές καμπάνες για τους παραβάτες:
- Από 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο . Συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
- Ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
- 400 ευρώ αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.
- Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.
Τρεις μήνες μετά την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου, ο νόμος ορίζει ότι όταν από τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος.
Αν, κατά τον έλεγχο αυτό, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος), η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται.
Η πράξη επιβολής των διοικητικών κυρώσεων στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας και αποστέλλεται αμελλητί στην αρμόδια αστυνομική αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και την παράδοσή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που εξέδωσε τη σχετική πράξη.
Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου κατά περίπτωση.