Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τρόικα: Οκτώ τομείς όπου δεν κάναμε τίποτα

Ούτε μία, ούτε δύο, ούτε τρεις, αλλά τριάντα οκτώ κίτρινες κάρτες βγάζει η Κομισιόν στην ελληνική κυβέρνηση καθώς διαπιστώνει ότι από τα 156 μέτρα τα οποία είχαν συμφωνηθεί τα 38 έχουν παραπεμφθεί στις καλένδες.

Τρόικα: Οκτώ τομείς όπου δεν κάναμε τίποτα
Πολλές κίτρινες κάρτες βγάζει η Κομισιόν στην ελληνική κυβέρνηση. Διαπιστώνει ότι από τα 156 μέτρα τα οποία είχαν συμφωνηθεί τα 38 είτε δεν έχουν προωθηθεί εντός των συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων τα οποία είχαν τεθεί, είτε έχουν παραπεμφθεί στις καλένδες.

Οι βασικότερες κίτρινες κάρτες αφορούν στη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 6,5 δισ. ευρώ, όταν ο στόχος ήταν να εξαλειφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου, στην «απώλεια» του στόχου για περιορισμό των προσλήψεων στη βάση του κανόνα μία πρόσληψη ανά δέκα αποχωρήσεις, στις καθυστερήσεις στο άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων, στο «σπάσιμο» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να ιδιωτικοποιηθεί, στην αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από την επιτάχυνση της εκδίκασης φορολογικών υποθέσεων ή ακόμα και στην παροχή μηνιαίων στοιχείων για την εκτέλεση του προϋπολογισμού κάθε υπουργείου.

Ο κατάλογος διευρύνεται καταλυτικά αν υπολογιστούν και οι δράσεις, οι οποίες προχωρούν μεν, αλλά με σημαντικές καθυστερήσεις όπως για παράδειγμα η περιβόητη λίστα για τα βαρέα και ανθυγιεινά, η οποία έχει πολλάκις εξαγγελθεί και τώρα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί -σύμφωνα με την Κομισιόν- στα τέλη Οκτωβρίου, ή η μεταρρύθμιση του φορολογικού, για την οποία η Κομισιόν διαπιστώνει ουσιαστικές ενστάσεις, αλλά θεωρεί ότι το σχετικό νομοσχέδιο -με καθυστερήσεις, αφού αρχικά επρόκειτο να ψηφιστεί τον Οκτώβριο- θα κατατεθεί στη Βουλή έως το τέλος του έτους.

Αναλυτικά, οι βασικότερες κίτρινες κάρτες αφορούν στα εξής:

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί διά του μνημονίου ότι θα τακτοποιήσει όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες είχαν συσσωρευτεί έως το τέλος του 2010 και θα λάμβανε μέτρα ώστε από το τρίτο τρίμηνο του 2011 να έχει εξαλειφθεί η παράμετρος ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αντί αυτού, στο τέλος Αυγούστου οι συσσωρευμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές από το 2010 και τα προηγούμενα χρόνια έφταναν τα 6,5 δισ. ευρώ και από τον Ιανουάριο του 2011 έως τον Αύγουστο οι συσσωρευμένες οφειλές αυξήθηκαν κατά 1,2 δισ. ευρώ.

Προσλήψεις: Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί, η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει οριστικοποιήσει ένα πλάνο προσλήψεων έως το 2015 που θα υπακούει στον κανόνα μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις (ο κανόνας αλλάζει με μία πρόσληψη ανά δέκα αποχωρήσεις από το 2011). Το σχέδιο αυτό επίσης θα έπρεπε να περιλαμβάνει αυστηρότερους κανόνες αναφορικά με τους προσωρινά απασχολούμενους και τη διεύρυνση του ωραρίου απασχόλησης στον δημόσιο τομέα. Αντί αυτών, η Κομισιόν διαπιστώνει ότι, με δεδομένο ότι οι αποχωρήσεις δημοσίων υπαλλήλων το 2010 ήταν 53.336, ο κανόνας του ένα προς δέκα θα επέτρεπε 5.333 προσλήψεις στο σύνολο του 2011. Παρ’ όλα αυτά, το πρώτο εξάμηνο του 2011 οι νέες προσλήψεις εκτιμώνται σε 10.862!

Τράπεζες: Η κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ότι θα προωθήσει νόμο με βάση τον οποίο, ασχέτως του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των τραπεζών, όλοι οι τραπεζοϋπάλληλοι θα υπάγονταν στο ίδιο καθεστώς εργασίας και αμοιβών (ιδιωτικού τομέα).

Απελευθέρωση επαγγελμάτων: Το άνοιγμα των βασικών κλειστών επαγγελμάτων δεν προχώρησε αρκετά και παραμένει η ανάγκη περισσότερων αλλαγών. Οι αμοιβές των δικηγόρων, των συμβολαιογράφων και των μηχανικών βρίσκονται στην πρώτη γραμμή.

Απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας: Προχωρά με ουσιαστικές καθυστερήσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι έως το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2011 η κυβέρνηση θα έπρεπε να έχει παρουσιάσει σχέδιο που θα εξασφάλιζε την είσοδο τρίτων στην αγορά παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω λιγνίτη.

Μελέτες: Ακόμα και η θεωρητικά απλή και πολιτικά ανώδυνη εκπόνηση μελετών αναφορικά με την εκτιμώμενη συνεισφορά του τουρισμού στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας ή τη συμβολή του λιανεμπορίου με ανάδειξη των παραμέτρων που εμποδίζουν την ανταγωνιστικότητα έχει μείνει στις καλένδες, ενώ οι μελέτες θα έπρεπε να είναι έτοιμες ήδη από τον Ιούλιο του 2011.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ο διαχωρισμός της εταιρίας ώστε να προχωρήσει η ιδιωτικοποίησή της στο τέλος του 2011. «Είναι απίθανο να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση έως το τέλος του έτους», εκτιμά τώρα η Κομισιόν.

Αεροδρόμια: Έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα έπρεπε να είχε παρουσιαστεί το σχέδιο ομαδοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίησή τους στο τέταρτο τρίμηνο του έτους. «Το σχέδιο δεν έχει καν προετοιμαστεί», λέει η Κομισιόν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v