Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΥΠΟΙΚ: Άμεσα στη Βουλή οι λίστες με οφειλέτες

Λίστες φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω από 1 εκατ. ευρώ ο καθένας θα υποβάλλει αύριο στη Βουλή ο Ευ. Βενιζέλος, όπως είπε σήμερα στο περιθώριο της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου.

ΥΠΟΙΚ: Άμεσα στη Βουλή οι λίστες με οφειλέτες
Λίστες φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω από 1 εκατ. ευρώ ο καθένας θα υποβάλλει αύριο στη Βουλή ο Ευ. Βενιζέλος, όπως είπε σήμερα στο περιθώριο της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών είπε ότι η λίστα δεν θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο προς το παρόν, εξαιτίας των ενστάσεων που εγείρει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, αλλά θα είναι στη διάθεση όλων των βουλευτών.

Στη συνέχεια, με την ίδια διαδικασία, θα παρουσιαστεί στη Βουλή η πλήρης λίστα φυσικών προσώπων, μεγαλοοφειλετών του δημοσίου, με ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 150.000 ευρώ, ενώ θα ακολουθήσει και τρίτη λίστα, στην οποία θα περιλαμβάνονται οι 180.000 πολίτες οι οποίοι έβγαλαν στο εξωτερικό το 2009 μέσω 720.000 συναλλαγών, εμβάσματα ύψους 5,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο οικονομικών, 542 άτομα έχουν στο ίδιο διάστημα δηλωθέν εισόδημα μικρότερο των 1.000 ευρώ, 18 άτομα ελάμβαναν επίδομα ανεργίας και επιπλέον, 3.718 άτομα δήλωναν εισοδήματα κάτω των 20.000 ευρώ, αλλά όλοι τους έβγαλαν στο εξωτερικό περισσότερα από 100.000 ευρώ ο καθένας, μόνο το 2009.   

Παράλληλα, ο κ. Βενιζέλος προανήγγειλε τη δημιουργία λογαριασμού Κοινωνικής Εξισορρόπησης, ο οποίος θα τροφοδοτείται με τα επιπλέον έσοδα (πέραν των επίσημων στόχων που τίθενται κάθε φορά) από την πάταξη της φοροδιαφυγής, και τα οποία θα κατευθύνονται για την ενίσχυση των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων.  


Με ...δελτίο Τύπου η ενημέρωση των οφειλετών του δημοσίου - Τι λέει η τροπολογία

Με δελτίο Τύπου θα ενημερωθούν οι οφειλέτες του δημοσίου που περιλαμβάνονται στη λίστα των φυσικών προσώπων με ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 150.000 ευρώ και η δημοσιοποίηση της οποίας προσκρούει στις ενστάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Ο Ευ. Βενιζέλος ανακοίνωσε νωρίτερα ότι σε πρώτη φάση οι σχετικές λίστες θα κατατεθούν στη Βουλή ενώ παράλληλα με τροπολογία που κατέθεσε στο υπό συζήτηση πολυνομοσχέδιο, «καλύπτει» το αίτημα της Αρχής για ενημέρωση των οφειλετών , πριν τη δημοσιοποίηση της λίστας.

Η διάταξη- η οποία προστίθεται στο άρθρο 11 του ν. 2472/1997 ( Α΄50) –που κατατέθηκε σήμερα προβλέπει ότι «Ειδικά όταν πρόκειται για αρχεία που τελούν υπό την επεξεργασία του υπουργείου Οικονομικών ή του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και αφορούν τη μη εκπλήρωση υποχρεώσεων σε σχέση με φόρους, τέλη, δασμούς και ασφαλιστικές εισφορές, εφόσον το αρχείο πρόκειται να δημοσιοποιηθεί για λόγους δημοσίου συμφέροντος και σε αυτό περιέχονται δεδομένα για περισσότερα από 1.000 φυσικά πρόσωπα, η ενημέρωση των υποκειμένων των δεδομένων, μπορεί να γίνει με δημόσιες ανακοινώσεις κοινής λήψης μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης και του διαδικτύου στις οποίες καλούνται τα υποκείμενα των δεδομένων να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους εντός προθεσμίας που τάσσεται με την πρόσκληση η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των οκτώ ημερών από τη δημόσια ανακοίνωση».


Νωρίτερα το euro2day μετέδωσε τα εξής:

Ναι, υπό όρους, λέει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, απαντώντας στο αίτημα του υπουργείου Οικονομικών για δημοσιοποίηση καταλόγου φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 150.000 ευρώ.

«Η Αρχή κρίνει ότι το μέτρο της δημοσιοποίησης και μάλιστα στο Διαδίκτυο από το υπουργείο Οικονομικών - ΓΓΠΣ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας καταλόγου οφειλετών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, το οποίο επέλεξε ο Έλληνας νομοθέτης ως καταρχήν πρόσφορο για την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών προς το κράτος, σε εποχή ιδιαίτερα δυσμενούς πορείας των δημοσίων οικονομικών, συνιστά μία συνταγματικώς ανεκτή επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των αναφερόμενων προσώπων, η οποία δεν εξέρχεται των ορίων της προσφορότητας και της αναγκαιότητας και, συνεπώς, δεν έρχεται σε αντίθεση προς κανόνες υπέρτερης τυπικής ισχύος, οι οποίοι κατοχυρώνουν το δικαίωμα του ατόμου στην προστασία από την επεξεργασία δεδομένων του προσωπικού χαρακτήρα, εφόσον τηρούνται οι ακόλουθοι όροι:

(1) Η δημοσιοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο θα πρέπει να αφορά αποκλειστικά οφειλές από φόρους, δασμούς και λοιπά βάρη, για τα οποία οι Έλληνες πολίτες υποχρεούνται, κατά το άρθρο παρ. 4.5 του Συντάγματος, να συνεισφέρουν, χωρίς διακρίσεις, ανάλογα με τις δυνάμεις τους.

(2) Θα πρέπει να υπάρχει οριστικοποίηση της φορολογικής ενοχής, η οποία επέρχεται είτε (α) με την παρέλευση άπρακτης της προθεσμίας για την άσκηση προσφυγής κατά της πράξης καταλογισμού φόρου, είτε (β) με την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης, σχετικά με την ύπαρξη και το ύψος της οφειλής. Ο όρος αυτός κρίνεται από την Αρχή απαραίτητος κατά πλειοψηφία, καθ' όσον ένα μέλος έχει την άποψη ότι αρκεί για τη νομιμότητα της σκοπούμενης δημοσιοποίησης η ύπαρξη απλής ταμειακής βεβαίωσης, της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομικών.

(3) Θα πρέπει να υπάρχει προηγούμενη έγκαιρη έγγραφη ενημέρωση του εκάστοτε ενδιαφερόμενου οφειλέτη για τη σκοπούμενη δημοσιοποίηση, λαμβανομένων υπόψη και των διατάξεων του άρθρου 11 παρ. 3 του Ν. 2472/1997, από το υπουργείο Οικονομικών - ΓΓΠΣ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας.

Επίσης, θα πρέπει να έχει χορηγηθεί στον ενδιαφερόμενο οφειλέτη προθεσμία τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ημερών, προκειμένου είτε να προβεί στην τακτοποίηση της οφειλής του, με βάση τις κείμενες διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας, είτε να προβάλει τις αντιρρήσεις του, λαμβανομένων υπόψη και των διατάξεων του άρθρου 13 του Ν. 2472/1997.

(4) Θα πρέπει να ταυτοποιείται προσηκόντως και επαρκώς ο εκάστοτε αναφερόμενος οφειλέτης, με τη δημοσιοποίηση του επωνύμου του, του ονόματός του, του ΑΦΜ του και του ονόματος του πατέρα του, αποκλειομένης της χρήσης οποιουδήποτε άλλου προσδιοριστικού της ταυτότητας του στοιχείου.

(5) Δεν θα πρέπει να δημοσιεύονται ονόματα οφειλετών χρεών που είναι ανεπίδεκτα είσπραξης, κατά την έννοια του νέου άρθρου 82Α του ΚΕΔΕ, όπως αυτό προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3943/2011. Πράγματι, η διάκριση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο σε εισπράξιμα και ανεπίδεκτα είσπραξης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3943/2011, είναι ενδεδειγμένη και μόνο η δημοσιοποίηση ονομάτων οφειλετών εισπράξιμων χρεών πληροί τις θεμελιώδεις προϋποθέσεις, που θέτουν για τη νομιμότητα κάθε επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα οι διατάξεις του άρθρου 4 παρ. 1 του Ν. 2472/1997.

(6) Δεν θα πρέπει να δημοσιεύονται στοιχεία ανηλίκων οφειλετών, καθ' όσον η πρόβλεψη της δημοσιοποίησής τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 3 της ΠΟΛ.1185/1.9.2011, κρίνεται παντελώς απρόσφορη, εφόσον τη διαχείριση της περιουσίας έχουν οι γονείς ή άλλα πρόσωπα (επίτροποι κ.λπ.).

(7) Δεν θα πρέπει να γίνεται δημοσιοποίηση των στοιχείων αποβιωσάντων οφειλετών, καθ'όσον ενδέχεται μετά τον θάνατο του κληρονομουμένου οφειλέτη το χρέος του να έχει διαιρεθεί κατά τρόπο ώστε στον καθέναν από τους κληρονόμους του να αναλογεί, σύμφωνα με τα άρθρα 1885 και 480 ΑΚ, χρέος μικρότερο των 150.000 ευρώ.

Στην περίπτωση αυτή, δεν πληρούται η θεμελιώδης προϋπόθεση της ακρίβειας των δεδομένων, που θέτει για τη νομιμότητα κάθε επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα η διάταξη του άρθρου 4 παρ. 1 στοιχ. (γ') του Ν. 2472/1997».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v