Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η φοροκάρτα σε 10 ερωτήσεις

Από τις 3 Οκτωβρίου θα μπορούν οι φορολογούμενοι να προμηθευτούν τη φοροκάρτα μέσω 27 τραπεζικών ιδρυμάτων και 2 εταιριών. Το euro2day απαντά σε 10 κρίσιμες ερωτήσεις για την περιβόητη κάρτα.

Η φοροκάρτα σε 10 ερωτήσεις
Από τις 3 Οκτωβρίου θα μπορούν οι φορολογούμενοι να προμηθευτούν τη φοροκάρτα μέσω 27 τραπεζικών ιδρυμάτων και 2 εταιριών. Το euro2day απαντά σε 10 κρίσιμες ερωτήσεις για την περιβόητη κάρτα και τις αποδείξεις.

1. Τι είναι η φοροκάρτα ή κάρτα αποδείξεων: Μαγνητική κάρτα που χορηγείται στους φορολογούμενους πολίτες φυσικά πρόσωπα, με στόχο τη χρησιμοποίησή της για την καταγραφή των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης και παροχής υπηρεσιών (αποδείξεις δαπανών). Θα είναι ανώνυµη και θα έχει τις διαστάσεις µιας συνηθισµένης πιστωτικής κάρτας. Η μπροστινή όψη θα έχει χρώµα λευκό και θα περιέχει την ονοµασία "Κάρτα Αποδείξεων" µαζί µε το σλόγκαν "δίνω την κάρτα, συλλέγω έξοδα", ενώ η πίσω όψη θα φέρει µία µαγνητική ταινία, όπως κάθε πιστωτική κάρτα. Η χρήση της είναι προαιρετική. Όποιος θέλει μπορεί να συνεχίζει να μαζεύει τις χάρτινες αποδείξεις.

2. Πόσο κάνει η φοροκάρτα; Η κάρτα αποδείξεων διατίθεται δωρεάν από όλα τα καταστήματα των τραπεζών διάθεσης, χωρίς να επιτρέπεται η καταγραφή του ΑΦΜ ή των στοιχείων ταυτοποίησης του προσώπου που τη λαμβάνει. Οι τράπεζες διάθεσης δεν υποχρεούνται στην παροχή έγγραφων ή προφορικών οδηγιών για τη δήλωση και τη χρήση της, υπηρεσία την οποία μπορούν να προσφέρουν προαιρετικά. Κύριος της κάρτας αποδείξεων είναι το υπουργείο Οικονομικών.

3. Τι είναι το τερματικό Point of Sales (POS): Ηλεκτρονική συσκευή που χρησιμοποιείται από επιτηδευματίες για την είσπραξη μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας. Από τα POS θα περνάνε οι καταστηματάρχες και τις φοροκάρτες για να καταγράφονται οι συναλλαγές. Έτσι, θα μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να βλέπει άμεσα τον τζίρο τους αλλά και τον ΦΠΑ που πρέπει να πληρώσουν.

4. Πώς ακριβώς δουλεύει η κάρτα; Ο χρήστης της κάρτας αποδείξεων υποχρεούται να δηλώσει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών τον αριθμό της μέσω Διαδικτύου και με τη χρήση μηνυμάτων κινητής τηλεφωνίας (SMS).

Κατά τη συναλλαγή με επιτηδευματία που διαθέτει τερματικό Point of Sales (POS), ο φορολογούμενος μπορεί να χρησιμοποιεί την κάρτα αποδείξεων για την καταγραφή του ποσού της απόδειξης. Η συναλλαγή αποστέλλεται στο κέντρο επεξεργασίας του φορέα εκκαθάρισης, που παρέχει το συγκεκριμένο POS.

Στη συνέχεια, οι συναλλαγές αυτές αποστέλλονται ηλεκτρονικά στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών. Έτσι, καταγράφονται από τη ΓΓΠΣ τα βασικά στοιχεία μιας απόδειξης (ΑΦΜ επιχείρησης, ημερομηνία και ποσό) στην προσωπική μερίδα αποδείξεων φορολογουμένου. Οι φορολογούμενοι έχουν πρόσβαση στις προσωπικές τους μερίδες μέσω Διαδικτύου.

5. Πώς θα την ενεργοποιήσω; Κάθε κάρτα θα έχει έναν 10ψήφιο κωδικό (π.χ. 12 3456 7890), τον οποίο ο καταναλωτής θα πρέπει να αντιστοιχίσει με τον ΑΦΜ του μόνο στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Αυτό θα γίνει είτε με SMS είτε μέσω Διαδικτύου. Συγκεκριμένα, ο κάτοχος της κάρτας µπορεί να αποστείλει SMS στο 54053, γράφοντας τον ΑΦΜ του, εν συνεχεία κενό, και µετά τον 10ψήφιο αριθµό της κάρτας. Στέλνοντας τα στοιχεία αυτά, θα λάβει µέσα στα επόµενα 15 δευτερόλεπτα -όπως απορρέει από τη σύµβαση που έχει υπογράψει ιδιωτική εταιρία µε το υπουργείο- ενηµερωτικό µήνυµα για την επιτυχία ή µη της αντιστοίχισης και την ενεργοποίηση της κάρτας.

Ένας άλλος τρόπος ενεργοποίησης είναι µέσω ?ιαδικτύου, και συγκεκριµένα στην ηλεκτρονική διεύθυνση http: //link.minfin.gr/karta, που ετοιµάζει η Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων. Ειδικό µάλιστα help desk, που θα απαντά σε ερωτήµατα των καταναλωτών, θα δηµιουργηθεί στο υπουργείο Οικονοµικών, στο τηλέφωνο 2110007111.

6. Τι θα βλέπουν οι τράπεζες; Το µόνο που θα βλέπουν θα είναι ότι σε µια συγκεκριµένη ηµεροµηνία (π.χ. 27 Ιουλίου 2011) ο χρήστης µε αριθµό κάρτας 12 3456 7890 αγόρασε, για παράδειγµα, ένα πλυντήριο από τη συγκεκριµένη επιχείρηση. Στο τέλος κάθε µέρας, η τράπεζα θα δίνει στη Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων µία αναλυτική κατάσταση των συναλλαγών που έγιναν µε τις φοροκάρτες που εκδόθηκαν από το δίκτυό της. Εκείνη, µε τη σειρά της, θα περνά τα ποσά αυτά στον λογαριασµό αφορολογήτου καθενός από τους κατόχους τους, ενώ παράλληλα θα µπορεί να έχει άµεση εικόνα για τον τζίρο των επιχειρήσεων και άρα για τον ΦΠΑ που οφείλουν.

7. Πόσες αποδείξεις χρειάζονται; Το 25% του εισοδήματός μας από το πρώτο ευρώ. Επομένως, αν κάποιος δηλώνει 20.000 ευρώ εισόδημα, θα πρέπει να προσκομίσει στην εφορία 5.000 ευρώ αποδείξεις , αν δηλώνει 12.000 ευρώ οι αποδείξεις που απαιτούνται περιορίζονται σε 3.000 ευρώ.

8. Υπάρχει ακόμα μπόνους; Ακόμα και αν προσκομίσει κάποιος περισσότερες αποδείξεις από όσες χρειάζονται, δεν υπάρχει επιπλέον έκπτωση φόρου.

9. Υπάρχει ποινή; Αντίθετα, αν λείπουν αποδείξεις για παράδειγμα βάσει εισοδήματος 5.000 ευρώ και ο φορολογούμενος έχει συλλέξει 4.000 ευρώ, μπαίνει πέναλτι 10% επί της διαφοράς μεταξύ απαιτούμενων και προσκομιζόμενων (διαφορά 1.000 ευρώ, επιπλέον φόρος 100 ευρώ).

10. Πόσες κάρτες βγάζει ο καθένας μας; Είναι δυνατόν να δηλωθούν έως τρεις (3) κάρτες για έναν ΑΦΜ εντός ενός ημερολογιακού μήνα, λόγω είτε αντικατάστασής τους σε περίπτωση καταστροφής ή απώλειας είτε διάθεσής τους σε προστατευόμενα μέλη της οικογένειάς του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v