Προχωρά καλά η επιχείρηση «εξωστρέφεια»

H αύξηση των ελληνικών εξαγωγών κατά 10,7% το 2010 φαίνεται να συνεχίζεται και το 2011, καθώς τον Ιανουάριο οι εξαγωγές σημείωσαν άνοδο σε ποσοστό 39,9%, τον Φεβρουάριο κατά 35,3% και τον Μάρτιο σε ποσοστό 23,6%.

Προχωρά καλά η επιχείρηση «εξωστρέφεια»
H αύξηση των ελληνικών εξαγωγών κατά 10,7% το 2010 φαίνεται να συνεχίζεται και το 2011, καθώς τον Ιανουάριο οι συνολικές εξαγωγές σημείωσαν άνοδο σε ποσοστό 39,9%, τον Φεβρουάριο κατά 35,3% και τον Μάρτιο σε ποσοστό 23,6% έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις ξένων παρατηρητών και οργανισμών.

«Αν οι ρυθμοί αυτοί συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2011 και οι ελληνικές εξαγωγές αυξηθούν ακόμα 10% σε ετήσια βάση, τότε θα μιλάμε για ιστορικό υψηλό εξωστρέφειας, αγγίζοντας εξαγωγές ύψους 18 δισ. ευρώ, έναντι 16,25 δισ. το 2010 και 17,3 δισ. το 2008», αναφέρει η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις βλέπουν ως μοναδική διέξοδο από την εγχώρια ύφεση τη στροφή τους στις ξένες αγορές. Πέρα από τους παραδοσιακούς κλάδους όπως εκείνους των τροφίμων, του αλουμινίου και των δομικών υλικών, το 2010 αναδείχθηκαν και νέοι τομείς εξαγωγών, όπως για παράδειγμα η ελληνική φαρμακοβιομηχανία.

Στην εξέλιξη αυτή σημαντικό ρόλο έπαιξαν η αλλαγή στην τιμολόγηση των σκευασμάτων εγχωρίως, η οποία κατέστησε ανταγωνιστικά τα ελληνικά φάρμακα στις χώρες-μέλη της Ε.Ε., όπως και η προσπάθεια των μικρών, αλλά αναπτυσσόμενων ελληνικών εταιρειών, που προσπάθησαν να ανοιχτούν σε νέες αγορές.

Για παράδειγμα, η αμιγώς ελληνική επιχείρηση Pharmaten δημιούργησε πρότυπη μονάδα στη Θράκη, για την οποία γίνονται διαδικασίες ώστε να πιστοποιηθεί από τον Αμερικανικό Οργανισμό Φαρμάκου, ενώ η παραγωγή της θα κατευθύνεται αποκλειστικά στο εξωτερικό. «Σήμερα το 75% του κύκλου εργασιών μας προέρχεται από εξαγωγές, όταν το 2000 αντιπροσώπευαν μόλις το 10%», σημειώνει ο πρόεδρος της εταιρείας, κ. Βασίλης Κάτσος.

--- Οι «μεγάλοι»

Η ενίσχυση των εξαγωγών παραμένει στο επίκεντρο των προσπαθειών και των μεγάλων εξαγωγικών επιχειρήσεων της χώρας. Για παράδειγμα, τα ελληνικά διυλιστήρια σκοπεύουν να εκμεταλλευτούν την αυξανόμενη ζήτηση στη λεκάνη της Μεσογείου όπως και το γεγονός ότι αρκετές παλαιάς τεχνολογίας μονάδες αποσύρονται, δίνοντας χώρο στις πιο προηγμένες. Για τη διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων, στόχος είναι έως το 2013 οι εξαγωγές να ανέλθουν στο 40% του κύκλου εργασιών του ομίλου.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Γιάννη Κωστόπουλο, για φέτος το ποσοστό εξαγωγών των ΕΛΠΕ αναμένεται να φτάσει στο 23% (από 21% πέρυσι), το 2012 στο 36% και το 2013, που χαρακτηρίζεται έτος-κλειδί, στο 40%, ενώ βασικές αγορές-στόχοι είναι η Μέση Ανατολή και η αναπτυσσόμενη Τουρκία.

Σταθερά εξαγωγικό προσανατολισμό διατηρεί επίσης και η Motor Oil, της οποίας μεγάλο μέρος του κύκλου εργασιών αφορά σε εξαγωγές. «Η ζήτηση είναι αυξανόμενη στις αγορές της Μέσης Ανατολής, γι’ αυτό συνεχώς επενδύουμε στη βελτίωση της παραγωγής μας», σημειώνει ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Πέτρος Τζανετάκης.

Όσον αφορά στις μεγάλες μεταλλουργικές επιχειρήσεις της χώρας, όπως εκείνες του ομίλου Βιοχάλκο (ΣΙΔΕΝΟΡ, ΕΛΒΑΛ, Χαλκόρ και Σωληνουργεία Κορίνθου), οι εξαγωγές είναι επίσης άμεση προτεραιότητα. Ήδη για τη Χαλκορ το α΄ τρίμηνο του 2011 παρουσιάζει αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 10% - 12%, η οποία προέρχεται αποκλειστικά από τις αγορές του εξωτερικού, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της κ. Περικλή Σαπουντζή.

Η ανοδική πορεία του συγκεκριμένου διαστήματος αποτελεί συνέχεια της περυσινής αύξησης του όγκου των πωλήσεων της Χαλκόρ κατά 20%, λόγω των αυξημένων εξαγωγών. Μάλιστα, ο όμιλος διευρύνει γεωγραφικά τις αγορές του με νέους προορισμούς, όπως οι ΗΠΑ, η ΝΑ. Ασία (Κίνα κ.ά.) και οι χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Θετικές εκτιμήσεις για την πορεία των εξαγωγών αλουμινίου διατηρεί και η διοίκηση της Αλουμίνιον της Ελλάδος, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Μυτιληναίου και είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός αλουμίνας και αλουμινίου στη NA. Ευρώπη. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Δημήτρη Στεφανίδη, το 2011 θα επανέλθει η παραγωγική δυναμικότητα της επιχείρησης στους 165 εκατ. τόνους αλουμινίου, με στόχο να εξυπηρετηθεί η εξωτερική ζήτηση που βαίνει αυξανόμενη.

Στο 80% από 60% σήμερα αναμένει εντός της τριετίας να διαμορφωθούν οι πωλήσεις εξωτερικού και ο όμιλος Σαράντη, ενώ και η αλλαντοβιομηχανία Creta Farms προσανατολίζεται στην αύξηση της διεθνούς της παρουσίας.
 
Τα βήματα που θα ακολουθήσει τη φετινή χρονιά η αλλαντοβιομηχανία είναι το λανσάρισμα στις δύο πρόσφατα ανακοινωθείσες αγορές της Ιταλίας και της Σουηδίας, η καθιέρωση στην ισπανική αγορά, η επέκταση του κωδικολογίου στις ΗΠΑ κάτω από το νέο σχήμα και management της εκεί εταιρείας καθώς και η ολοκλήρωση δύο ακόμη συνεργασιών σε νέες χώρες του εξωτερικού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v