Πετρελαιοειδή: Deals και... λουκέτα το 2011

Mε έντονο σκεπτικισμό βλέπουν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών τη νέα φετινή υποχώρηση της ζήτησης στον κλάδο, σε συνδυασμό με την άνοδο της τιμής του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές.

Πετρελαιοειδή: Deals και... λουκέτα το 2011
Mε έντονο σκεπτικισμό βλέπουν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών τη νέα φετινή υποχώρηση της ζήτησης στον κλάδο, σε συνδυασμό με την άνοδο της τιμής του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ζήτηση πέρυσι υποχώρησε κατά 11% - 12%, όμως πολλές μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις του χώρου κατάφεραν να περιορίσουν την πτώση τους σε μονοψήφιο νούμερο.

Για παράδειγμα, πολύ καλή πορεία κατέγραψε η Revoil (συνέβαλε η προσθήκη 71 νέων πρατηρίων), που έχασε μόλις 1,7% σε όγκο. Υποχώρηση γύρω στο 5,5% σημείωσαν τόσο η Shell όσο και η AVIN (θυγατρικές της Motor Oil), ενώ με -7% έκλεισε η ΕΛΙΝΟΪΛ. Προφανώς οι παραπάνω εταιρίες (όπως και όσες άλλες παρουσίασαν μείωση σε μονοψήφιο ποσοστό) κέρδισαν μερίδια αγοράς σε βάρος του ανταγωνισμού.

Με δεδομένο ότι οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις ελέγχουν πάνω από το 35% της αγοράς, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι αρκετές από τις υπόλοιπες είδαν τις πωλήσεις τους να υποχωρούν πολύ περισσότερο από το -11% έως -12% που ήταν ο μέσος όρος της αγοράς.

* "Για τη νέα χρονιά είναι παρακινδυνευμένο να γίνουν προβλέψεις, καθώς η κρίση συνεχίζεται και η αγορά εξακολουθεί να καταγράφει απώλειες σε όγκους", δηλώνουν στη Revoil.

* "Συνολικά για το 2011 εκτιμώ ότι η πτώση πωλήσεων για τις εταιρίες εμπορίας είναι πιθανόν να ξεπεράσει το 15%, ενώ σταθεροποίηση και σταδιακή ανάκαμψη θα ήταν πιο ασφαλές να αναμένουμε το 2012", βλέπει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΪΛ κ. Ιωάννης Αληγιζάκης.

* Περισσότερο αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου της Motor Oil κ. Πέτρου Τζανετάκη, που αναμένει τη φετινή πτώση σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό, γύρω στο 8% - 10%.

Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι παράγοντες του κλάδου περιμένουν ότι θα δούμε λουκέτα σε πολλά πρατήρια λιανικής καθώς και περιορισμό στον αριθμό των εμπορικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στην αγορά.

"Δεν μπορεί η Ελλάδα να έχει γύρω στα 8.000 πρατήρια και η πολλαπλάσια σε πληθυσμό Γαλλία να έχει μόλις γύρω στα 12.000", υποστηρίζει ο κ. Π. Τζανετάκης, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η θέση του κ. Αληγιζάκη: "Όλες οι εκτιμήσεις μας κάνουν λόγο για περαιτέρω μείωση του αριθμού των πρατηρίων. Στη χώρα μας η μέση κατανάλωση ενός πρατηρίου είναι της τάξεως των 70 - 80 κυβικών τον μήνα, όταν στα Βαλκάνια για παράδειγμα είναι 250 - 300. Αυτό σημαίνει ότι ένα μέσο πρατήριο στην Ελλάδα δυσκολεύεται να δικαιολογήσει την όποια επένδυση".

--- Αλλαγές στην αγορά

Το σύνολο επίσης των παραγόντων της αγοράς θεωρεί πως το 2011 θα είναι έτος γεμάτο προκλήσεις για τον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο φαίνεται ότι πολλά πράγματα θα ξεκαθαρίσουν.

"Κάποιοι παίκτες θα φύγουν από την αγορά", εκτιμά ο υπεύθυνος επενδυτικών σχέσεων της Motor Oil κ. Σπύρος Μπαλέζος, συμπληρώνοντας πως η επικείμενη εξίσωση του φόρου πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, αν τελικά γίνει, θα επηρεάσει μεν σε κάποιον βαθμό πτωτικά τη ζήτηση, όμως από την άλλη πλευρά θα περιορίσει το εκτεταμένο λαθρεμπόριο.

Παράγοντες του χώρου θεωρούν την εξίσωση του φόρου μεταξύ πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης ένα ακόμη μεγάλο βάρος τόσο για τα πρατήρια βενζίνης όσο και για τις ήδη καταπονημένες εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, επειδή:

1. Αρκετά ήταν τα πρατήρια που λειτουργούσαν όχι μέσω των νόμιμων πωλήσεων, αλλά μέσα από παραβατικές συμπεριφορές και αυτό θα περιοριστεί με την εξίσωση του φόρου.

2. Η εξίσωση του φόρου θα απαιτήσει μεγαλύτερα κεφάλαια κίνησης για το "σύστημα". Άρα οι επιχειρήσεις πετρελαιοειδών θα πρέπει να δανείζονται περισσότερα κεφάλαια από τις τράπεζες (σε μια περίοδο χρηματοδοτικής στενότητας) και στη συνέχεια να χρηματοδοτήσουν ακόμη περισσότερο τα συνεργαζόμενα πρατήριά τους, έχοντας και τον κίνδυνο των επισφαλειών.

"Πιστεύω ότι θα δούμε και συγχωνεύσεις και λουκέτα, κάτι που ήδη ξεκίνησε από πέρυσι", δηλώνει ο κ. Αληγιζάκης, καλώντας μάλιστα το κράτος να πάρει τα μέτρα του: "Η δυσχερής αυτή κατάσταση έχει εντείνει ακόμη περισσότερο τα φαινόμενα της παραβατικότητας. Το κράτος δεν μπορεί να παραμένει αμέτοχος παρατηρητής και να περιμένει να βρει η αγορά μόνη της ένα σημείο ισορροπίας με λιγότερα πρατήρια. Θα πρέπει να εντείνει τους ελέγχους και να διασφαλίσει ότι τα πρατήρια που έχουν παραβατική συμπεριφορά θα κλείνουν. Αλλιώς, μπορεί να έχουμε το φαινόμενο επιχειρηματίες που είναι σωστοί να μην μπορούν να ανταγωνιστούν τους παραβάτες και σταδιακά να αποχωρούν"...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v