Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Βόμβα" στα θεμέλια του ΠΣΑ από Eurostat

Σε κατάσταση συναγερμού η κυβέρνηση, με τη Eurostat να διαπιστώνει σοβαρές αποκλίσεις στην άσπρη τρύπα. Η πιθανή αναθεώρηση του ελλείμματος στο 14,3% και η έλευση κλιμακίου του ΔΝΤ. Στα ύψη το spread.

Βόμβα στα θεμέλια του ΠΣΑ από Eurostat
Σε κατάσταση συναγερμού -αν και με καθυστερημένα αντανακλαστικά- έθεσαν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης οι διαρροές περί απόρριψης του ΔΝΤ που εκτόξευσαν τα spreads σε νέο ετήσιο ρεκόρ στις 408 μονάδες βάσης παρασύροντας και το Χ.Α., σε συνδυασμό με το νέο χτύπημα της Eurostat που ανεβάζει τον πήχη του περυσινού ελλείμματος μεταξύ 13,5% και 14,5% του ΑΕΠ.

Το κλιμάκιο της Eurostat που βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα για τη συλλογή στατιστικών δεδομένων διαπίστωσε ουσιαστικές αποκλίσεις στη λεγόμενη άσπρη τρύπα των πλεονασμάτων ασφαλιστικών ταμείων, ΟΤΑ, νοσοκομείων και ΝΠΔΔ και συνυπολογίζοντας και τη μεγαλύτερη της εκτιμώμενης ύφεση της οικονομίας φέρεται να «απείλησε» την ελληνική πλευρά με αναθεώρηση του περυσινού ελλείμματος στο 14,3% του ΑΕΠ έναντι 12,7% που εκτιμούσε η κυβέρνηση.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι έπειτα από πολλές «ζυμώσεις» και εξηγήσεις το έλλειμμα θα κλείσει κάτω από το 14% (επικρατέστερο θεωρείται το 13,7%), αν και ουδείς μπορεί να προδιαγράψει τίποτα δεδομένου ότι οι επίσημες ανακοινώσεις από τη Eurostat αναμένονται στις 22 Απριλίου.

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι η αναθεώρηση «δεν επηρεάζει τον στόχο συρρίκνωσης του ελλείμματος φέτος στο 8,7% του ΑΕΠ και δεν συνεπάγεται τη λήψη πρόσθετων μέτρων», δεδομένου ότι τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί δημιουργούν «περιθώριο ασφαλείας» έναντι του στόχου συρρίκνωσης του ελλείμματος. 

Ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, από την πλευρά του, μιλώντας χθες το βράδυ στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA, τόνισε ότι «ο στόχος μείωσης του ελλείμματος παραμένει στο 8,7%», ενώ διέψευσε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τις υποτιθέμενες δηλώσεις ότι η Ελλάδα θα ζητήσει αλλαγές στους όρους της συμφωνίας του Eurogroup περί οικονομικής στήριξης της χώρας.

Παράλληλα τόνισε ότι δεν έχει ζητηθεί να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός προστασίας από την Ε.Ε. και το ΔΝΤ, ενώ σημείωσε ότι το ελληνικό δημόσιο έχει καλύψει τις ανάγκες του για τον Απρίλιο και πως υπάρχει περιθώριο ενός μήνα έως ότου δανειστούμε ξανά τον Μάιο.

Εντούτοις ανέφερε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να συνεχίσει να δανείζεται με τόσο υψηλά επιτόκια.

Σε ερώτηση της δημοσιογράφου αν η Eurostat βρήκε το έλλειμμα πάνω από το 14% ο κ. Παπακωνσταντίνου απάντησε ότι το έλλειμμα του 2009 επηρεάζεται μεταξύ άλλων από το γεγονός ότι η ανάπτυξη ήταν χαμηλότερη της αναμενομένης με συνέπεια το 12,7% του ελλείμματος να γίνει 12,9%.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αναλυτές εκτιμούν ότι η ελληνική οικονομία μπαίνει σε μία νέα φάση περιπετειών που θα επιδεινωθούν εφόσον επανέλθουν δριμύτερες οι υποσημειώσεις της Eurostat σχετικά με τα λεγόμενα... Greek statistics.

Πιάνει δουλειά το ΔΝΤ

Οι πονοκέφαλοι του οικονομικού επιτελείου δεν σταματούν εδώ, καθώς οι διαρροές για επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας των Βρυξελλών της 25ης Μαρτίου σχετικά με την παροχή βοήθειας στην Ελλάδα έστειλαν χθες τα spreads των δεκαετών ομολόγων στην επικίνδυνη ζώνη των 400 μονάδων βάσης, αγγίζοντας έως και τις 408 μονάδες (νέο υψηλό έτους από 405 στις 28 Ιανουαρίου). Η διάψευση των σεναρίων διά στόματος υπουργού Οικονομικών «ήρθε αργά», όπως λένε στελέχη της αγοράς (μετά το κλείσιμο του χρηματιστηρίου), με τα γνωστά αποτελέσματα.

Σήμερα το μεσημέρι ο υπουργός Οικονομικών θα έχει συνάντηση με κλιμάκιο του ΔΝΤ που έρχεται για διαφορετικό λόγο στην Αθήνα, αλλά σε στενή συνάφεια με τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας. Η διάρκειας δύο εβδομάδων παραμονή του κλιμακίου στην Αθήνα εντάσσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας με το ΔΝΤ για την παροχή τεχνικής βοήθειας και στο πλαίσιο αυτό θα διατυπωθούν προτάσεις και συστάσεις σε θέματα προϋπολογισμού και φορολογίας.

Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών:

Όσον αφορά σε θέματα προϋπολογισμού:

· Βελτίωση της παρακολούθησης εκτέλεσης του προϋπολογισμού σε μηνιαία βάση, σε συνέχεια της δημιουργίας των μόνιμων διμερών διυπουργικών ομάδων εργασίας, όπου οι δαπάνες παρακολουθούνται σε μηνιαία βάση. Στόχοι η αποτροπή υπερβάσεων πέραν των εγκριθέντων και η εξοικονόμηση δαπανών.

· Διαφάνεια και αξιοπιστία δημοσιονομικών στοιχείων. Δημοσιοποίηση σε συγκεκριμένες ημερομηνίες αναλυτικών στοιχείων μηνιαίας εκτέλεσης του προϋπολογισμού, στο σύνολο και κατά υπουργείο, στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα.

· Υιοθέτηση τριετών προϋπολογισμών ανά υπουργείο. Τα υπουργεία έχουν προχωρήσει στην κατάρτιση τριετών προϋπολογισμών κονδυλίων και προγραμμάτων, ενσωματώνοντας οριζόντιες οδηγίες μείωσης δαπανών.

· Εκσυγχρονισμός και λογιστική παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού on line, μέσω ανάπτυξης ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος (ΟΠΣ) στο σκέλος δαπανών και εσόδων.

· Επέκταση εισαγωγής στοιχείων προϋπολογισμού προγραμμάτων και τυπολογίας προκειμένου να γίνει εφικτή η πλήρης κατάρτιση και εφαρμογή του προϋπολογισμού 2012 ως προϋπολογισμού προγραμμάτων.

· Υιοθέτηση δημοσιονομικών κανόνων για την αποτελεσματική μεσοπρόθεσμη εκτέλεση του προϋπολογισμού και αναμόρφωση του νόμου για το Δημόσιο Λογιστικό, για να αντεπεξέλθει στη νέα αποστολή δημοσιονομικής πειθαρχίας και κατάρτισης προϋπολογισμού προγραμμάτων.

· Ενδυνάμωση του ρόλου του Κοινοβουλίου στην παρακολούθηση και στον έλεγχο του προϋπολογισμού με την ίδρυση επιστημονικού γραφείου παρακολούθησης.

Όσον αφορά στα θέματα φορολογίας:

· Ο τρόπος κατάρτισης και το περιεχόμενο στρατηγικών προγραμμάτων φορολογικής πολιτικής, καθώς και απολογιστικών εκθέσεων σε σχέση με τους προγραμματικούς στόχους.

· Τα κυριότερα προβλήματα φορολογικής συμμόρφωσης (φοροδιαφυγή - φοροαποφυγή) και τυχόν συσχέτισή τους με την οικονομική κρίση.

· Συστήματα προσανατολισμού των φορολογικών αρχών σε χώρους με υψηλό κίνδυνο φοροδιαφυγής ανά κατηγορία φόρου.

· Συστήματα διεξαγωγής φορολογικών ελέγχων.

· Ικανότητα ελέγχου και αποτελεσματικότητα στον έλεγχο μεγάλων επιχειρήσεων.

· Διαχείριση ληξιπρόθεσμων οφειλών και μηχανισμοί είσπραξης βεβαιωθέντων φόρων.

· Οργανόγραμμα και κατανομή προσωπικού ανά τομέα φορολογικής διοίκησης.

· Διοικητικό κόστος ανά φορολογική αρχή (και συνολικά) και παραγόμενο έργο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v