Κατασκευαστικές:Ποντάρουν σε ιδιωτικές επενδύσεις

Στις μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις, που προωθούνται δειλά-δειλά στη χώρα μας, στηρίζουν οι τεχνικές εταιρίες τις ελπίδες τους για την εξασφάλιση νέου αντικειμένου που θα τις κρατήσει «ζωντανές» την επόμενη διετία.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Κατασκευαστικές:Ποντάρουν σε ιδιωτικές επενδύσεις
Στις μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις, που φαίνεται να προωθούνται δειλά-δειλά στη χώρα μας, στηρίζουν πλέον οι τεχνικές εταιρείες τις ελπίδες τους για την άμεση εξασφάλιση νέου κατασκευαστικού αντικειμένου που θα τις κρατήσει «ζωντανές» την επόμενη δύσκολη διετία.

Καθώς οι δημοπρατήσεις δημοσίων έργων καθυστερούν και δεν αναμένεται να προωθηθούν μαζικά πριν από τα τέλη του 2010, έργα όπως αυτά στο λιμάνι του Αστακού που σχεδιάζει η κυβέρνηση του Κατάρ αλλά και τα τουριστικά συγκροτήματα των ομίλων Κωνσταντακόπουλου στη Μεσσηνία, Minoan Group στην Κρήτη, Dolphin Capital Investors στο Πόρτο Χέλι και Λοκρός στη Φθιώτιδα αναπτερώνουν το ηθικό των κατασκευαστών οι οποίοι θεωρούν ότι είτε ως ανάδοχοι (οι μεγαλύτεροι) είτε ως υπεργολάβοι (οι μικρότεροι) θα καταφέρουν να αναλάβουν μέρος αυτών των συμβάσεων, ορισμένες εκ των οποίων μάλιστα αναμένεται να ανατεθούν σύντομα.

Αν και ανακοινώθηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες, η επένδυση των Αράβων του Κατάρ στην Αιτωλοακαρνανία βρίσκεται ήδη στο στόχαστρο όλων των μεγάλων ομίλων της χώρας που έχουν αρχίσει να προετοιμάζονται εν όψει της διαδικασίας επιλογής αναδόχου για την κατασκευή του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής.

Η Ελλάκτωρ, η J&P Άβαξ, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ, η ΑΕΓΕΚ και η Μέτκα προτάσσουν την τεχνογνωσία που διαθέτουν στην υλοποίηση τέτοιου είδους ενεργειακών έργων, ενώ στην προσπάθεια να εξασφαλίσουν συμμετοχή στο project είναι σίγουρο πως θα χρησιμοποιήσουν γνωριμίες και επαφές που έχουν ήδη με τον αραβικό κόσμο.

Υπενθυμίζεται πως οι τρεις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας συμμετέχουν σε έργα υποδομής στο Κατάρ και στα γειτονικά σε αυτό κράτη, οπότε γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα. Μάλιστα, δεν αποκλείεται να διεκδικήσουν ακόμη και την απόκτηση ποσοστού στην επένδυση των 3 δισ. ευρώ στον Αστακό, δεδομένου του άμεσου επενδυτικού ενδιαφέροντος που έχουν οι συγκεκριμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι για τον τομέα της ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αντιπαράθεση για την εξασφάλιση του κατασκευαστικού αντικειμένου αναμένεται να είναι σκληρή, ιδίως υπό τις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν τόσο οι μικροί όσο και οι μεγάλοι κατασκευαστές.

--- Ο τουρισμός

Καθώς μέχρι τα τέλη της άνοιξης ολοκληρώνεται η πρώτη φάση ανάπτυξης του μεγάλου τουριστικού θερέτρου Costa Navarino του ομίλου Κωνσταντακόπουλου στη Μεσσηνία, που ανέλαβε και υλοποιεί η Άκτωρ, ο επενδυτής προωθεί το επόμενο «πακέτο» έργων ύψους 220 εκατ. ευρώ.

Όπως είναι φυσικό, η Άκτωρ προβάλλεται ως φαβορί στη διεκδίκηση της νέας σύμβασης, ωστόσο η εταιρεία ΤΕΜΕΣ, η οποία είναι ο κύριος του project, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναθέσει τα νέα έργα σε δύο ή ακόμη και σε περισσότερες τεχνικές επιχειρήσεις ώστε αυτά να «τρέξουν» με γρηγορότερους ρυθμούς.

Η ΤΕΜΕΣ φέρεται να έχει ήδη καλέσει έξι κατασκευαστικές (Άκτωρ, J&P Άβαξ, Τέρνα, Intrakat, Μηχανική και ΕΚΤΕΡ) να υποβάλουν τις οικονομικές τους προσφορές, ώστε πριν από το καλοκαίρι να επιλέξει τον ή τους αναδόχους. Ανάδοχο, όμως, επιλέγει το προσεχές διάστημα και ο επενδυτικός οίκος Dolphin Capital Investors για την κατασκευή του τουριστικού συγκροτήματος Seascape Hills Resort στο Πόρτο Χέλι.

Το ύψος της εν λόγω εργολαβίας θα κινηθεί στα 100 εκατ. ευρώ και ο επενδυτικός οίκος εξετάζει τις προσφορές των έξι τεχνικών εταιρειών που κάλεσε στον σχετικό διαγωνισμό. Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα πως το έργο πιθανότατα θα ανατεθεί σε μεσαίου μεγέθους επιχείρηση, αφού αυτή υπέβαλε και την πλέον συμφέρουσα προσφορά.

--- «Ξεκολλάνε» και ξεκινούν

Σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο, όμως, ίσως προκύψει σύντομα για τις ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις και από τα δύο άλλα μεγάλα projects τουριστικού χαρακτήρα που προωθούν ξένα επενδυτικά κεφάλαια και τα οποία βρίσκονται εδώ και καιρό «κολλημένα» εξαιτίας προσφυγών και γραφειοκρατικών διαδικασιών.

Πρόκειται για την επένδυση του βρετανικού οίκου Minoan Group στην Κρήτη, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, και της εταιρείας βρετανοκυπριακών συμφερόντων Λοκρός στην Αταλάντη Φθιώτιδας, ύψους 2 δισ. ευρώ.

Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Περιβάλλοντος κινούνται προς την κατεύθυνση άρσης των εμποδίων, ώστε το συντομότερο δυνατό να ξεκινήσει η υλοποίηση των δύο έργων τα οποία όχι μόνο θα τονώσουν την τοπική και γενικότερα την ελληνική οικονομία αλλά παράλληλα θα βοηθήσουν και στην προσέλκυση νέων επενδύσεων από το εξωτερικό.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι επικεφαλής των δύο projects δηλώνουν έτοιμοι να αναθέσουν και να ξεκινήσουν σύντομα τις κατασκευαστικές εργασίες εντός λίγων ημερών από τη στιγμή φυσικά που θα πάρουν το πράσινο φως από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.

--- Τα ολυμπιακά ακίνητα

Εφόσον ξεμπλοκάρουν σύντομα, δουλειά στις τεχνικές εταιρείες θα εξασφαλίσουν άμεσα και τα έργα αξιοποίησης των ολυμπιακών ακινήτων. Οι εγκαταστάσεις του κανόε καγιάκ στο Ελληνικό, του κέντρου ιστιοπλοΐας στον Άγιο Κοσμά και του κλειστού γυμναστηρίου στο Γαλάτσι θα έπρεπε να λειτουργούν ήδη με τη μεταολυμπιακή τους χρήση, ωστόσο γίνεται προσπάθεια οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με τους επιλεγέντες επενδυτές να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατό.

Το ύψος των τριών αυτών έργων αγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ και είναι ικανό να απασχολήσει για τουλάχιστον έναν χρόνο κάποιες από τις εταιρείες που συμμετέχουν άμεσα ως ανάδοχοι των συμβάσεων (π.χ. τη Βιοτέρ στο project του Ελληνικού ή την Αττικάτ στο έργο του Αγίου Κοσμά).

ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ

Βέβαια, μεγάλη... αγάπη των Ελλήνων κατασκευαστών παραμένουν τα δημόσια έργα, ωστόσο προς το παρόν και για τους επόμενους δέκα μήνες τουλάχιστον δεν αναμένεται να ανατεθεί εκείνος ο αριθμός κρατικών συμβάσεων που θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου.

Εξάλλου, οι εξαγγελίες της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών για ριζική αλλαγή του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων (νέος τρόπος δημοπράτησης, αυστηρή παρακολούθηση των εργασιών, κατάργηση των συμπληρωματικών συμβάσεων) θα μεταβάλουν άρδην τα δεδομένα -εφόσον βέβαια υλοποιηθούν τα σχέδια του υπουργείου- και πιθανώς θα καταστήσουν λιγότερο ελκυστικές σε σχέση με το παρελθόν τις κρατικές συμβάσεις.

Αντίθετα, τα έργα παραχώρησης -χάρη στα σταθερά έσοδα και στα αξιόλογα κέρδη που αφήνουν στους ιδιώτες επενδυτές- πιστεύεται με βεβαιότητα πως θα συνεχίσουν να αποτελούν διακαή πόθο των ομίλων που μπορούν να τα χρηματοδοτήσουν και είναι αποφασισμένοι για σκληρές μάχες για να τα κερδίσουν στους σχετικούς διεθνείς διαγωνισμούς.
 
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης αρχικά (οι προσφορές θα κατατεθούν στις 19 Οκτωβρίου, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών, που όμως δεν έχει επισήμως επαναδημοπρατήσει ακόμη το έργο) και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού στη συνέχεια (τέλη 2010 - αρχές 2011) θα φέρουν αντιμέτωπους τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, χωρίς όμως να αποκλείεται η πιθανότητα -αν οι συνθήκες τη δεδομένη στιγμή το ευνοούν- να υπάρξουν απρόσμενοι συμβιβασμοί και συνεργασίες.

* Αναδημοσίευση από το 625ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 12 - 16 Μαρτίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v