Κατασκευές: Κλάδος δύο ταχυτήτων και προοπτικών

Mε 2 ταχύτητες τρέχει ο κατασκευαστικός κλάδος. Από τη μια ένα ολιγομελές και εξαιρετικά ισχυρό κλαμπ και από την άλλη ένας μεγάλος αριθμός εταιριών που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Τα μεγέθη των 4 ισχυρών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Κατασκευές: Κλάδος δύο ταχυτήτων και προοπτικών
Με δύο ταχύτητες τρέχει εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα ο κλάδος των κατασκευών. Από τη μια οι «μεγάλοι», ένα ολιγομελές και εξαιρετικά ισχυρό κλαμπ, ενισχύουν συνεχώς τα μεγέθη τους και εκτός από την ελληνική αγορά εδραιώνουν τη θέση τους και στις αγορές του εξωτερικού. Την ίδια ώρα σαφώς περισσότερες είναι οι εταιρίες που αντιμετωπίζουν σοβαρά ή… σοβαρότερα προβλήματα.

Στην πλευρά των ισχυρών βρίσκονται οι όμιλοι Ελληνική Τεχνοδομική, J&P Άβαξ, ΓΕΚ –ΤΕΡΝΑ και Μηχανική. Με ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη και μεγάλο ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων οι συγκεκριμένοι όμιλοι όχι μόνο κυριαρχούν στην ελληνική αγορά κατασκευών αλλά επιπλέον αναπτύσσουν σημαντικότατη δραστηριότητα σε αγορές του εξωτερικού, με την παρουσία τους να καταγράφεται ισχυρή σε Βαλκάνια, Μέση Ανατολή, Ρωσία και όχι μόνο.

Ο χώρος του real estate αλλά και αυτός της ενέργειας αποτελούν τα πεδία όπου οι όμιλοι αυτοί τοποθετούνται ήδη με ιδιαίτερη επιτυχία.

Με ανεκτέλεστο υπόλοιπο που φτάνει στο ιλιγγιώδες ποσό των 10 δισ. ευρώ οι συγκεκριμένοι όμιλοι δεν πρόκειται να μείνουν χωρίς… δουλειά για πολύ καιρό ακόμη.

Φυσικά η ενεργοποίηση των Συμπράξεων Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ) για μια σειρά έργα μικρότερων αλλά και μεγάλων, καθώς και τα έργα του 4ου ΚΠΣ ή ΕΣΠΑ που αναμένονται οσονούπω αποτελούν τους τομείς στους οποίους οι όμιλοι αυτοί αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν.

Την ίδια όμως ώρα ένας μεγάλος αριθμός εταιρειών στενάζει υπό το βάρος πολύ σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις μοιάζουν ανυπέρβλητα.

Τα προβλήματα δεν αφορούν μόνον σε μικρές εταιρίες αλλά και σε άλλοτε κραταιές κατασκευαστικές επιχειρήσεις, εκ των οποίων μάλιστα πολλές διαθέτουν συμμετοχή σε σημαντικά έργα. ΑΕΓΕΚ, Προοδευτική, Τεχνική Ολυμπιακή, ΔΙΕΚΑΤ και ΓΕΝΕΡ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα που καθιστούν αβέβαιο το μέλλον τους.

Προσπάθειες ανάταξης είναι βέβαιο ότι θα επιχειρηθούν, όπως επίσης θεωρείται βέβαιο πως κάποιοι από τους ισχυρούς θα τείνουν χείρα βοηθείας σε κάποιες από αυτές τις εταιρίες που διαθέτουν πολύ μεγάλη πείρα στον κλάδο των κατασκευών.

Σε κάθε περίπτωση η προγραμματισμένη για τον Ιανουάριο του 2009 από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ επανάκριση και κατάταξη των εταιριών στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ) δημιουργεί προϋποθέσεις για έντονη κινητικότητα στον χώρο τους αμέσως επόμενους μήνες.

Παρότι ακόμη δεν υπάρχουν νεότερα σχετικά με τα κριτήρια που θα ισχύσουν για την κατάταξη των εταιριών, το βέβαιο είναι ότι ο χάρτης της ανώτερης, 7ης, τάξης θα είναι πολύ διαφορετικός σε σχέση με αυτόν που είχε διαμορφωθεί κατά την προηγούμενη κρίση το 2003.

Ο αριθμός των εταιριών που θα παραμείνουν θα είναι πολύ μικρότερος, αυτές όμως θα είναι πολύ ισχυρότερες. Στο πλαίσιο συμμαχίες, συνεργασίες εξαγορές και συγχωνεύσεις είναι βέβαιο ότι το επόμενο διάστημα θα χτίσουν τον νέο χάρτη του κατασκευαστικού κλάδου στην ελληνική αγορά.

Τα μεγέθη των 4 «μεγάλων»

Ελληνική Τεχνοδομική: Στα 914,7 εκατομμύρια ευρώ διαμορφώθηκε ο ενοποημένος κύκλος εργασιών του ομίλου για τη χρήση του 2007 καταγράφοντας αύξηση 27,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, οπότε και είχε διαμορφωθεί στα 717,6 εκατ. ευρώ. Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) διαμορφώθηκαν σε 80,8 εκατ. ευρώ έναντι 52,1 εκατ., αυξημένα κατά 55,1%. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 108,3 εκατ. ευρώ έναντι 71,3 εκατ., αυξημένα κατά 52%.

Τα ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους σημείωσαν αύξηση 174,6% και διαμορφώθηκαν σε 138,9 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε 130 εκατ. ευρώ έναντι 47,5 εκατ. το 2006, σημειώνοντας αύξηση κατά 173,7%. Τα ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους ανά μετοχή ανήλθαν σε 0,81 ευρώ ανά μετοχή, έναντι 0,30 ευρώ ανά μετοχή το 2006.

Ο κατασκευαστικός κλάδος του ομίλου παρουσίασε κύκλο εργασιών 764,2 εκατ. ευρώ, λειτουργικά κέρδη (αποτελέσματα εκμετάλλευσης) 34,1 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη μετά από φόρους 19,9 εκατ. ευρώ.

Θετικές παραμένουν οι προοπτικές της κατασκευής καθώς, όπως σημειώνει η εταιρία, αφενός έχουν αρχίσει να εκτελούνται το 2008 τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα, όπου η Άκτωρ έχει μεγάλο μερίδιο, αφετέρου σκοπεύει να διεκδικήσει μερίδιο στα νέα έργα υποδομής που αναμένεται να προκηρυχθούν. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της κατασκευαστικής δραστηριότητας ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ.

Για τη χρήση του 2007 η διοίκηση της εταιρίας θα προτείνει τη διανομή μερίσματος 0,8 ευρώ ανά μετοχή, ποσό αμετάβλητο σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

J&P Άβαξ: Σχεδόν διπλάσιο κύκλο εργασιών πέτυχε το 2007 έναντι του 2006 ο όμιλος. Συγκεκριμένα ο κύκλος εργασιών σημείωσε αύξηση της τάξης του 89,7% ανερχόμενος στα 683,3 εκατ. ευρώ έναντι 360,3 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.

Τα καθαρά κέρδη του ομίλου J&P Άβαξ ανήλθαν το 2007 σε 25,4 εκατ. ευρώ έναντι 19,5 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 30,2%. Το ΕBITDA του ομίλου σημείωσε αύξηση 31,6% και ανήλθε στα 58,8 εκατ. ευρώ από 44,7 εκατ. ευρώ το 2006, ενώ τα ΕΒΙΤ αυξήθηκαν κατά 22,7% και διαμορφώθηκαν στα 42,9 εκατ. ευρώ από 35 εκατ. ευρώ το 2006.

Όσον αφορά στα μεγέθη του 2007 καταγράφεται αύξηση και στον καθαρό δανεισμό του ομίλου, ο οποίος ανήλθε στα 330,1 εκατ. ευρώ, έναντι 107,2 εκατ. ευρώ το 2006, αύξηση που κατά ένα μέρος οφείλεται στην εξαγορά της Αθηνάς στην οποία η J&P Άβαξ έχει αποκτήσει ποσοστό άνω του 80%.

Η συγκεκριμένη εξαγορά είναι και ο βασικός λόγος που τα μεγέθη της εταιρίας δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα με αυτά του προηγούμενου έτους.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του ομίλου πλησιάζει τα 2,9 δισ. ευρώ και στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται 600 εκατ. ευρώ που έχει ως ανεκτέλεστο η Αθηνά.

Για τη χρήση του 2007 η διοίκηση της εταιρίας θα προτείνει τη διανομή μερίσματος 0,12 ευρώ ανά μετοχή που είναι σταθερό σε σχέση με αυτό του προηγούμενου έτους.

ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ: Αυξημένα κατά 114% ήταν τα καθαρά κέρδη, μετά τα δικαιώματα μειοψηφίας, που ανήλθαν σε 37,5 εκατ. ευρώ, έναντι 17,5 εκατ. ευρώ το 2006. Οι ενοποιημένες πωλήσεις της ΓΕΚ διαμορφώθηκαν σε 446 εκατ. ευρώ, έναντι 337 εκατ. ευρώ το 2006, αυξημένες κατά 32,34%.

Η λειτουργική κερδοφορία προ αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ΓΕΚ διαμορφώθηκε σε 90,3 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα κέρδη προ φόρων του ομίλου ΓΕΚ ανήλθαν σε 67,5 εκατ. ευρώ, έναντι 38,4 εκατ. ευρώ το 2006, αυξημένα κατά 75%.

Το συνολικό ενεργητικό του ομίλου υπερβαίνει το 1,4 δισ. ευρώ, ενώ τα συνολικά ίδια κεφάλαια προσεγγίζουν τα 720 εκατ. ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα διαθέσιμα του ομίλου υπερβαίνουν κατά 78 εκατ. ευρώ τις δανειακές υποχρεώσεις.

Στον τομέα των παραχωρήσεων, η εταιρία ξεκίνησε ήδη τη λειτουργία της παραχώρησης της Ιονίας Οδού, ενώ αναμένεται σύντομα η έναρξη λειτουργίας Παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Ο τομέας των οδικών παραχωρήσεων και σταθμών αυτοκινήτων αναμένεται να συνεισφέρει στον Όμιλο σταθερή ροή χρηματορροών, σε μακροχρόνια βάση.

Το διοικητικό συμβούλιο της ΓΕΚ θα προτείνει στη γενική συνέλευση των μετόχων το μέρισμα για την οικονομική χρήση 2007 να ανέλθει σε 0,12 ευρώ ανά μετοχή, σταθερό σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Οι πωλήσεις της ΤΕΡΝΑ για το 2007 ανήλθαν σε 416 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 32,9%. Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 33,8%, ανερχόμενα σε 32,9 εκατ. ευρώ έναντι 24,6 εκατ. ευρώ το 2006. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και μετά τα δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε 18,9 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 45,3%. Τα λειτουργικά κέρδη προ αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 51,2 εκατ. ευρώ έναντι 52,6 εκατ. ευρώ το 2006. Το προτεινόμενο στη γενική συνέλευση των μετόχων μέρισμα για την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. ανέρχεται σε 0,15 ευρώ ανά μετοχή.

Το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο της ΤΕΡΝΑ στις 31/12/07 στην Ελλάδα και στο εξωτερικό προσέγγισε το 1,9 δισ. ευρώ, έναντι 1 δισ. ευρώ στη λήξη του 2006.

Μηχανική: Μέρισμα 0,16 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2007 αυξημένο κατά 14,3% σε σχέση με το μέρισμα του 2006 θα προτείνει η διοίκηση της εταιρίας στη γενική συνέλευση των μετόχων.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρίας κατέγραψαν σημαντική βελτίωση για τη χρήση του 2007. Συγκεκριμένα, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε σε 226,14 εκατ. ευρώ έναντι 166,71 εκατ. αυξημένος κατά 35,65%.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 71,62 εκατ. ευρώ έναντι 33,84 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 111,62% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDΑ) ανήλθαν σε 78,81 εκατ. ευρώ έναντι 38,23 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 106,11%.

Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 106,24% και ανήλθαν σε 53,51 εκατ. ευρώ, έναντι 25,95 εκατ. ευρώ. Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη, μετά από φόρους, αμοιβές Δ.Σ. και διαφορές φορολογικού ελέγχου και μετά την αφαίρεση δικαιωμάτων μειοψηφίας σημείωσαν αύξηση 86,34% και ανήλθαν σε 47,12 εκατ. ευρώ έναντι 25,29 εκατ. Σε επίπεδο μητρικής εταιρίας, η Μηχανική κατέγραψε κύκλο εργασιών ύψους 145,62 εκατ. έναντι 66,07 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 120,40%.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 31,03 εκατ. έναντι 11,79 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, εμφανίζοντας αύξηση της τάξης του 163,11%. Τα EBITDΑ ανήλθαν σε 24,29 εκατ. έναντι 11,26 εκατ. αύξηση κατά 115,60%. Τα καθαρά κέρδη, μετά από φόρους, αμοιβές Δ.Σ. και διαφορές φορολογικού ελέγχου σημείωσαν αύξηση 189,71% και ανήλθαν σε 24,77 εκατ. ευρώ, έναντι 8,55 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v