Αποκλιμάκωση των ανατιμήσεων «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης. Ο επικεφαλής της εταιρείας METRO και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, στο περιθώριο της έκθεσης Ho.Re.Ca., είπε πως 8 με 10 προμηθευτές, μεταξύ αυτών οι Δωδώνη, Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ΙΟΝ και Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων, έχουν προχωρήσει σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν ανακοινώσει, λόγω των μέτρων Σκρέκα.
Πάντως η τρίμηνη απαγόρευση στις προσφορές σε εταιρείες που έχουν ανακοινώσει το τελευταίο διάστημα ανατιμήσεις που επέβαλε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας δεν φαίνεται, με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, να τις έχει αποτρέψει όλες.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, «πολύ περισσότερες ανατιμήσεις συνεχίζουν να είναι σε ισχύ και λογικό είναι. Σε κωδικούς αυτό σημαίνει ότι 1 στους 5 κωδικούς έχει προχωρήσει σε ανάκληση των ανατιμήσεων». Δηλαδή 4 στους 5 κωδικούς που είχαν ανακοινώσει ανατιμήσεις μετά τη 10η Ιανουαρίου που τέθηκε σε ισχύ το νέο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης θα περάσουν στην κατανάλωση αυτούσιες.
Ο επικεφαλής της εταιρείας METRO και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, υποστήριξε επίσης ότι ο πληθωρισμός είναι πολύ μειωμένος. «Έχουμε και ένα παράδοξο. Τα δικά μας στοιχεία δείχνουν πολύ μικρότερο πληθωρισμό απ’ αυτόν που ανακοινώνει η ΕΛ.ΣΤΑΤ. Με τη δική μας μεθοδολογία και τη σύγκριση τιμών στο σύνολο των κωδικών, που έχουμε στα καταστήματά μας, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο αποτυπώσαμε πληθωρισμό 2%-2,5%» ανέφερε. Σύμφωνα, όμως, με την Ελληνική Στατιστική Αρχή τον μήνα Νοέμβριο είχαμε πληθωρισμό 9% στα είδη διατροφής και 8,9% τον Δεκέμβριο.
Σχολιάζοντας τα νέα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης και ειδικά αυτό που προβλέπει ότι σε 12 κατηγορίες προϊόντων (μεταξύ αυτών απορρυπαντικά και σαμπουάν) οι προμηθευτές θα πρέπει να μειώσουν την αρχική τιμή (σ.σ. η μείωση θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να ισούται με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το έτος 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023) ο κ. Παντελιάδης είπε: «σαν φιλοσοφία δεν είναι κακό, το να κατεβάσεις τις αρχικές τιμές και να κάνεις λιγότερες προσφορές. Είναι λογικό».
Σύμφωνα με τον ίδιο «στα απορρυπαντικά και στα σαμπουάν είχαμε φτάσει να έχουμε 12 μήνες προσφορές. Κάθε μήνα διαφορετική προσφορά και καταλαβαίνετε τι τεράστιο κόστος και προβλήματα δημιουργεί αυτό και στην παραγωγή και στη δική μας την εφοδιαστική αλυσίδα. Όλο αυτό είναι ένα τεράστιο κόστος. Και αυτό το τεράστιο κόστος τελικά θα το πληρώσει ο καταναλωτής. Αν καταφέρεις να εξορθολογήσεις λιγάκι όλο το κύκλωμα των προσφορών, όχι να μην υπάρχουν προσφορές, να είναι πιο λογικές είναι προς όφελος όλων» ανέφερε. Ενώ υποστήριξε ότι δεν βλέπει κάποια σκοπιμότητα να επεκταθεί το μέτρο και σε άλλες κατηγορίες όπως στα τρόφιμα όπου οι προσφορές είναι πολύ λιγότερες, όπως ανέφερε.
Το συγκεκριμένο μέτρο, το οποίο θα εφαρμοστεί την 1η Μαρτίου, έχει προκαλέσει αρρυθμίες στις σχέσεις προμηθευτών και λιανεμπόρων. Με τον κ. Παντελιάδη να δηλώνει: «περιμένουμε να μας στείλουν τους νέους τιμοκαταλόγους. Εκεί υπάρχει μια αναστολή, σε αυτές τις κατηγορίες από την πλευρά των προμηθευτών, διότι φοβούνται ότι θα σταματήσουμε να παραγγέλνουμε γιατί θα το πάρουμε πιο φθηνά μετά την 1η Μαρτίου».
Όμως αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα στις σχέσεις προμηθευτών και σούπερ μάρκετ. Σημαντικό θέμα είναι και το στοκ που υπάρχει στις αποθήκες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. «Το τι θα γίνει με τα στοκ όταν πρόκειται μάλιστα για ακριβά προϊόντα όπως αυτά που συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες που εμπίπτουν στον περιορισμό των προσφορών, είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης του κάθε προμηθευτή με την αλυσίδα» τόνισε.