Retail detail. Πρόκειται για μία από τις βασικές αρχές στο λιανεμπόριο. Στις λεπτομέρειες λοιπόν θα κριθεί εάν και κατά πόσο τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης θα βάλουν φρένο στις ανατιμήσεις, θα μειωθούν οι τιμές και ο καταναλωτής θα αγοράζει τα προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές.
Τις τελευταίες ημέρες πάντως, τρεις τουλάχιστον μεγάλες προμηθευτικές εταιρείες που είχαν γνωστοποιήσει μετά τις 10 Ιανουαρίου στα σούπερ μάρκετ νέους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους προχώρησαν σε ανάκληση αυτών των ανατιμήσεων.
Ο λόγος προφανής. Το moratorium των προωθητικών ενεργειών σε όσους προχωρούν σε ανατιμήσεις, που νομοθετήθηκε πριν από λίγες ημέρες και εξειδικεύτηκε χθες Τρίτη με την υπουργική απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, φαίνεται να δουλεύει.
Όπως σημειώνει στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος του λιανεμπορίου, «επειδή υπάρχει εθισμός σε προωθητικές ενέργειες, εκτιμώ ότι οι προμηθευτικές εταιρείες θα εξαντλήσουν κάθε μέσο, εάν χρειάζεται, για να αποφύγουν τις ανατιμήσεις, υπό τον φόβο να τους κοπεί η προωθητική ενέργεια για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο είναι κάτι που θα λειτουργήσει ως φρένο στις ανατιμήσεις. Ήδη τις τελευταίες ημέρες έχουμε δει παραδείγματα ανάκλησης ανατιμήσεων».
Αναφορικά με το μέτρο που προβλέπει ότι το 30% των εκπτώσεων επί του τιμολογίου και των πιστωτικών που εκδίδουν οι προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ θα περάσει στην αρχική τιμή -θα εφαρμοστεί σε 12 κατηγορίες όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, προϊόντα προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες- εκτιμάται ότι θα έχει αποτέλεσμα σε επίπεδο αρχικών τιμών.
«Την 1η Μαρτίου θα υπάρχουν σημαντικές μειώσεις αρχικών τιμών», λέει στέλεχος της αγοράς. Ωστόσο δεν κρύβει τον προβληματισμό του, αν σε ετήσια βάση οι τιμές τελικά θα μειωθούν.
«Εξαρτάται από την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν οι προμηθευτικές εταιρείες. Γιατί όσο μιλάμε εμείς, σχεδιάζονται νέες εμπορικές πολιτικές. Το σίγουρο είναι ότι 1η Μαρτίου το λιανεμπόριο θα μειώσει τις τιμές ισόποσα σε σχέση με τους καινούργιους τιμοκαταλόγους. Άρα είναι σίγουρο ότι την 1η Μαρτίου οι καταναλωτές σε αυτές τις κατηγορίες θα δούνε μικρότερες αρχικές τιμές στα ράφια», λέει.
Το κλειδί εδώ είναι η μείωση σε επίπεδο αρχικής τιμής. Γιατί μπορεί η μείωση στην αρχική τιμή τιμοκαταλόγου να ανατρέψει την εμπορική πολιτική σε επίπεδο προωθητικών ενεργειών και προσφορών. Δηλαδή αν μια προμηθευτική εταιρεία που έδινε έκπτωση 30% σε ένα προϊόν, και από 1η Μαρτίου λόγω αυτής της καινούργιας συνθήκης μειώσει την αρχική τιμή 10% στο ράφι και συνεχίζει να κάνει 30% προωθητική ενέργεια, ο καταναλωτής θα δει μείωση 10%. Αν όμως εκτός από τη μείωση που θα κάνει στην αρχική τιμή, μειώσει την προωθητική του ένταση από το 30% στο 20%, ο καταναλωτής σε βάθος χρόνου δεν θα δει αλλαγή.
Πάντως, λιανέμποροι και προμηθευτές υποστηρίζουν πως την 1η Μαρτίου ο καταναλωτής θα δει χαμηλότερες αρχικές τιμές. «Νομίζω ότι κατά μέσο όρο η μείωση στις αρχικές τιμές των συγκεκριμένων κατηγοριών που εμπίπτουν στο μέτρο θα είναι 15%. Μιλάμε πάντα για τις αρχικές τιμές», διευκρινίζει.
Αναφορικά με τις καθαρές τιμές στα φρέσκα προϊόντα, τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης δεν αναμένεται να έχουν κάποια επίδραση είτε στο σύστημα συναλλαγής είτε στις τιμές στο ράφι, υποστηρίζουν στελέχη του λιανεμπορίου.
Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά, στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι από τις αρχές του έτους έχουν υπάρξει ανατιμήσεις, «λίγες, δεν είναι μεγάλες» λένε. «Οι ανατιμήσεις που βλέπουμε αυτή τη στιγμή, σε σχέση με πέρυσι, είναι αισθητά κάτω από 3% σταθμισμένες», αναφέρουν.
Σχετικά με την κατανάλωση συνεχίζει να είναι καλή. «Ο Ιανουάριος είναι πάντα ένας δύσκολος μήνας, γιατί έρχεται μετά από μήνες που γίνεται μεγάλη κατανάλωση, πιθανότατα αυτή η τάση αύξησης του όγκου που βλέπαμε τους τελευταίους μήνες θα είναι και χαρακτηριστικό του Ιανουαρίου. Όχι μεγάλα νούμερα αλλά δεν είναι πτωτικός», αναφέρουν.