Στο υπουργικό συμβούλιο ο «συμπληρωματικός φόρος» στις πολυεθνικές

Προχωρά και στην Ελλάδα η συμφωνία σε επίπεδο ΟΟΣΑ για τον ελάχιστο φόρο 15% στις πολυεθνικές. Στόχευση για έσοδα 80 εκατ. ευρώ. Βαριές καμπάνες με μοντέλο ΑΑΔΕ για τις εταιρείες που διαχειρίζονται παραλίες.

Στο υπουργικό συμβούλιο ο «συμπληρωματικός φόρος» στις πολυεθνικές

Συμπληρωματικό φόρο ετοιμάζεται να επιβάλει η Ελλάδα στις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, οι οποίες σήμερα φορολογούνται με πραγματικό συντελεστή χαμηλότερο του 15%, ανοίγοντας τον δρόμο για την είσπραξη πρόσθετων εσόδων της τάξεως των 70-80 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για το ένα από τα δύο νομοσχέδια του ΥΠΕΘΟ τα οποία θα παρουσιάσει στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο ο Κωστής Χατζηδάκης, ενώ με το δεύτερο νομοσχέδιο επιχειρείται να μπει νόμος και τάξη στις παραλίες.

Το νομοσχέδιο για τον συμπληρωματικό φόρο υπαγορεύεται από σχετική κοινοτική Οδηγία για την καθιέρωση ελάχιστου φορολογικού συντελεστή 15% στα κέρδη πολυεθνικών με τζίρο άνω των 750 εκατ. ευρώ, στη βάση της διεθνούς φορολογικής μεταρρύθμισης του ΟΟΣΑ. Το νομοσχέδιο για τις παραλίες, από την άλλη πλευρά, υπαγορεύεται από την κοινωνική οργή και αντίδραση, όπως αποτυπώθηκε το περασμένο καλοκαίρι στο λεγόμενο «κίνημα της πετσέτας».

Στα φορολογικά, οι διατάξεις αφορούν την εφαρμογή, σε ενωσιακό επίπεδο, του σκέλους της ελάχιστης φορολόγησης, που είναι γνωστό ως «πυλώνας 2», της διεθνούς φορολογικής μεταρρύθμισης του ΟΟΣΑ.

Τα κέρδη των μεγάλων πολυεθνικών και εγχώριων ομίλων ή εταιρειών με συνδυασμένο ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 750 εκατ. ευρώ θα έχουν φορολογικό συντελεστή τουλάχιστον 15%.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΥΠΕΘΟ, οι διατάξεις στη χώρα μας αφορούν λιγότερες από πέντε θυγατρικές πολυεθνικών επιχειρήσεων, αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ενώ οι πρώτες εκτιμήσεις αφορούν σε πρόσθετα έσοδα της τάξεως των 70-80 εκατ. ευρώ. Ο εθνικός συντελεστής φορολόγησης των εταιρικών κερδών (22%) θα παραμείνει αμετάβλητος και ο ελάχιστος φόρος 15%, υπό μορφή «συμπληρωματικού φόρου», όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, θα επιβληθεί από τη χρήση του 2026.

Οι παραλίες

Με το νομοσχέδιο για τις παραλίες, αλλάζουν όλα. Η δημοπράτηση των αδειών χρήσης και εκμετάλλευσης, το πλαίσιο των ελέγχων, οι κυρώσεις αλλά και η δυνατότητα καταγγελιών. Εφεξής:

1. Άδειες. Η δημοπράτηση των αδειών χρήσης και εκμετάλλευσης θα γίνεται και θα ολοκληρώνεται εντός του πρώτου τριμήνου κάθε έτους. Κατά παρέκκλιση, φέτος, πρώτο έτος εφαρμογής του νέου πλαισίου, εξετάζεται το ενδεχόμενο να δοθεί έξτρα χρόνος πέραν της 31ης Μαρτίου 2024.

2. Έλεγχος. Επιχειρείται να μπει τάξη στις αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες (Κτηματική Υπηρεσία Δημοσίου, Δήμοι, Περιφέρειες, Αστυνομία…) και οι έλεγχοι θα γίνονται κεντρικά από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου με μικτά κλιμάκια. Οι Δήμοι δεν θα έχουν αρμοδιότητα ελέγχου.

3. Κυρώσεις. Το σχέδιο προβλέπει μοντέλο ΑΑΔΕ στην επιβολή ποινών. Τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται και θα εισπράττονται, η αναστολή λειτουργίας επιχειρήσεων θα επιτηρείται όπως συμβαίνει σήμερα με τα «λουκέτα» 24 ή 48 ωρών που επιβάλλει η ΑΑΔΕ, οι ποινές αυστηροποιούνται και όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές δεν θα υπάρχει η δυνατότητα μετά την απομάκρυνση των ελεγκτών, οι ξαπλώστρες για παράδειγμα να επιστρέφουν στην παράνομη θέση τους. Θα υπάρχουν drones και αεροφωτογραφίες, που θα διασφαλίζουν πως ό,τι απομακρύνθηκε παραμένει μακριά.

4. Εφαρμογή. Στα πρότυπα της εφαρμογής Appodixi της ΑΑΔΕ, οι πολίτες θα μπορούν να καταγγέλλουν αυθαιρεσίες καταστηματαρχών σε αιγιαλό και παραλίες, μέσω ειδικής εφαρμογής στα κινητά τους. Όπως αποδείχθηκε πέρυσι από το λεγόμενο «κίνημα της πετσέτας», η δύναμη του κόσμου είναι τεράστια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v