Οδηγό υποβολής προτάσεων δράσεων στο πλαίσιο του Έργου «Εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ» από 324 δήμους της χώρας, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, δημοσιοποίησε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Στο πλαίσιο της πράξης με τίτλο «Εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ», το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σκοπεύει να ενισχύσει ελληνικούς δήμους στην προσπάθειά τους, μέσω της χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών, την ηλεκτρονική διεκπεραίωση υποθέσεων, τη χωροταξική διάρθρωση με γνώμονα την εξυπηρέτηση των πολιτών καθώς και ομάδων ειδικών κατηγοριών, όπως ηλικιωμένοι, άτομα με ειδικές ανάγκες, πολίτες χωρίς ψηφιακές δεξιότητες, να μετασχηματίσουν τα ΚΕΠ όχι μόνο σε πραγματικές υπηρεσίες μιας στάσης, αλλά και δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας του κράτους με τους πολίτες.
Ο ρόλος του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο συγκεκριμένο έργο είναι:
- Η Δημοσίευση του παρόντος Οδηγού και η αποστολή του στους δήμους
- Η επιχορήγηση των δήμων για την εκτέλεση των δράσεων που προβλέπονται στο πλαίσιο του έργου «Εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ»
- Η υποστήριξη των δικαιούχων καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου στην ορθή υλοποίηση των δράσεων που περιλαμβάνονται στο έργο «Εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ» και η κάλυψη των επιμέρους στόχων που έχουν τεθεί σε αυτό.
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα παράσχει τις ανωτέρω υπηρεσίες με την υποστήριξη τεχνικού συμβούλου.
Αντικείμενο του έργου «Εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ»
Οπως σημειώνεται, το παρόν έργο σχεδιάζεται η αναβάθμιση των υποδομών των ΚΕΠ σε δύο βασικά επίπεδα:
α) την ανακαίνιση των κτιριακών υποδομών των ΚΕΠ μέσω αντίστοιχων εργασιών (ανακαινίσεις δαπέδων, φωτιστικών σωμάτων, εγκατάσταση επιγραφών κ.α.)
Β) την προμήθεια tablets για τη χρήση της εφαρμογής gov.gr wallet για τον έλεγχο ηλεκτρονικών εγγράφων που προσκομίζουν οι πολίτες στα ΚΕΠ και
γ) δράσεις εκσυγχρονισμού των πληροφοριακών υποδομών των ΚΕΠ που περιλαμβάνουν
- προμήθεια μηχανογραφικού εξοπλισμού (Η/Υ, Εκτυπωτών, tablets για την χρήση της εφαρμογής gov.gr wallet) για τους χρήστες των ΚΕΠ.
- Υλοποίηση Συστήματος διαχείρισης επισκεπτών σε 200 ΚΕΠ με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Το Σύστημα θα αποτελείται από το σύστημα εκτύπωσης του αριθμού προτεραιότητας καθώς και από τη μονάδα ενημέρωσης του πολίτη για τη σειρά προτεραιότητας. Μέσω web based εφαρμογής η οποία θα είναι hosted στο G-cloud θα μπορούν οι ενδιαφερόμενοι πολίτες να κλείνουν ραντεβού στα επιλεγμένα ΚΕΠ και να παίρνουν αριθμό προτεραιότητας για την εξυπηρέτησή τους. Από την ίδια εφαρμογή θα μπορούν να ενημερώνονται τα στελέχη των ΚΕΠ για τα προγραμματισμένα ραντεβού. Η ίδια λειτουργικότητα θα διατίθεται και για τους πολίτες που επισκέπτονται τα ΚΕΠ χωρίς ραντεβού.
- Προμήθεια tablets μέσω των οποίων θα διατίθεται εφαρμογή για την υπογραφή εγγράφων από τους εξυπηρετούμενους πολίτες καθώς και εφαρμογή αξιολόγησης από αυτούς των παρεχόμενων υπηρεσιών
Χρηματοδότηση - Επιλέξιμοι δήμοι
Ο προϋπολογισμός των τριών δράσεων του παρόντος οδηγού ανέρχεται σε 32.968.818,00 € μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ (προϋπολογισμός με ΦΠΑ 40.881.335,04 €) και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση - NextGeneration EU, στο Πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Στο πλαίσιο του έργου «Εκσυγχρονισμός των ΚΕΠ» και της παρούσας πρόσκλησης θα χρηματοδοτηθούν 324 δήμοι της χώρας. Η χρηματοδότηση των δήμων θα λάβει τη μορφή επιχορήγησης από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Υποβολή σύμφωνης γνώμης και στάδια υλοποίησης
Πρώτο Στάδιο - Υποβολή Σύμφωνης Γνώμης
Οι ενδιαφερόμενοι δήμοι καλούνται, εντός 10 ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας πρόσκλησης, να αποστείλουν στο email [email protected] τη σύμφωνη γνώμη από το αρμόδιο όργανο τους (Οικονομική Επιτροπή), με την οποία θα αποδέχονται την ανάληψη της υλοποίησης της δράσης - όπως αυτή αποτυπώνεται στο Παράρτημα Ι - Επιλέξιμοι Δήμοι και Δράσεις του Έργου για κάθε έναν από αυτούς.
Θα ακολουθήσει έλεγχος από την Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως προς τα ποσά των αποφάσεων των Οικονομικών Επιτροπών των επιλέξιμων δήμων. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας προβλέπεται η επιχορήγηση κάθε δήμου σε ποσοστό 30% επί του συνόλου του προϋπολογισμού που του αναλογεί.
Δεύτερο Στάδιο - Ενεργοποίηση διαδικασιών ανάθεσης
Οι ενδιαφερόμενοι δήμοι καλούνται εντός ενός μηνός από την ως άνω διατύπωση της σύμφωνης γνώμης τους για την εκτέλεση του έργου που τους αναλογεί να ενεργοποιήσουν τις σχετικές διαδικασίες ανάθεσης.
Ως ενεργοποίηση της διαδικασίας ανάθεσης νοείται η:
α) αποστολή πρόσκλησης προς υποψήφιο/ους για την υποβολή προσφοράς σε περιπτώσεις που επιτρέπεται η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης σύμφωνα με το άρθρο 118 του ν. 4412/2016 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει ή
β) η προκήρυξη διαγωνισμού σε κάθε άλλη περίπτωση.
Επίσης οι επιλέξιμοι δήμοι αναλαμβάνουν:
- Να τηρούν την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία κατά την εκτέλεση της υλοποίησης του έργου και ιδίως όσον αφορά τις δημόσιες συμβάσεις, την αειφόρο ανάπτυξη, τις κρατικές ενισχύσεις, την ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών, τη μη διάκριση και την προσβασιμότητα Ατόμων με Αναπηρίες.
- Να τηρούν τις δεσμεύσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/240, συμπεριλαμβανομένης της επίτευξης των στόχων για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, της αρχής «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης», της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της αποτελεσματικής πρόληψης της απάτης και της σύγκρουσης συμφερόντων, της αποφυγής διπλής χρηματοδότησης.
- Να τηρούν την εθνική και κοινοτική νομοθεσία σχετικά με την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ειδικότερα ο ν. 4624/2019 (A΄ 137) “Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις”.
Τρίτο Στάδιο - Διαδικασίες Υλοποίησης Έργων
Η διάρκεια υλοποίησης των δράσεων του έργου που εκτελούνται από τους επιλέξιμους δήμους είναι οι 19 μήνες. Η παρακολούθηση και πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των έργων πραγματοποιείται με ευθύνη των αρμόδιων κατά περίπτωση Υπηρεσιών των επιλέξιμων δήμων.
Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης δύναται να ζητά πληροφοριακά στοιχεία σε οποιοδήποτε στάδιο εξέλιξης του έργου, προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή υλοποίησή του και η ορθή χρήση των πόρων του.
Κατά την εκτέλεση του έργου, οι επιλέξιμοι δήμοι υποβάλλουν αίτημα χρηματοδότησης στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που αφορά σε δαπάνες δράσεων τους, το οποίο αίτημα συνοδεύεται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά (π.χ. σύμβαση, τιμολόγιο, πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής).
Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αφού ελέγξει τα δικαιολογητικά, προχωρά σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την επιχορήγηση του επιλέξιμου δήμου.