Νέους αγωγούς φυσικού αερίου σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ

Ο συνολικός προϋπολογισμός του νέου 10ετούς του Διαχειριστή ανέρχεται σε 1,27 δισ. ευρώ, από τα οποία 458 εκατ. ευρώ προορίζονται για τα νέα έργα. Τι περιλαμβάνει το σχέδιο.

Νέους αγωγούς φυσικού αερίου σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ

Νέους αγωγούς με στόχο την ενίσχυση του υφιστάμενου δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου και τη σύνδεση με άλλα συστήματα αερίου στο εσωτερικό και γειτονικές χώρες έχει εντάξει ο ΔΕΣΦΑ στο επικαιροποιημένο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του 2023-2032.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του νέου 10ετούς του Διαχειριστή ανέρχεται σε 1,27 δισ. ευρώ, από τα οποία 458 εκατ. ευρώ προορίζονται για τα νέα έργα, ενώ τα υπόλοιπα αφορούν τα εγκεκριμένα με το προηγούμενο πρόγραμμα 2022-2031. Από τα νέα έργα, 13 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν σε βελτιώσεις, εκσυγχρονισμό και συντήρηση του εθνικού συστήματος μεταφοράς, ενώ η μερίδα του λέοντος πηγαίνει στα έργα που θα δημιουργήσουν νέα δυναμικότητα στο σύστημα.

Το νέο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ τέθηκε από χθες σε δημόσια διαβούλευση, που θα διαρκέσει έως τις 3 Μαρτίου και στη συνέχεια θα υποβληθεί προς έγκριση από τη ΡΑΕ.

Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο νέο έργο, προτεραιότητας, όπως χαρακτηρίζεται, του ΔΕΣΦΑ, είναι ο αγωγός 215 χλμ. που θα συνδέσει Κομοτηνή με την Καρπερή Σερρών και θα κατασκευαστεί παράλληλα με τον ήδη υπάρχοντα αγωγό. Εκτιμώμενος προϋπολογισμός 290 εκατ. ευρώ. Ο αγωγός, που θα είναι συμβατός και με υδρογόνο, έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετήσει πρόσθετες ροές φυσικού αερίου από το Βόρειο στο Νότιο σύστημα της χώρας, αλλά και για να αυξηθεί η δυναμικότητα εξαγωγής αερίου στον IGB.

Ο δεύτερος αγωγός προτεραιότητας για τον ΔΕΣΦΑ είναι από τα Μέγαρα ως τη Λιβαδειά, 100 χλμ., που θα διπλασιάσει τον υφιστάμενο αγωγό του Διαχειριστή στην περιοχή, με κόστος 140 εκατ. ευρώ. Ο αγωγός επιδιώκεται να αποσυμφορήσει την πίεση στον κύριο αγωγό, όταν η ροή του αερίου είναι από τον Νότο προς τον Βορρά. Θα εξυπηρετήσει, επίσης, το FSRU της Διώρυγα Gas, στους Αγίους Θεοδώρους.

Με αγωγό, εξάλλου, και μετρητικό σταθμό προβλέπεται να συνδεθεί το εθνικό σύστημα μεταφοράς με την Κοιλάδα Πράσινου Υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία. Η πρώτη Κοιλάδα αυτού του είδους για την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη σχεδιάζεται να γίνει στην παλιά βιομηχανική περιοχή ΑΕΒΑΛ, κοντά στην Πτολεμαΐδα, ως μέρος του Η2 Innovation Hub.

Από τα νέα έργα ξεχωρίζει, επίσης, η πιλοτική μονάδα ρευστοποιημένης κλίνης πυρόλυσης φυσικού αερίου.

Από τα έργα που «κληρονομούνται» από το προηγούμενο 10ετές, σε ρότα κατασκευής μπαίνει πλέον ο αγωγός υψηλής πίεσης Δυτικής Μακεδονίας. Η επίσημη έναρξη των εργασιών σηματοδοτείται την επόμενη εβδομάδα, με εκδήλωση που διοργανώνει ο ΔΕΣΦΑ στην Κοζάνη, στις 23 Φεβρουαρίου. Πρόκειται για αγωγό 157 χλμ. που θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες μιας μεγάλης περιοχής, από την Ημαθία έως βόρεια της Πτολεμαΐδας.

Επίσης, έργο υπό κατασκευή είναι και ο αγωγός που θα συνδέσει τα συστήματα φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας. Σε αυτή τη φάση ο σχεδιασμός του έργου βρίσκεται υπό αναθεώρηση, για να συμπεριλάβει και τη συμβατότητα του αγωγού με υδρογόνο. Η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v