Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πρώτα σημάδια πίεσης στην κατανάλωση καυσίμων

Σημάδια ανθεκτικότητας στη ζήτηση για καύσιμα κίνησης, ξεπερνώντας προσώρας τις συνέπειες από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Πώς αναμένεται να κινηθεί τους επόμενους μήνες. Τι τρομάζει την αγορά.

Πρώτα σημάδια πίεσης στην κατανάλωση καυσίμων

Σαφώς καλύτερα σε σύγκριση με τις αρχικές προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί κατά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία εξελίσσεται μέχρι σήμερα η κατάσταση στην εγχώρια ζήτηση πετρελαιοειδών, με το κλίμα αβεβαιότητας ωστόσο για την πορεία της ζήτησης κατά τους επόμενους μήνες να παραμένει έντονο.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία των παρατιθέμενων πινάκων, ο όγκος πωλήσεων στις βενζίνες αυξήθηκε κατά το πρώτο φετινό οκτάμηνο κατά 4,3% (-4,2% τον Αύγουστο), στο ντίζελ κίνησης κατά 7,9% (+5,3% τον Αύγουστο) και στο σύνολο των καυσίμων κίνησης κατά 6,2%.

Βέβαια, τα μεγέθη δεν είναι απόλυτα συγκρίσιμα, καθώς κατά το πρώτο τετράμηνο του 2021 η ζήτηση είχε περιοριστεί δραστικά εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που είχαν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας (π.χ. απαγόρευση διανομαρχιακών μετακινήσεων, κλειστά εμπορικά καταστήματα, κ.λπ.).

«Μετά το πρώτο φετινό τετράμηνο βλέπουμε μια υποχώρηση της ζήτησης για καύσιμα κίνησης, η οποία ωστόσο είναι μικρότερη από αυτή που φοβόμαστε όταν ξεκινούσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, γεγονός που θα μπορούσε να αποδοθεί στην αυξημένη τουριστική δραστηριότητα και σε άλλους παράγοντες όπως η γενικότερη πορεία της οικονομίας, η κάποια αποκλιμάκωση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης που ελήφθησαν».

Αυτά δηλώνει στο Euro2day.gr παράγοντας του κλάδου, ο οποίος συνεχίζοντας αναφέρει: «Μια πρώτη εκτίμηση για την πορεία του Σεπτεμβρίου μιλά για μια περιορισμένη πτώση της ζήτησης στις βενζίνες και μια αξιοσημείωτη άνοδο στο ντίζελ κίνησης. Το τελευταίο μάλλον θα πρέπει να αποδοθεί στο ότι ενόψει της επικείμενης (τότε) άρσης της κρατικής επιδότησης από την 1η Οκτωβρίου, πολλοί έσπευσαν κατά τις τελευταίες ημέρες του Σεπτεμβρίου να υπεραποθεματοποιήσουν καύσιμα σε χαμηλότερες τιμές. Αναμένεται λοιπόν ότι η σημαντική αυτή αύξηση στο ντίζελ κίνησης θα αναστραφεί μέσω χαμηλότερης κατανάλωσης τον Οκτώβριο».

Πώς όμως αναμένεται να κινηθεί η ζήτηση κατά τους επόμενους μήνες;

Γενικότερα στην αγορά επικρατεί κλίμα αβεβαιότητας. Από τη μια πλευρά, το ευρύτερο περιβάλλον των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων που επιδρά στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και στο κόστος των επιχειρήσεων και από την άλλη, η αύξηση της τιμής των καυσίμων κατά τις τελευταίες ημέρες, προκαλούν προβληματισμό, ιδίως όταν μετά το τέλος Οκτωβρίου θα περιοριστεί δραστικά η φετινή θετική τουριστική επίδραση.

Πέραν αυτού ωστόσο, αγωνία επικρατεί στον κλάδο για το πώς θα διαμορφωθεί η ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης μέσα στον φετινό χειμώνα. «Το πετρέλαιο θέρμανσης θα ξεκινήσει να διατίθεται την Παρασκευή προς περίπου 1,50 ευρώ, όταν κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο η τιμή του ήταν 1,12 έως 1,13 ευρώ. Η αύξηση είναι μεγάλη και ζητείται ο τρόπος αντίδρασης των καταναλωτών.

Ζητούμενο επίσης αποτελεί το αν θα παρατηρηθεί φέτος στροφή από το φυσικό αέριο προς το πετρέλαιο θέρμανσης, όπως τουλάχιστον ευελπιστεί η κυβέρνηση. Παράγοντες του κλάδου θεωρούν πως είναι πολύ νωρίς για να γίνουν τέτοιες προβλέψεις, καθώς θα πρέπει προηγουμένως να δουν το πώς θα κινηθούν οι τιμές των πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και οι σχετικές κρατικές ενισχύσεις» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

ΠΗΓΗ: Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v