Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πρόβλεψη Nielsen για αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο

Συνέχεια της ανόδου που καταγράφηκε το 2017 βλέπει για το τρέχον έτος η εταιρεία μετρήσεων. Στο 2,8% η αύξηση τις τρεις πρώτες εβδομάδες του έτους. Μικραίνει το ελληνικό καλάθι αγορών. Αυξάνονται τα καταστήματα των σούπερ μάρκετ.

Πρόβλεψη Nielsen για αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο

Μικρή αύξηση, της τάξεως περίπου του 2%, προβλέπεται να καταγράψει ο κύκλος εργασιών του οργανωμένου λιανεμπορίου το 2018 σύμφωνα με τη Nielsen. Η εκτίμηση αυτή βασίζεται στα δεδομένα των μετρήσεων των πρώτων εβδομάδων του έτους (έως 17/2), βάσει των οποίων καταγράφεται άνοδος του κύκλου εργασιών κατά 2,8%. Υπογραμμίζεται ότι η αύξηση αυτή προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες συνθήκες οικονομικής και πολιτικής σταθερότητας.

Όπως ανέφεραν χθες στελέχη της Nielsen, η άνοδος των πρώτων εβδομάδων έρχεται ως συνέχεια των αυξητικών τάσεων που καταγράφηκαν το 2017 και ειδικότερο το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων, το 2017 έκλεισε για το λιανεμπόριο (σ.σ. καταστήματα άνω των 100 τ.μ) με άνοδο της τάξεως του 1,6% σε αξία και 1,5% σε όγκο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο κύκλος εργασιών του οργανωμένου λιανεμπορίου ανήλθε το 2017 στα 9,16 δισ. ευρώ, έναντι 9,02 δισ. ευρώ.

Στα ποσοστά που προαναφέρθηκαν, έχουν συμπεριληφθεί και οι εκτιμήσεις της Nielsen για τη Lidl, η οποία δεν είναι πελάτης και δεν αποστέλλει δεδομένα στην εταιρεία μετρήσεων. Παρ΄όλα αυτά, η Nielsen εφαρμόζοντας μια δική της μεθοδολογία, στο συνολικό αποτέλεσμα, ενσωματώνει και τους καθ' υπολογισμό τζίρους της εκπτωτικής αλυσίδας.

Κατά τα ίδια στελέχη, αν αφαιρεθεί η Lidl, από τις 3/1/2018 έως και τις 17/2/2018 η αύξηση που κατέγραψε το οργανωμένο λιανεμπόριο είναι της τάξεως του 4,8%. Αντίστοιχα, αφαιρουμένης και πάλι της Lidl, το 2017, το υπόλοπο λιανεμπόριο σημείωσε άνοδο σε αξία κατά 2,3%. Συνεπώς, όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι της Nielsen, διαφαίνεται ότι η Lidl δέχεται μεγάλες πιέσεις, κυρίως λόγω της επανενεργοποίησης του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης.

Υπερπροσφορές στα επώνυμα

Με την πιστότητα των καταναλωτών (δεν αλλάζουν κατάστημα) να βρίσκεται μόλις στο 4% έναντι 12% το 2005, λιανεμπόριο και προμηθευτές, προκειμένου να προσελκύσουν αγοραστικό κοινό, έχουν επιδοθεί σε μία κούρσα προσφορών και προωθητικών ενεργειών στα επώνυμα προϊόντα. Πέραν του κόστους που έχουν οι προωθητικές ενέργειες και για τους λιανέμπορους και τους προμηθευτές, απώλειες υφίστανται και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία από το σχεδόν 20% προ λίγων ετών, το 2017 περιορίστηκαν στο 16%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το 2017 το 51,7% των επώνυμων προϊόντων ήταν σε καθεστώς προσφοράς ή προωθητικής ενέργειας, έναντι 51% το 2016 και 50,1% το 2015. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το ποσοστό των προσφορών στα επώνυμα προϊόντα, το 2009 ήταν 33,1%.

Πάντως, σύμφωνα με τη Nielsen, οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες είναι επιζήμιες και για τους λιανέμπορους και για τους προμηθευτές. Μάλιστα σημειώνουν ότι σε ποσοστό 59% βλάπτουν και τους δύο, ενώ μόλις το 16% είναι προσοδοφόρο και για τους δύο. Οπότε στο 25% που απομένει, κερδίζει ένας από τους δύο.

Είναι βέβαιο ότι αν συνεχιστεί αυτή η τάση, κάποιοι, είτε λιανέμποροι είτε προμηθευτές, μοιραία θα τεθούν εκτός αγοράς και για τον λόγο αυτό, η Nielsen χαρακτηρίζει ως επιτακτική ανάγκη τον επανασχεδιασμό του μηχανισμού των προωθητικών ενεργειών.

Μικρό το ελληνικό καλάθι

Βάσει των στοιχείων που παρουσίασε η Nielsen, ένα τυπικό νοικοκυριό δαπάνησε το 2017, κατά δήλωσή του, μηνιαίως για βασικά προϊόντα από το σούπερ μάρκετ 284 ευρώ, έναντι 280 το 2016 και 310 ευρώ το 2015. Το 2017 ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 306 ευρώ. Κατά μέσο όρο οι Έλληνες επισκέπτονται κατά 10-12 φορές μηνιαίως το σούπερ μάρκετ και η μέση τιμή των προϊόντων που προμηθεύεται είναι περίπου 25 ευρώ. Διευκρινίζεται ότι πλέον οι Έλληνες αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα και λόγω των οικονομικών δυσκολιών, δεν στοκάρουν προϊόντα στα ράφια των σπιτιών τους. Κάτι που συνέβαινε στην προ κρίσης περίοδο.

Το 2017μ σύμφωνα με τη Nielsen, οι Έλληνες δαπάνησαν μέσω του οργανωμένου λιανεμπορίου 2,22 δισ. ευρώ για φρέσκα ή κατεψυγμένα προϊόντα (αύξηση 3,6% σε σχέση με το 2016), 574 εκατ. ευρώ για είδη σπιτιού (bazaar) με αύξηση 2,7% και 4,86 δισ. ευρώ για τρόφιμα και ποτά (αύξηση 1,1%). Πτωτικά σε τζίρο κινήθηκε η αγορά προϊόντων προσωπικής υγιεινής και καλλωπισμού (647 εκατ. ευρώ -0,8%). Ομοίως και η αγορά καθαριστικών σπιτιού, με πτώση 0,1% (860 εκατ. ευρώ).

Το 2017 ο τζίρος του συνόλου των καταστημάτων τροφίμων στην Ελλάδα υποχώρησε στα 10,8 δισ. ευρώ, έναντι 11,1 δισ. ευρώ το 2016, καταδεικνύοντας τις απώλειες που υφίστανται τα μικρά σημεία. Άλλωστε τα καταστήματα ευκολίας (σ.σ. της γειτονιάς) καταγράφουν μια μείωση σε αριθμό καταστημάτων της τάξεως του 15% από το 2008 έως το 2016. Ειδικότερα έχουν περιοριστεί στα 25.770 έναντι 30.047. Συντριπτική είναι η μείωση των περιπτέρων κατά την ίδια περίοδο με -39% (6.008 το 2016 από 9.837 το 2008), εν αντιθέσει με τα καταστήματα των σούπερ μάρκετ που αυξήθηκαν στα 4.622 από 4.399.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v