Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τρεις αλλαγές και… άμεσα για τα κόκκινα δάνεια

Ως 16 Μαίου η κυβέρνηση πρέπει να τροποποιήσει το νόμο για τους servicers. Τι αλλάζει στη διαχείριση ακινήτων. Κατάργηση της διατύπωσης γνώμης από ΥΠΟΙΚ. Πότε και πως απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης. Αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο από ΤτΕ ως το τέλος Μαίου.

Τρεις αλλαγές και… άμεσα για τα κόκκινα δάνεια

Σε νομοθετικές και κανονιστικές τροποποιήσεις του πλαισίου, το οποίο διέπει την αδειοδότηση και λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων, θα πρέπει να προχωρήσουν κυβέρνηση και Τράπεζα της Ελλάδος, ώστε να αρθούν εμπόδια και να λειτουργήσει αποτελεσματικά η δευτερογενής αγορά «κόκκινων» δανείων.

Μεταξύ των προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης περιλαμβάνονται η ψήφιση από πλευράς κυβέρνησης ως τις 16 Μαίου των εξής τριών τροποποιήσεων:

- Κατάργηση της διάταξης, η οποία προβλέπει ότι οι εταιρείες διαχείρισης είναι αποκλειστικού (ειδικού) σκοπού και επέκταση του αντικειμένου τους στη διαχείριση των συνδεδεμένων με δάνεια ακινήτων, εφόσον αυτά περιέρχονται στην κατοχή της τράπεζας, μέσω ρύθμισης ή πλειστηριασμού.

- Να μην επηρεάζεται η εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας, λόγω της μεταφοράς της διαχείρισης του δανείου από την τράπεζα στον servicer.

- Κατάργηση της γνωμοδότησης των υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας για άδειες που έχουν εγκριθεί από την ΤτΕ.

Με τις υφιστάμενες διατάξεις του νόμου Σταθάκη, η εταιρεία που αναλαμβάνει από τράπεζα τη διαχείριση ενός ενυπόθηκου δανείου σε καθυστέρηση, αν επιτύχει να κλείσει την εκκρεμότητα, είτε μέσω οριστικής διευθέτησης (σ.σ επιστροφή του ακινήτου στην τράπεζα και διαγραφή της οφειλής του δανειολήπτη), είτε μέσω αναγκαστικών μέτρων εκτέλεσης, δεν μπορεί να διαχειριστεί το ακίνητο, το οποίο περιήλθε στην κατοχή της τράπεζας.

Για να το κάνει, θα πρέπει οι μέτοχοί της να συστήσουν νέα εταιρεία, η οποία θα ειδικεύεται στη διαχείριση ακινήτων. Κάτι τέτοιο, όμως, συνεπάγεται αυξημένο κόστος και επομένως υψηλότερες χρεώσεις διαχείρισης στις τράπεζες. Με την αιτούμενη τροποποίηση το θέμα αντιμετωπίζεται καθώς η εταιρεία που έχει αναλάβει να διαχειρίζεται το δάνειο θα διαχειρίζεται και το συνδεδεμένο ακίνητο, εφόσον αυτό περιέρχεται στην ιδιοκτησία της τράπεζας.

Πρόκειται για σημαντική αλλαγή καθώς αφενός οι ξένοι πάροχοι έχουν και την τεχνογνωσία και στη διαχείριση ακινήτων, αφετέρου το πλήθος των ακινήτων, που θα περιέλθει στις τράπεζες, αναμένεται ιδιαίτερα υψηλό, ιδιαίτερα μετά την εφαρμογή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

«Βαριά» διαδικασία αδειοδότησης μόνο για όσους αναχρηματοδοτούν δάνεια

Πέραν των νομοθετικών τροποποποιήσεων η Τράπεζα της Ελλάδος θα πρέπει να προχωρήσει ως το τέλος Μαίου σε σειρά αλλαγών στο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την αδειοδότηση και λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Η σημαντικότερη απ όλες είναι η αποσύνδεση της διαδικασίας αδειοδότησης από τα κριτήρια που προβλέπονται ( πράξη Διοικητή υπ αριθμόν 2577) για τη χορήγηση τραπεζικής άδειας. Το draft του Μνημονίου προβλέπει ότι τα κριτήρια της πράξης 2577 θα πρέπει να πληρούνται μόνο για τις εταιρείες που αιτούνται άδειας διαχείρισης και αναχρηματοδότησης δανείων.

Η παραπάνω αποσύνδεση θα απαλλάξει τους servicers και από σειρά άλλων χρονοβόρων και κοστοβόρων υποχρεώσεων, που ισχύουν σήμερα, όπως η εφαρμογή της νομοθεσίας για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, η αξιολόγηση ασφαλείας των IT συστημάτων κά.

Απλοποίηση προβλέπεται επίσης, τόσο στις απαιτήσεις των επιχειρησιακών σχεδίων, όσο και στα κριτήρια χορήγησης έγκρισης καταλληλότητας για τα εκτελεστικά μέλη των Δ. Σ των εταιρειών διαχείρισης.

Οι αλλαγές στο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο αποφασίστηκαν μετά την αξιολόγηση του από την Τράπεζα της Ελλάδος η οποία ανέθεσε σε εξειδικευμένο ανεξάρτητο σύμβουλο (Octane Management Consultants) τη διενέργεια σχετικής μελέτης.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v