Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αέριο: Στον «πάγο» ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός

Ο κύριος λόγος που την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού προωθεί και ενισχύει οικονομικά η ΕΕ είναι ότι με τη λειτουργία του το βουλγαρικό δίκτυο θα μπορεί να παίρνει αέριο του Αζερμπαϊτζάν. Το σχέδιο ωστόσο παρουσιάζει εμπλοκές.

Αέριο: Στον «πάγο» ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός

Γεφύρι της Άρτας έχει γίνει πλέον ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, η λειτουργία του οποίου θεωρητικά θα επιτρέψει στις δύο χώρες να βελτιώσουν την ασφάλεια εφοδιασμού τους με φυσικό αέριο.

Η επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του αγωγού αναβάλλεται συνεχώς. Τελευταία φορά επρόκειτο να ανακοινωθεί τον περασμένο Μάιο από τις συμμετέχουσες εταιρείες (Bulgaria Energy Holding-ΒΕΗ, ΔΕΠΑ, Edison), αναβλήθηκε και έκτοτε αγνοείται.

Ωστόσο μια νέα εξέλιξη στη διαδικασία που ακολουθείται για την εξαίρεση του αγωγού από το ισχύον στην ΕΕ καθεστώς διαχείρισης (υποχρεωτική πρόσβαση τρίτων) δείχνει ότι η έναρξη κατασκευής του αγωγού έχει ακόμη μέλλον.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα όσα γνωρίζει το Euro2day.gr, η εταιρεία του αγωγού ICGB με έδρα τη Σόφια (συμμετέχουν με 50% η κρατική βουλγαρική ΒΕΗ και με 50% η Poseidon, δηλαδή ΔΕΠΑ και Edison) παρατείνει τη διαδικασία του market test, με την προκήρυξη και δεύτερης φάσης. Η διαδικασία αυτή είναι υποχρεωτική από την κοινοτική νομοθεσία, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το ενδιαφέρον υποψήφιων χρηστών του αγωγού εγγυάται την κάλυψη της δυναμικότητάς του σε όλες τις κατευθύνσεις.

Το πρώτο market test ξεκίνησε τον Μάιο του 2013, με οριακά αποτελέσματα. Ενώ λοιπόν αναμενόταν να ληφθεί η επενδυτική απόφαση, η εταιρεία προκήρυξε τη δεύτερη φάση του market test, επικαλούμενη αβεβαιότητες που προέκυψαν. Η διάρκεια της δεύτερης φάσης θα καθοριστεί από τους όρους της προκήρυξης που θα εκδοθεί σε συνεργασία με τις ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Με τα δεδομένα αυτά, υπάρχει προβληματισμός για το αν ο αγωγός θα μπορέσει να λειτουργήσει στις αρχές του 2020, ώστε να τροφοδοτεί τη Βουλγαρία με αέριο του Αζερμπαϊτζάν, αφού ο IGB θα συνδεθεί και με τον ΤΑΡ, αλλά και το ελληνικό δίκτυο με αέριο από την Κεντρική Ευρώπη.

Ο κύριος λόγος που την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού προωθεί και ενισχύει οικονομικά η ΕΕ είναι ότι με τη λειτουργία του το βουλγαρικό δίκτυο που σήμερα τροφοδοτείται αποκλειστικά με ρωσικό αέριο, θα μπορεί να παίρνει αέριο του Αζερμπαϊτζάν, αλλά και αέριο από τη spot αγορά μέσω του τερματικού υγροποιημένου αερίου της Ρεβυθούσας στην Ελλάδα.

Επιπλέον και Έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να τροφοδοτούνται με ποσότητες από τα hubs (κόμβοι) της Κεντρικής Ευρώπης (Baumgartner Αυστρίας και όχι μόνον), κάτι που σήμερα, για καθαρά υποκειμενικούς λόγους, δεν το επιτρέπουν οι βουλγαρικές κρατικές εταιρείες φυσικού αερίου σε συνεργασία με τη ρωσική Γκαζπρόμ.

Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η απομόνωση του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου από τα δίκτυα της Κεντρικής Ευρώπης είναι καθαρά τεχνητή, καθώς η ρωσική εταιρεία έχει δεσμεύσει τη χωρητικότητα του υφιστάμενου αγωγού (περίπου τα 12 από τα 13 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ημερήσιας παροχής), μη επιτρέποντας την εγγυημένη διέλευση επιπλέον ποσοτήτων. Ωστόσο, όπως τονίζεται σχετικά, οι υφιστάμενες υποδομές (διασύνδεση των δύο δικτύων στο Σιδηρόκαστρο), με ελάχιστο επιπλέον κόστος στον σταθμό συμπίεσης της Νέας Μεσήμβριας, θα επέτρεπαν στο ελληνικό δίκτυο να τροφοδοτείται μέσω Βουλγαρίας και με ποσότητες εκτός Ρωσίας, κάτι όμως που δεν γίνεται.

Τέλος, να σημειωθεί ότι για την επιτάχυνση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού πιέζουν και οι ΗΠΑ, η διπλωματία των οποίων ως θέμα το έχει ψηλά στην ατζέντα των διμερών επαφών. Σύμφωνα δε με όλες τις πληροφορίες, αναμένεται να το θέσει εκ νέου και ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Τζον Κέρι κατά την επίσημη επίσκεψη που θα κάνει στην Αθήνα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v