Σε οριστική απόσυρση από κάθε δραστηριότητα που σχετίζεται με τους υδρογονάνθρακες του Αζερμπαϊτζάν, δηλαδή παραγωγή και μεταφορά πετρελαίου και αερίου με αγωγούς, οδηγείται η νορβηγική Statoil.
Μετά από 23 χρόνια συνεχούς παρουσίας και συμμετοχής σε πολύ μεγάλα projects, όπως η εκμετάλλευση του κοιτάσματος Shah Deniz II, αγωγοί ΤΑΡ και South Caucasus, η νορβηγική κρατική εταιρεία κλείνει και τα γραφεία της στο Μπακού.
Η κίνηση αυτή γίνεται παραμονές της αποφασισμένης πλέον μεταβίβασης του ποσοστού 20% που έχει στην εταιρεία του αγωγού ΤΑΡ, με υποψήφιους αγοραστές εταιρείες από την Ιταλία, την Τουρκία και τη Μαλαισία. Σύμφωνα με δημοσιεύματα σε ΜΜΕ του Μπακού, η Statoil κλείνει και τα γραφεία της, τα οποία λειτουργούν εκεί από το 1992. Μέχρι πέρυσι απασχολούσε 40 άτομα. Σήμερα απασχολεί περίπου 10 υπαλλήλους, οι περισσότερες δραστηριότητες έχουν ανασταλεί, ενώ μόνο το λογιστήριο παραμένει ενεργό.
Η στρατηγική απόφαση της Statoil να αποσυρθεί από το Αζερμπαϊτζάν συμπίπτει με την κάθετη πτώση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου από το περσινό καλοκαίρι και μετά, που υποχρέωσε την εταιρεία να εξασφαλίσει πόρους για τα άλλα προγράμματά της, μέσω της εκποίησης παγίων.
Έτσι μεταξύ άλλων, τον Οκτώβριο του 2014 πούλησε στη μαλαισιανή Petronas το ποσοστό 15,5% που είχε στην κοινοπραξία του κοιτάσματος Shah Deniz, όπως και αντίστοιχο ποσοστό στον αγωγό αερίου της South Caucasus έναντι 2,25 δισ. δολαρίων.
Πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν στα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία φέρουν την ίδια εταιρεία, την Petronas, να βρίσκεται κοντά στην εξαγορά και του ποσοστού 20% που έχει η Statoil στον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος ως γνωστόν στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του διέρχεται από την Ελλάδα.
Οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί μέχρι στιγμής, ωστόσο το γεγονός ότι μαλαισιανή κρατική εταιρεία πετρελαίου έχει ισχυρή παρουσία στην περιοχή και η Statoil της μεταβίβασε πέρυσι περιουσιακά στοιχεία που έχουν άμεση σχέση με τον αγωγό ΤΑΡ ως προοπτική έχει πολλές πιθανότητες.
Τέλος, να σημειωθεί ότι με την οριστικοποίηση της αποχώρησης της Statoil από τον ΤΑΡ, ο μόνος μέτοχος από τους ιδρυτικούς της εταιρείας του αγωγού θα είναι η ελβετική AXPO (τότε ονομαζόταν EGL). Οι δύο εταιρείες ξεκίνησαν την εταιρεία με ποσοστό 50% η καθεμία, ενώ τώρα η ελβετική έχει διατηρήσει ποσοστό μόλις 5%. Οι άλλοι μέτοχοι του ΤΑΡ είναι σήμερα η BP με 20%, η αζερική SOCAR με 20%, η Statoil με 20%, η βελγική Fluxys με 19% και η ισπανική Enagas με 16%.