Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενέργεια: Αλλάζει το παιχνίδι στη λιανική η ΕΕ

Την τεχνολογία στην υπηρεσία των καταναλωτών προσπαθεί να φέρει η ΕΕ. Στόχος ανάπτυξη του ανταγωνισμού, με διευκόλυνση της δυνατότητας αλλαγής προμηθευτή. Εργαλεία οι έξυπνοι μετρητές και τα έξυπνα δίκτυα, το net metering.

Ενέργεια: Αλλάζει το παιχνίδι στη λιανική η ΕΕ
Σε πλήρη ανασχεδιασμό της αγοράς λιανικής στο ηλεκτρικό, προχωρά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ήδη έχει ετοιμάσει κείμενο θέσεων το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για την οριστικοποίηση της πρότασής της που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί τον επόμενο μήνα.

Κύριος στόχος των παρεμβάσεων της Επιτροπής, είναι να ισχύουν ενιαίοι κανόνες στα Κράτη Μέλη αναφορικά με:

· Την αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

· Την πληροφόρηση που πρέπει να έχουν οι καταναλωτές για τους όρους των συμβάσεων με τους προμηθευτές τους.

· Τη διασφάλιση ότι είναι προστατευμένοι από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές εκ μέρους του προμηθευτή.

· Τη δυνατότητα ομάδων ή συλλογικοτήτων να συνάπτουν για λογαριασμό των μελών τους συμβάσεις με προμηθευτές.

· Την προστασία ευάλωτων καταναλωτών, ή καταναλωτών που πλήττονται από ενεργειακή φτώχεια.

· Την προστασία των δεδομένων που αφορούν την καταναλωτική συμπεριφορά κ.λπ.

Οι στόχοι που θέτει η Επιτροπή, τέθηκαν με δεδομένο ότι σε πολλές χώρες μέλη (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) η αλλαγή προμηθευτή είτε είναι δύσκολη, είτε λόγω ανυπαρξίας ανταγωνισμού στην παραγωγή και προμήθεια, το συντριπτικό ποσοστό των καταναλωτών είναι δεσμευμένο σε ένα προμηθευτή, κυρίως κρατικό μονοπώλιο (στην Ελλάδα το 97% στη ΔΕΗ).

Ως μέσα για να προχωρήσουν όλα αυτά, είναι η εισαγωγή από τους διαχειριστές των δικτύων των νέων τεχνολογιών, όπως οι «έξυπνοι μετρητές» και τα «έξυπνα δίκτυα» (smart grids) ή νέα «εργαλεία» όπως οι συμβάσεις συμψηφισμού παραγόμενης και καταναλισκόμενης ενέργειας (net metering), με τις οποίες ο καταναλωτής αναβαθμίζεται σε ενεργητικό αντισυμβαλλόμενο έναντι του προμηθευτή του, εισαγωγή κινήτρων, κυρίως μέσω εκπτώσεων για καλύτερη ενεργειακή διαχείριση από την πλευρά της κατανάλωσης. Όπως δε σημειώνει το κείμενο της Επιτροπής, με τις προτάσεις της θέλει να θέσει τον καταναλωτή «στο κέντρο της αγοράς λιανικής».

Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά στην εισαγωγή των νέων τεχνολογιών, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στηρίζεται στο ότι μέχρι το 2020 στο 72% των καταναλωτών της ΕΕ θα έχουν εγκατασταθεί έξυπνοι μετρητές. Οπότε προγραμματίζει τον επόμενο χρόνο να θέσει ορισμένα ελάχιστα standards τα οποία πρέπει να καλύπτουν οι μετρητές που εγκαθίστανται στους Ευρωπαίους καταναλωτές.

Ήδη σε χώρες όπως η Φινλανδία, η Σουηδία και η Μεγάλη Βρετανία, καταγράφηκε μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης των καταναλωτών, καθώς οι τελευταίοι κάνουν εξοικονόμηση ενέργειας, αξιοποιώντας και τις δυνατότητες των έξυπνων μετρητών, όπως διαφορετικά τιμολόγια ανάλογα με την ώρα ή την ημέρα της κατανάλωσης.

Τέλος, ιδιαίτερη σημασία δίδεται στην υιοθέτηση απλών και αξιόπιστων που θα επιτρέπουν στον καταναλωτή να συγκρίνει με ευκολία τα προσφερόμενα από διαφορετικούς προμηθευτές τιμολόγια. Μάλιστα θεωρεί ότι τα εργαλεία αυτά θα πρέπει να εγκρίνονται από φορείς όπως οι Ρυθμιστικές Αρχές και η Δημόσια Διοίκηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v