Ξεπέρασαν το όριο των 2.000 μεγαβάτ τα εγκατεστημένα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα τον Ιούνιο. Μπορεί το απόλυτο μέγεθος να εντυπωσιάζει, ωστόσο υπολείπεται σημαντικά από τους στόχους που έχει θέσει η Ελλάδα ως προς τη διείσδυση των αιολικών, παρά το ότι η Ελλάδα διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας.
Αυτά τονίζουν ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ), Δρ Ιωάννης Τσιπουρπίδης και Παναγιώτης Παπασταματίου, με αφορμή την «Παγκόσμια Ημέρα Ανέμου» που είναι η 15 Ιουνίου.
Οι φετινές εκδηλώσεις οργανώνονται υπό την Αιγίδα του Παγκοσμίου Συμβουλίου Αιολικής Ενέργειας, ο πρόεδρος του οποίου Δρ. Κλάους Ρέϊβ, επέλεξε να επισκεφθεί την Ελλάδα και να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις που έχει οργανώσει η ΕΛΕΤΑΕΝ για τις 14 και 15 Ιουνίου.
Να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά το αρμόδιο υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης δεν έθεσε υπό την αιγίδα του τις εκδηλώσεις, ενώ όπως αναφέρουν τα μέλη της διοίκησης της ΕΛΕΤΑΕΝ, το αίτημα για συνάντηση του προέδρου του Παγκοσμίου Συμβουλίου Αιολικής Ενέργειας με τον αρμόδιο υπουργό Παναγιώτη Λαφαζάνη, δεν έχει απαντηθεί ακόμη.
Περιττό να αναφερθεί ότι μέχρι στιγμής ο υπουργός δεν έχει απαντήσει και στα επανειλημμένα αιτήματα για συνάντηση με το προεδρείο της ΕΛΕΤΑΕΝ προκειμένου να συζητηθούν τα θέματα του κλάδου της αιολικής ενέργειας και των ΑΠΕ γενικότερα.
Όπως επισημαίνουν οι κκ. Τσιπουρίδης, Παπασταματίου, ο αποκλεισμός της ΕΛΕΤΑΕΝ από τη δυνατότητα διαλόγου με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ, συμπίπτει χρονικά με την αύξηση της αρνητικής δημοσιότητας ενάντια στις «μεγάλες» αιολικές εγκαταστάσεις, τις «Βιομηχανικές ΑΠΕ» όπως αρέσκονται να τις αποκαλούν ορισμένες ομάδες πίεσης. Με την ευκαιρία δε τονίζουν ότι η επιλογή της αιολικής ενέργειας και των ΑΠΕ είναι ενεργειακός, περιβαλλοντικός και οικονομικός μονόδρομος, καθώς δεκάδες χώρες και επιχειρήσεις κολοσσοί στρέφονται επενδυτικά στην αιολική ενέργεια, δίνοντας σε αυτήν ψήφο εμπιστοσύνης και ταυτόχρονα αποεπενδύοντας από τα ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα.
«Όπως φαίνεται όμως, στην Ελλάδα έχουμε άλλη ημερήσια διάταξη» λένε οι ίδιοι.
Σε ό,τι αφορά στις προοπτικές των αιολικών, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ, αυτη τη στιγμή βρίσκονται σε φάση κατασκευής ή συμβολαιοποιημένα, αιολικά ισχύος 198 μεγαβάτ. Έτσι το 2015 συνολικά θα τεθούν σε λειτουργία περίπου 200 μεγαβάτ νέων αιολικών (103 μεγαβάτ στο πρωτο εξάμηνο). Η σημαντική αύξηση αποδίδεται στην ωρίμανση έργων κατά το προηγούμενο διάστημα, όπως και στο θετικό κλίμα για την Ελλάδα που είχε δημιουργηθεί το 2014. Σε κάθε περίπτωση οι άνθρωποι του κλάδου εκτιμούν ότι σε περίπτωση που λήξει η εκκρεμότητα με τη συμφωνία με τους δανειστές και περιοριστεί ο εοπενδυτικός κίνδυνος για την Ελλάδα (country risk) τότε ο κλάδος θα απογειωθεί.
Το ταμειακό έλλειμμα
Αναφορικά με ένα από τα κυριότερα προβλήματα της αγοράς που είναι το ταμειακό έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ, (από όπου πληρώνονται οι παραγωγοί) λόγω των χρεών των καταναλωτών προς τους προμηθευτές (ΔΕΗ κλπ), η ΕΛΕΤΑΕΝ προτείνει στον αρμόδιο υπουργό λύσεις, με υπόμνημα που του απέστειλε, χωρίς όμως να λάβει απάντηση.
Συγκεκριμένα, προτείνει να διερευνηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) μέσω του ελληνικού μηχανισμού για την ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος, κατά τα πρότυπα της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος.
Όπως σημειώνει στο υπόμνημά της, «Αυτό πιθανόν να μπορεί να συμβεί με μεταφορά του συνόλου του ελλείμματος, περιλαμβανομένων των επισφαλειών της Προμήθειας, στους Διαχειριστές, άμεση τιτλοποίησή του και κάλυψη των εκδιδόμενων τίτλων από το Μηχανισμό ή γενικότερα του ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς.
Η βασική αρχή που συνηγορεί στην προώθηση μιας τέτοιας λύσης είναι η ακόλουθη: Η ηλεκτρική αγορά είναι, όπως και οι Τράπεζες, ένας συστημικός πυλώνας της εθνικής οικονομίας. Η αύξηση των ανεξόφλητων λογαριασμών έχει σε μεγάλο βαθμό τις ρίζες της στην οικονομική κρίση και την ύφεση που τη συνόδευσε. Στην περίπτωση των Τραπεζών, το Ελληνικό Δημόσιο και οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί αναγνώρισαν επί της ουσίας ότι ένα σημαντικό μέρος των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οφείλονταν στην ίδια αυτή αιτία (την κρίση) και το ρόλο του κράτους σε αυτή. Με αυτή επί της ουσίας την αιτιολογική βάση, προωθήθηκε το συγκεκριμένο μοντέλο ανακεφαλαιοποίησης των 4 συστημικών τραπεζών. Η ίδια αρχή μπορεί να εφαρμοσθεί στην περίπτωση της ηλεκτρικής αγοράς.
Το ποσό των εκδιδόμενων τίτλων από τους Διαχειριστές και τον Λειτουργό της Αγοράς, θα πρέπει να αντιστοιχεί τουλάχιστον στο ύψος της αύξησης του υπολοίπου των ανεξόφλητων λογαριασμών από 1.1.2008 έως σήμερα. Αντιλαμβανόμαστε ότι θα πρέπει επίσης να εγκατασταθεί στους εκδότες των τίτλων, ένας μηχανισμός ελέγχου διαχείρισης των ποσών κάλυψής τους.
Σε σχέση με το μοντέλο που ακολουθήθηκε για τις τράπεζες εμφανίζονται τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:
* Το ύψος του αναγκαίου ποσού είναι πολύ μικρότερο (περίπου το 3%-4%) του ποσού που χρησιμοποιήθηκε για την τράπεζες. Ο σκοπός όμως είναι εξίσου –ίσως και περισσότερο- θεμελιώδης και συστημικός.
* Το ποσό θα διοχετευθεί αμέσως στην πραγματική οικονομία δηλ. τους διαχειριστές κατ' αρχήν και ακολούθως σε όλους τους παίκτες της ηλεκτρικής αγοράς.
* Η εξόφληση των τίτλων θα γίνεται σταδιακά από την μείωση του ύψους των ανεξόφλητων λογαριασμών. Η διασφάλιση αυτή ίσως είναι πιο ισχυρή από το μοντέλο που έχει ακολουθηθεί για την επιστροφή των κεφαλαίων της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών".
Σημειώνεται ότι σήμερα το μέγιστο μέρος των εσόδων στην αγορά ηλεκτρισμού είναι διοικητικά ρυθμιζόμενα ή διασφαλισμένα μέσω ποικίλων τελών και μηχανισμών. Ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους είναι ήδη κατοχυρωμένος νομοθετικά σε υψηλό βαθμό.