Η ένταξη της καλωδιακής διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα στο χρηματοδοτικό «πακέτο Γιούνκερ», αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την προώθηση ενός αναπτυξιακού έργου που θα έχει τεράστια συμβάλει στην ανάπτυξη και της Κρήτης, και της ηπειρωτικής χώρας.
Η παρουσίαση του σχεδίου έγινε εχθές από τον αντιπρόεδρο του ΣΕΒ Αναστάσιο Καλλιτσάντση στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος, με αφορμή την επίσκεψη στην Αθήνα του επίτροπου Γίρκι Κατάινεν. Η πρόταση που κατέθεσε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, προϋποθέτει την λήψη της πολιτικής απόφασης, όπως επίσης και την αποδοχή των προϋποθέσεων που θέτει το «Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη» προκειμένου ένα έργο να χαρακτηριστεί επιλέξιμο. Δηλαδή, παροχή δανείου αντί επιδότησης και υλοποίηση της επένδυσης από ιδιωτικούς φορείς, είτε από συμπράξεις ιδιωτών-δημοσίου.
Ειδικότερα, το σχήμα που προτείνεται, προβλέπει τα εξής:
* Με βάση τη μελέτη σκοπιμότητας του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας –ΑΔΜΗΕ το 2011 και της επικαιροποιημένης εκδοχής της το 2014, προτείνεται σε αυτή τη φάση η προώθηση της εναλλακτικής που προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 380 χλμ. και συνολικής ικανότητας 1000 MW (Μεγαβάτ), καθώς και τέσσερις σταθμούς μετατροπής.
* Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης είναι περίπου 850 εκατομμύρια ευρώ και απόσβεση σε πέντε χρόνια.
* Δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος με συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ που θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών της τάξεως του 51% έως 65%.
* Χρηματοδότηση του έργου κατά 20-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15-20% με δάνειο από το επενδυτικό πακέτο Γιουνκέρ και κατά 55-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή μέσω project bonds.
Για τον υπολογισμό των δεδομένων του έργου, ελήφθησαν στοιχεία από την αντίστοιχη διασύνδεση της ηπειρωτικής Ιταλίας με τη Σαρδηνία. Στην περίπτωση της Ιταλίας η υποβρύχια διασύνδεση έχει μήκος 420 χιλιόμετρα με καλώδιο 1.000 μεγαβάτ και με κόστος 730 εκατομμύρια ευρώ.
Τα οφέλη
Το έργο της καλωδιακής διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα χαρακτηρίζεται ως κατ' εξοχήν αναπτυξιακό που μπορεί κάλλιστα να χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο για Στρατηγικές Επενδύσεις (EFSI), αφού είναι μακροπρόθεσμη επένδυση, αφορά δίκτυα ενέργειας και υπό το προτεινόμενο σχήμα προβλέπει κοινοπραξία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Επίσης, είναι απόλυτα σχετικό με την κύρια προτεραιότητα της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που προωθεί την «Ενεργειακή Ένωση» της Ευρώπης, καθώς αίρει την ηλεκτρική απομόνωση μιας μεγάλης περιοχής της Ε.Ε. (Κρήτη), ενισχύει τις δυνατότητες για διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρισμού, ενδυναμώνει την ασφάλεια εφοδιασμού και τη διείσδυση των ΑΠΕ.
Η διασύνδεση της Κρήτης αποτελεί μέρος του σχεδίου ανάπτυξης του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας κατά την τελευταία 20ετία. Ωστόσο η υλοποίησή του αναβάλλεται συνεχώς με διάφορες αφορμές. Σήμερα, η ηλεκτροδότηση της Κρήτης γίνεται μέσω τριών πετρελαϊκών μονάδων που διαθέτουν χαμηλό βαθμό απόδοσης και χρησιμοποιούν ως καύσιμο μαζούτ και πετρέλαιο ντίζελ. Ως αποτέλεσμα, οι Έλληνες καταναλωτές επιβαρύνονται με επιπλέον 400 εκατ. ευρώ το χρόνο μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας, μόνο για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης.
Εκτός αυτών, η Κρήτη αντιμετωπίζει σοβαρό ζήτημα κάλυψης των αναγκών της σε ηλεκτρισμό ειδικά τους θερινούς μήνες, ρισκάροντας ένα γενικευμένο μπλακ άουτ, παρόμοιο με αυτό της Σαντορίνης, ενώ το νησί επιβαρύνεται από τη λειτουργία ρυπογόνων μονάδων, και παρεμποδίζεται η αξιοποίηση του σημαντικού δυναμικού της Κρήτης σε ΑΠΕ.
Τέλος, τα οφέλη του έργου επεκτείνονται στο σύνολο της χώρας, όχι μόνο με τη μείωση των τελών που καταβάλλει το σύνολο των καταναλωτών ηλεκτρικού μέσω των τελών για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας. Ειδικότερα:
* θα μειωθεί δραστικά το κόστος ηλεκτροδότησης σε όλο το ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας με την κατάργηση των πετρελαϊκών μονάδων του νησιού
* θα μειωθεί η ενεργειακή εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενα καύσιμα θα δημιουργηθεί σημαντικός αριθμός θέσεων εργασίας τόσο κατά την κατασκευή όσο και κατά τη λειτουργία του έργου
* θα γίνει περισσότερο αποδοτική η λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής του ηπειρωτικού συστήματος αφού θα προστεθούν νέα «φορτία».
* θα αυξηθεί το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν μέσω μείωσης του ενεργειακού κόστους, της ενίσχυσης των επενδύσεων και της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης.